Jeg hører hjemme i fengsel

For et par år siden fikk jeg utbetalt noen kroner for mye fra trygdeetaten, nærmere bestemt de som gir meg penger fordi min eksmann ikke betaler stort. Jeg merket ikke selv at jeg fikk betalt for mye, det skjedde på et tidspunkt der jeg trodde det handlet om at de hadde rettet opp en feil. En stund senere fikk jeg et brev i posten fra NAV, der det sto at jeg hadde fått utbetalt noen hundrelapper mer enn jeg skulle og at jeg måtte komme med en uttalelse på hvorfor jeg ikke hadde meldt ifra om feilen. Jeg skrev som sant var at jeg ikke visste det var feil, men at årsak x og y gjorde at jeg trodde det var riktig. Det tok lang tid, faktisk flere måneder, før jeg igjen fikk et brev der de hadde studert saken nøye og funnet ut at de skulle la nåde gå for rett. Jeg slapp både straff og tilbakebetaling.

Ikke alle er like heldige. Kvinnen som Dagbladet skriver om sa selv fra om feil trygdeutbetaling, men ble straffet med fengsel. Det høres jo helt merkelig ut. Kjenner jeg Dagbladet rett har de vel smurt litt tykkere på enn de kanskje trengte, det må vel ligge noe mer bak enn at hun fikk feil utbetaling og sa fra? Samtidig har Tingretten kommet fram til at kvinnen ikke hadde til hensikt å svindle NAV. Likevel fikk hun 30 dager i fengsel, selv om hun altså både meldte fra og betalte tilbake pengene. Det er en rar verden…

Hvilken straff får NAV-ansatte når de ikke behandler saker innen behandlingstidens utløp? Hva når de betaler ut for lite? Hva når de somler bort papirer og ikke tar seg tid til å si fra en gang?

22 thoughts on “Jeg hører hjemme i fengsel”

  1. Nei, dette høres FOR rart ut! Som du sier, de må ha utelatt noen opplysninger…. Ellers kan jo NAV bare betale ut for mye penger til hvem som helst, og de settes i fengsel… Kanskje sånn de skal bli kvitt «køene» 😉
    Og da burde jo fengselssraffen falle på NAV, som gjorde feilen, hvis dama ikke gjorde noe annet enn å si i fra om en feil… hmmmmm

  2. Dette høres jo helt utrolig ut. Hun kan jo ikke fengsles når hun har sagt fra og betalt tilbake! Her kan ikke dagbladet ha tatt med hele historien.
    Jeg syns Nav-ledelsen burde fått noen dager i fengsel, for dårlig organisering, som igjen fører til at saker ikke blir behandlet i tide.

  3. Løven: Jeg håper det bare er dårlig gjengitt i Dagbladet, det høres ellers helt skrekkelig ut. Men jo, du har jo et godt poeng der i hvordan bli kvitt køene. 😉

    Tante Grønn: Enig!

  4. Håper det er Dagbladet som ikke har fått med seg hele historien ja, men er stygt redd for at det ikke er der feilen ligger.

    Her får vi nok et bevis på at vi tilhører en laverestående gruppe (som om vi ikke var smertelig klar over det fra før). Folk både sier i fra og betaler det de har fått for mye, men straffes likevel. Og Bondevik slipper..

    Ja til straff for NAV-ansatte 😛

  5. Irini: Jeg håper og tror det må ligge mer bak, hvis ikke er det jo helt skandaløst… som jo også er et ord man kan bruke om NAV… så tja.

    Jeg tror jeg heller mer til straff for NAV-ledelsen – og de som har ansvaret for å sette i gang hele balubaen. Å jobbe der må være et helvete…

  6. Ja det får vi håpe.

    Det var ment litt ironisk altså. Jeg er ikke for straff for saksbehandlere i det hele tatt, men blir bare så grr..argh..på alt som skjer som man bare pent må finne seg i.

    Et helvete er det blitt ja. Håper noen i ledelsen snart kan gå i seg selv, og ikke la saksbehandlerne ta støyten for alt som er blitt bestemt. Snart er det ingen igjen der til å saksbehandle, fordi de er blitt sykmeldte som følge av den nye reformen 😦

  7. Irini: Ah, ja jeg var neimen ikke sikker, for det er jo nok av dem som har møtt på saksbehandlere som ikke hørte hjemme i jobben sin. 😉

    Forhåpentligvis blir de ikke langtidssykemeldte de saksbehandlerne… Det er jo så lang ventetid på å få utbetalt penger man har krav på.

  8. Hihi, joda det skjer vel rett som det er, men er ikke så sikker på om straff hjelper. Bedre opplæring er vel mer på sin plass.

    Nei, får håpe det kun er noe forbigående utbrenthet osv. de får 😉

  9. Jeg tenkte å skrive noe om denne saken, men måtte hoderystende melde pass.. Jeg skjønner ikke at det går an å være så bak mål å gjøre noe sånt mot folk!!

  10. HALLO!!!
    Er det virkelig ingen som har sett feilen?
    Ubetinget fengsel betyr fengselsstraff!!!
    Betinget fengsel betyr at du risikerer fengselsstraff dersom du gjør noe straffbart innen en viss tid!!!
    Her dreier det seg om betinget fengsel – dama havner altså IKKE i fengsel dersom hun ikke finner på noe annet lurt!

  11. Irini: Bedre opplæring er nok tingen og at folk kan få jobbe med det området de faktisk kan best. Og ja, jeg unner dem kun noe forbigående, det er virkelig ikke noen unt å bli kronisk sjuk.

    SerendipityCat: Nei, det virker jo helt sprøtt! Det må ligge noe mer bak… 😕

  12. Hei Anne og takk for kommentar. Du trenger ikke skrike altså, vi greier fint å lese det du skriver. 🙂

    Ja, ubetinget betyr at det ikke blir fengselsstraff, det er jo fint. Men hvis det som kom fram i artikkelen er hele saken så er det helt på jordet at hun i det hele tatt fikk en dom. Det er igrunn det jeg har reagert på.

  13. Jeg kjenner at jeg er aller sintest på politikerne, som på tross av to tilbakemeldinger fra utrednings- og forskningsmiljø hvor man advarte mot sammenslåingen, durte i vei og gjennomførte reformen med fanene høyt løftet. Det er utrolig hva politikere uten faglig peiling får seg til å sette i gang for å sikre seg et ettermæle.

    Når det er sagt, er jeg for reformen som ide.

    Og den damen i Alta (var det vel?): hvis det som står i Dagbla’ og Aftenposten er halvveis riktig, så rødmer jeg av skam over arbeidsplassen min.
    Huff!

  14. Britt Åse: Jobber du i Nav? (mulig huet mitt burde vite dette, men … nei.) Og jeg er enig – det kom mange velbegrunnede advarsler mot ordningen, men det var helt tydelig at politikken telte mer. Jeg er og enig i at ideen er god, men det er ganske komplisert å sette sammen tre helt ulike lovverk. Da må man i hvert fall bruke god tid på det, men det virker heller som det bare ble presset gjennom på kortest mulig tid.

  15. Hmm… Burde heller legge skylden på Statsråden i departementet, tror det var Dagfinn Høybråten som ønsket denne reformen…? hmm…. Burde bli satt i fengsel han…

  16. Fy, så stygt! Fatter ikke det er mulig! Sånt er jeg redd for selv, for greier ikke ha full oversikt når en er syk, og regner jo med at de som regner ut og utbetaler har oversikt! Å bli straffet når en oppdager feil og sier ifra er jo helt bak mål! Blir jo feil uansett om en sier ifra eller ikke da, straff får en uansett! Herlighet hvordan det er blitt i dette landet vårt etter hvert!

  17. Rosa: Ja, det er ille (hvis det stemmer)! Jeg har slitt veldig med å holde oversikten selv, så det føles unektelig ganske urettferdig hvis jeg kan risikere straff om jeg ikke oppdager feil gjort av NAV eller andre offentlige etater. De får jaggu ta ansvaret selv.

  18. Joda, Lothiane, jeg jobber i NAV. Jeg takker min skaper for at jeg sitter i en noget mer tilbaketrukket rolle enn den de har, de i førstelinjen. Likevel – man flagger ikke akkurat så veldig hvor man jobber om dagen. Før i tida gjorde jeg det, -jeg var gørrstolt av å jobbe i Aetat.

    Det går seg til. Om 5-10 år er det sikkert begynt å bli en betraktelig bedring. Jeg er nokså tom for ideer om hva man bør sette inn i mellomtida, dessverre.

  19. Jeg tenker også du er heldig, Britt Åse, som ikke sitter i førstelinjen. De har det neppe særlig moro på jobb for tida. Jeg kan tenke meg du møter mye snodige reaksjoner hvis du forteller noen hvor du jobber. Jeg hadde noe lignende den gangen jeg jobba i Telenor. Da hadde jeg plutselig ansvaret for enhver dårlig erfaring nordmenn hadde hatt med det selskapet.

Det er stengt for kommentarer.