Nordmenn er som termoser

I helgen var jeg på årsmøte kombinert med foredrag om hvordan vi kan få med oss minoriteter i organisasjonen vår. Det var interessant og trolig nyttig, selv om vi ikke helt kan tenke som alle andre organisasjoner når det gjelder en forening til støtte for foreldre som har mistet barn. Foredragsholderen kom med noen små historier og en av dem var et sitat jeg synes er artig. Så vidt jeg husker var det blitt sagt av en kinesisk dame:

Nordmenn er som termoser. De virker kalde utenpå, men får man først åpnet dem er de kjempevarme inni.

Jeg har ingen innsigelser, faktisk tror jeg damen har forstått mange av oss veldig godt (selv om nordmenn ikke akkurat er noe ensartet folk – de heller.) Nå som det begynner å bli vår i hovedstaden har jeg tenkt litt på hvor stor forskjell det er på folk om vinteren kontra hvordan de er når det blir sol og vårluft. Da virker folk både gladere og mer sosiale – og det merker jeg jo selv også. Fredag var jeg på ekskursjon på Grünerløkka og der krydde det av folk som satt ute i sola med store smil og  halvliteren foran seg. For en herlig tid vi er på vei inn i!

2 tanker om “Nordmenn er som termoser”

  1. Et meget treffende sitat. Det gjelder vel ikke bare nordmenn, med de fleste som lever med kulde og mørketid. Vi blir vel alle gladere og mer sosiale når solen titter fram. Takk og lov at vi går en herlig tid i møte!

  2. Egentlig er vi nordboere tapre, som holder jula i gang hver vinter i snø, mørke og kuldegrader 😉 Nå kan vi klappe oss selv på skulderen og nyte sol, mer energi og lyse kvelder 😀

Det er stengt for kommentarer.