Jeg har sett… «La den rette komme inn»

la-den-retteDenne posten kunne like gjerne hete «Jeg hører hjemme i fengsel II», ettersom jeg nå skal innrømme (enda) en kriminell handling. Like etter at jeg hadde lest ut boka «La den rette komme inn» av John Ajvide Lindqvist, måtte jeg bare inn på Pirate Bay og sjekke om filmen fantes der. Og det var den, både med engelske undertekster og svenske. Jeg lover på tro og ære at filmen skal inn i dvd-samlingen min så fort det blir mulig, på samme måte som resten av Lindqvists bøker skal inn i bokhylla mi.

Det var sikkert litt dumt å se filmen så kort tid etter. Det ble til at jeg sammenlignet veldig og la godt merke til alt som manglet eller var endret.

Kort sagt så er historien kuttet ned til beinet. Det må man nødvendigvis gjøre når man skal filmatisere en bok. Det er forfatteren selv som har stått for filmmanus og det gjør han godt. Når man først skal fjerne en hel masse fra historien så tror jeg nok han har valgt rett, selv om jeg savnet den innsikten man får i Elis bakgrunn gjennom boka. Det ble litt uklart i filmen, det ble så mange ubesvarte spørsmål. Tenåringen var ikke helt fornøyd med akkurat dette, han ville vite hvorfor og hvordan. Ellers likte han filmen godt, og det gjorde jeg og – selv om den ikke på noen måte kan erstatte boka. Det skal også sies at de aller verste scenene fra boka ikke er med i filmen, og det er kanskje like greit for jeg vet ikke om jeg hadde orket å se det.

For den som ennå ikke har fått det med seg så handler dette om 12-årige Oscar som blir plaget og mobbet på skolen, men som aldri tar igjen selv etter de verste ydmykelser. Det snur den dagen han treffer merkelige Eli som ikke fryser selv uten ytterklær midt på vinteren. Hun blir hans venn og oppfordrer ham til å ta igjen med bøllene. Selv når Oscar forstår at Eli er en vampyr og ingen vanlig jente, står vennskapet og kjærligheten dem i mellom sterkt. Les mer inne på omtalen på Filmweb. Der kan du også se bilder og klipp fra filmen.

Filmen har blitt svært populær, både i Skandinavia, og også i USA så vidt jeg har forstått. Det er med god grunn, jeg synes det er en svært god og realistisk laget film. Og her kan du se en liten trailer om du tør:

5 thoughts on “Jeg har sett… «La den rette komme inn»”

  1. Jeg leste denne boken for et par år siden og likte den kjempegodt. Har vært skeptisk til å se filmen, men merker jeg er litt mer på glid nå 😉

    Takk for anmeldelse!

  2. Delirium: Jeg pleier også være skeptisk til filmatisering av mine favorittbøker, men jeg greier ikke la være å se dem. 🙂 Dette er i hvert fall en god film, selv om den ikke følger boka slavisk.

  3. Fysjom, kriminelle Lothiane 😉

    Takk for anmeldelse, tenke æ skal prøve å få sett den!

  4. Ååå nå fikk jeg lyst å bli «lovbryter» jeg også. Jeg lå våken hele natta da jeg hørte den som lydbok for noen år siden, for det var en av de få bøkene jeg ikke klarte stoppe når jeg først har begynt. Er det enkelt å bruke pirate bay og krever det noe registrering?

  5. Sissel: 😉

    Eugenie: Åh, hvem leste den inn på lydbok? Jeg hørte mye lydbok før, det var den gang jeg stadig gikk ute (for klarer ikke høre lydbok hvis jeg sitter stille). Det er innmari stor forskjell på kvaliteten på innlesere, men er det en som virkelig kan det så er det utrolig fin måte å få inn bøker på. Forstår godt du ikke greide stoppe, jeg hadde det på samme måten da jeg kom inn i boka. Og … jeg har sendt deg mail. 🙂

Det er stengt for kommentarer.