Bienes hemmelige liv (film)

Bienes hem liv ny A3 for webJeg har nettopp sett Bienes hemmelige liv og det er en nydelig film som nesten lever opp til boka av Sue Monk Kidd. Nå er det en stund siden jeg leste den, så det er mulig jeg ville sett annerledes på det om jeg gikk rett fra bok til film – men sånn jeg husker den er den omtrent like vakker som bokutgaven. Har du ikke lest romanen så anbefaler jeg den varmt!

Historien foregår i Sør-Carolina i 1964. Lily Owens er 14 år og lever med sin ukjærlige og voldelige far. Moren døde da hun var liten og Lily lever med sorgen og skyldfølelsen ettersom hun ved et uhell var den som tok livet av henne. Den eneste som viser henne omsorg og godhet er den svarte hushjelpen Rosaleen.

De to rømmer og ender opp i huset til tre svarte kvinner som er birøktere. Der får Lily all den varmen og kjærligheten hun har savnet, men også etter hvert svar på sine spørsmål om fortiden.

Det er så mye varme i denne historien, men den gir også et trist bilde av raseskillet og -hatet som rådde i sørstatene på den tiden. Vennskap på tvers av hudfarge kunne ende med juling og fengsel. Men det helt spesielle forholdet mellom Lily og søstrene i det rosa huset gjør det hele litt lettere å bære.

Denne filmen vil jeg ha inn i dvd-samlingen min så fort det lar seg gjøre. Jeg ønsker å se den om igjen flere ganger, akkurat som jeg vil lese boka på nytt. Det må være en av de vakreste historiene jeg kjenner.

8 tanker på “Bienes hemmelige liv (film)”

  1. ÅÅ, den må jeg se! Er en stund siden jeg leste boka, men husker jeg synes den var vakker! Takk for tips 🙂

  2. Bare hyggelig, Løven! Den var virkelig verdt å se – og jeg fikk lyst å lese om igjen. 🙂

    Trips: Jepp, den har visst akkurat begynt å gå, ser den går på Felix og Gimle. Kanskje vi må ta en tur? Jeg har så langt kun sett den i mp4-format. 🙂

  3. Takk for anbefaling av både bok og film! Historien høres både varm og trist, men realistisk. Slike bøker/filmer liker jeg.

  4. Åh så fint å lese anbefalingen! Har visst lenge at den skulle komme, men vært veldig usikker på hvordan den kom til å bli i forhold til boken. Nå fikk jeg lyst til å se den:)

  5. Randi: Jeg og – dette er jo ikke en historie fra virkeligheten, men samtidig er den det likevel ettersom den skildrer en tid og hendelser den gangen. Hvis du liker den type filmer kan jeg også anbefale «Remember the Titans» med Denzel Washington. Den har jeg sett mange ganger.. synes det er en ufattelig sterk historie.

    Anett: Håper du ikke blir skuffet! Jeg synes skuespillerne var veldig gode og at de klarte å få fram varmen som var i boka. 🙂

  6. Gleder meg gleder meg gleder meg! Hva skulle en tv/avis/radio-skulker gjort uten deg! Da hadde sånne fantastiske nyheter gått meg hus forbi!

Det er stengt for kommentarer.