Phanden i inderste, gloheite helhvete!

Det snør..!

Nå som det var så fint og mildt og vårlig i byen, det har dryppet lystig fra hustak og snøfonnene har minsket betraktelig. Endelig, lissom.

Men mars er lunefull og nå detter det altså mer hvitt ned fra himmel’n, som om noen i det hele tatt trenger mer av det stoffet nå.

Det hadde vel igrunn ikke gjort så mye hvis jeg bare kunne gå i hi og bli her til våren. Snart skal jeg ut og reise og greier – hvilken rolle spiller vel snøfonnenes høyde og tykkelse da? Men – det er viktige ting som står på spill.

På lørdag om en uke feires nemlig St. Patrick’s Day i Oslo og det eminente bandet mitt, Oslo Caledonian Pipe Band, skal ut og marsjere. Det gjør vi ikke spesielt ofte, kan jeg røpe, så jeg tror det kan bli underholdende nok i seg selv – men i tillegg kan man skue en del mennesker paraderende etter oss, noen av dem til og med kledd i grønt. Som min fabelaktige trommelærer sier; det ser ut som noen gikk på Karl Johan og ropte «parade!» og så kom det noen tilfeldige interesserte forbi og ble med.

Parade! Kom og bli med..!
Parade! Kom og bli med..!

Borti Nord-Amerika gjør de parader på en litt annen måte enn her, de driver til og med og blander inn noen gamle biler og kler seg ut og kaster godis til tilskuerne, og andre sære ting. Jøssenam, som om ikke vi kan dette med parader her i Norge, lissom! Vi som har verdens beste 17. mai-tog og alt mulig, og kan vifte med flagg så enhver utlending blir misunnelig. Nemlig.

Har gått på kurs i norsk flaggvifting?
Har gått på kurs i norsk flaggvifting?

Nøysomme som vi er så tar vi til takke med noen grønne hatter og en kar i grønn kappe som får kjøre hestevogn foran i toget… eh paraden. Sånt no’ er ikke hverdagskost!

Grønnkledd gubbe i hestevogn = Paddy sjøl.
Grønnkledd gubbe i hestevogn = Paddy sjøl.

Det er én ting som går innmari dårlig sammen med kulde og vinter. Vel – når jeg tenker meg om så er det veldig mange ting som går dårlig sammen med kulde og vinter, men her skal jeg altså fram til en helt bestemt ting, nemlig sekkepipen. Sekkepiper er lagd blant annet av tre. Ikke selve sekken da, det skulle tatt seg ut. Tre reagerer av en eller annen snodig grunn på været. Har man stemt opp sekkepipen sin og så tar den ut i kuldegrader, vil den garantert låte ganske grusomt – hvis du i det hele tatt får lyd ut av den. (Og her vil ganske sikkert noen festlige sjeler kunne finne på å påpeke at det er mange som ville vært glade for tyste sekkepiper, men de slettes selvsagt fra kommentarfeltet – rått og brutalt.)

reed1Nå finnes det jo mye fint i plastikk, men jeg tror neppe de noen gang kan erstatte treflisa (reed’en) med noe i plast, dermed er det vanskelig å finne en løsning på dette vinterproblemet – annet enn plussgrader og sol og masse smelting. Værsåsnill, det er vel ikke så mye å be om?

Eksempel på drillpike med den velkjente Hovseterslipsknuta.
Eksempel på drillpike

Tenortrommegjengen, eller drillpikene som jeg kaller oss, har ikke det samme problemet. Så lenge det ikke er altfor glatt skal vi vel greie å marsjere oss opp Karl Johan og svinge litt på trommestikkeklubbene våre samtidig. Det er bare så kjedelig uten musikk til, og med tanke på hvor mye jeg har øvd i det siste så synes jeg det er dårlig gjort om det ikke blir noe av vår deltakelse i paraden. Kanskje vi kan ta med en ghettoblaster og spille sekkepipemusikk på full guffe i stedet, og så kan vi marsjere så fint vi kan og svinge litt på kiltene våre i takt med musikken. Ikke..?

14 tanker på “Phanden i inderste, gloheite helhvete!”

  1. Jeg krysser fingre og tær for ekstrem snøsmelting og sol til uka!! Og for et UTROLIG deilig uttrykk… «Phanden i inderste, gloheite helvete»!! mmm, den må jeg adoptere 😀

  2. Jeg også! (Krysser og adopterer)

    Og så vil jeg oppfordre alle om å klikke på den lille drillpiken – de blir helt sikkert glade.

  3. Nyyyyydelige drillpiken! 😀 Selv om mitt humør passer best til «Phanden i inderste, gloheite helvete» (smaker fremdeles meget godt), smeltet jeg ut i et smil av dette bildet! 😀 Takk for tips, Titta!

  4. Løven: Så flott at du likte uttrykket! Det er jo faktisk såpass ordentlig at det går an å sette det på trykk. 😉 Veldig glad for at drillpike-meg kan få fram smil hos deg – så koselig! Og takk for kryssing!

    Titta: Hjertelig tusen takk, både for kryssing og koselig kommentar. 🙂 Jeg ser fram til å være drillpike igjen snart.

    Dr. Borg: Hurra, jeg liker å inspirere! Håper snart du kommer tilbake til oss, vi savner deg alle sammen. 🙂

  5. Du må gjerne ta med deg St.Patrick-paraden til Bergen, for her kan vi friste med snøfrie og tidvis tørre gater 😉 Og jeg skulle gjerne gått i parade! Skjønner godt at du er snø- og vinterlei! Her begynner vårtegnene å komme, og det er helt deilig.
    Men du, jeg må bare spørre. Hvordan er det å spille i et sekkepipeorkester når man har ME? Er du sensitiv for lyd? For min del hadde ikke sekkepiper vært det beste akkurat nå…

  6. Hei Tante Grønn! Det hadde vært veldig hyggelig å tatt med meg hele paraden til Bergen, jeg er møkklei vinter – men det hjelper liksom ikke noe.

    Jeg er ikke så lydsensitiv som mange med ME er (heldigvis), unntatt når det gjelder Disney Channel og bakgrunnslyd mens jeg prøver føre en samtale (eller det pågår flere samtaler på en gang). På øving bruker jeg gode ørepropper, men det må man jo egentlig uansett for sekkepiper låter såpass høyt at de ellers kan skade hørselen.

    Tidligere spilte jeg sekkepipe selv, det vil si jeg prøvde… men det gikk ikke. Ble forferdelig dårlig av det, det krevde for mye energi og krefter så jeg måtte til slutt innse at det ikke gikk. Heldigvis åpnet det seg en ny mulighet med tenortrommingen og det er virkelig midt i blinken. Jeg blir ganske gåen etter øvingene og har innimellom brukt hele uka på å komme meg igjen. Sikkert ikke lurt… men jeg bare MÅ. Jeg elsker virkelig det jeg driver med, det gir så mye at jeg ikke orker tanken på å ikke være med der.

    (og dermed fikk du en lang avhandling… hehe)

  7. Takk for avhandling 😉 Skjønner godt at du vil være med i orkesteret, til tross for at det koster mye. Jeg savner koret mitt kjempemasse, men både lyd og nivå er for høyt til at jeg vil klare to timer sammenhengende ennå.
    Hørtes ganske moro ut med tromming, forresten. Og antrekket var jo nydelig 🙂

  8. Da håper jeg du snart blir såpass mye bedre (helst helt bra, så klart!) så du orker være med i koret igjen – og ha glede av det. 🙂

    Tromming og drilling er superartig, jeg har tvunget meg selv til å ta pause i dag selv om jeg har en del å øve inn. Men armene mine fikk litt overdose drilling i går, så jeg må nok slappe litt av hvis jeg skal klare å få med meg moroa. Jeg har aldri orket delta i paraden før, burde sikkert ikke i år heller – men jeg har så lyst. 🙂

  9. Jeg håper du har samme vær som jeg har her. Nesten sju pluss, høljeregn i hele natt, og nå er det klare tilløp til sol!

    Krysser fingrene og adopterer kraftuttrykk, jeg også 😀

  10. SerendipityCat: Takk takk, jeg håper det hjelper med alt vi har krysset tilsammen nå, altså. 🙂

    Britt Åse: Oh I wish! Her laver det ned, schwære kjerringer… *snufs* Men med enda flere kryssede fingre så får man da tro at værgudene vil lytte..? 🙂

Det er stengt for kommentarer.