Felles årsak for Fibromyalgi og ME?

Interessant artikkel i Aftenposten i dag. Vet ikke om dette med sammenheng mellom ME og Fibro egentlig er så nytt ettersom jeg mener jeg har lest noe lignende før – men unsett fint med fokuset.

Det som derimot var interessant var dette med at grad av uførhet henger sammen med hvor mange steder man har vondt i kroppen. Kanskje ikke så merkelig, men jeg har aldri tenkt på det før. Professor Dag Bruusgaard ved institutt for allmenn-og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo har tidligere forsket på dette:

Når vi ser på deres funksjonsnivå og uførepensjon i forhold til antall smertepunkter, så ser vi tydelig at de som har vondt mange steder, er dem det går aller dårligst med. Det er påfallende at det ikke er snakk om hvor vondt de har, men hvor mange steder de har vondt, sier Bruusgaard.

Han forteller at personer som har vondt ett sted, for eksempel i ryggen, stort sett kommer seg og blir friske.

Bruusgaard får støtte fra dr. Nyland:

Det Bruusgaard har observert er helt i tråd med de ledende fagmiljøene i verden. Det ser ut til at det er en felles nevrofysiologisk filtermekanisme for sanseimpulser til nervesystemet som svikter både hos pasienter med ME og pasienter med fibromyalgi, sier professor i nevrologi, Harald Nyland, Helse Bergen (Haukeland).

Som forventet er det den sedvanlige «diskusjonen»  under artikkelen der synsere påstår at vi som feiler sånne merkelige sykdommer bare innbiller oss alt sammen. Den kan man altså fint la være å lese.

10 tanker på “Felles årsak for Fibromyalgi og ME?”

  1. Ikke så værst kommentarfelt faktisk (jeg ble nyskjerrig og leste). Men selvsagt en idiot som anbefaler Marshall Protokollen *grøss*

    Det er en protokoll som er laget av Dr. Marshall (men han er ikke sånn dr. som man blir av å være medisinsk utdannet for å si det slik) opprinnelig for sarkoidosepasienter, men nå brukes den for «andre relaterte plager» også. Han påstår bla å ha funnet en bakterie som er grunnen til bla sarkoidose, en bakterie ingen seriøse forskere har klart å finne merkelig nok.

    Ord som kvakk og salver kommer til meg.

    Medisinene man skal gå på + unngå ALL d-vitamin gjør at folk krabber ut knapt nok i live med en haug nye problemer i andre enden av en Marshall Protokoll.

    Så hvis du noensinne blir fristet til å prøve den – vær skeptisk, vær veldig skeptisk!

  2. Ja, jeg leste dette. Og dels er det ikke noe nytt, dels er det sagt en del med nye ord. Det er å håpe det kan bidra til at Staten dvs. NAV & Co kan forstå at de faktisk har med en sykdom eller syndrom å gjøre. Istedenfor mine 2 diagnoser ME og FM (nettopp ja) tror jeg at jeg heretter skal si at jeg har «sviktende nevrofysiologisk filtermekanisme for sanseimpulser til nervesystemet» kanskje det vil hjelpe ?

  3. Ha,ha,haha, må le litt av Schlaudun 😀 Hvis du svarer det, kanskje du også slepper alle tilleggsspørsmålene. «uff da!» holder liksom 😉

  4. Leste samme artikkel i Bergens Tidende i går, og jeg syns også det høres interessant ut. Jeg så at ME-foreningen gikk sterkt ut mot denne teorien, og ble ganske overrasket. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det dreier seg som samme sykdom, men at de to tilstandene kan ha likheter i de biologiske mekanismene som forårsaker eller vedlikeholder tilstanden.
    Egentlig er det jo ganske logisk at flere smertepunkter gir dårligere funksjonsnivå, så det er rart det ikke har blitt bemerket før. Man kan leve med å ha vondt ett sted, men det er vanskeligere og vanskeligere å takle det jo flere steder det gjør vondt…

  5. Delirium: Så fint du advarer mot Marshall Protokollen. Må innrømme jeg ble nysgjerrig, men lurte veldig på dette med å kutte ut lys og d-vitaminer. Det har jeg i hvert fall lest at ME-pasienter kan få veldig utbytte av, så det hørtes merkelig ut. Nå skal jeg i hvert fall ikke kaste bort tida mi på å finne ut noe mer om det. Håper andre som vurderer dette søker og finner dette du har skrevet!

    Schlaudun: Haha, ja jeg tror jeg må begynne å gå med lapp i lomma og hvis noen spør hva som feiler meg skal jeg ramse opp den setningen der. Hehehe. 🙂

    Løven: Hehe, tror du det hjelper mot spørsmål? Det er verdt et forsøk! 😉

    Tante Grønn: Oj, jeg visste ikke at ME-foreniingen har gått ut mot teorien, da må jeg lese litt mer skjønner jeg. Jeg forstår ikke helt vitsen med å avvise kategorisk når man faktisk ikke ennå vet så himla mye om hva sykdommen er.

  6. Jeg skal begynne på Marshall protokollen i morgen og jeg gleder meg! Han som «har funnet den opp» altså Dr Trevor Marshall fra Australia, er en meget dyktig forsker med doktorgrad i mikrobiologi. Og han vet nok BETRAKTELIG mye mer om dette emnet en en allmenlege vet. Det har seg som regel sånn at det ikke er leger eller vanlige doktorer som forsker på slikt, men spesialutdannede.

    Jeg kjenner 2 med ME og en med sarkoidose som er blitt helt friske av MP.

    Selvsagt vær skeptisk! Men skriv det ikke av!! Kunnskap er veien å gå, så sett deg heller inn i det, så vil du se at det kansje ikke er så dumt. MP er på full vei inn i Norge nå, og gies til mange med ME og andre autoimmune sykdommer. Bla hadde Trevor Marshall selv foredrag på haukeland universitetssykehus forrige uke!

  7. Hei og velkommen hit, Lisa
    Jeg ser det er ganske lenge siden posten ble skrevet, og jeg husket ikke en gang innholdet her. Kjenner ikke til Marshall-protokollen uten det jeg leste over her om at man skal holde seg unna d-vitaminer. Høres ulogisk ut, men uansett må du ha lykke til – håper behandlingen hjelper deg!

  8. Ja det høres ulogisk ut, men så er det sånn at ikke det alltid er grunn nok til å si det ikke virker. Kjenner 2 som er blitt friske av MP, selv er jeg allerede bedre. Denne behandlingen ER for fullt på vei inn i Norge. Den har lenge vert godtatt i Japan og Kina. Jeg var veldig skeptisk jeg også, men det er bare en måte å gjøre det på, nemlig sette seg veldig godt inn i kunnskapen. Først da forstår man dette. Det er egentlig ikke så unaturlig om man leser litt om det.
    Du kan jo prøve å goggle vitamin d enkelt og greit. Uttrykket D vitamin, er egentlig ikke riktig. Det er feil. Forskere har lenge visst at dette ikke er et vitamin, men et steroid. Vanligvis trenger man vitamin D, men hos dem som er kronisk syke, vil det ikke være gunstig. Alt dette kan leses om her: http://bacteriality.com/about-the-mp/
    ellers jobber jeg med en Norsk verson på bloggen min. Jeg skjønner at dere er skeptiske, det er jo naturlig. Men å si at det ikke virker, og at folk blir enda sykere av det, det er jo ikke riktig, når en ikke har satt seg inn i hvordan det virker, og de kliniske data som ligger til grunn for teorien.

    Jeg syntes det er rart egentlig at folk er så skeptiske. Folk med slike sykdommer (autoimmune og kronisk innflammatoriske sykdommer) blir som regel behandlet med kortisonpreparater i hytt og gevær! Det har jeg vanskeligheter med å se at folk tør! Det er jo en immundemper. Jeg vil ikke ta en medisin som setter immunforsvaret mitt ut av spill! Slik at eventuelle bakterier i kroppen min får herje villt.
    Alle vet at kortison er skadelig. MP vil ta problemet ved roten, istedenfor å utsette problemer. Ja klart man skal være skeptisk til eksprimentell behandling, for all del. Men viste du at mye av den behandlingen som gis i Norge i slike sammenhenger også er eksprimentell? Selv på sykehusene. Mange av de behandlingene som gies rundt omkring på sykehusene er faktisk mindre «sikret» og har mindre kliniske data som ligger til grunne før de blir tatt i bruk. Det er jo noe å tenke på. Og selvsagt er det slik at legemiddelindustrien er kjøpt og betalt. Mye av forskning på foreksempel kortisoner, er jo betalt for av dem som produserer kortisoner.

    MP forskningen drives av en non proffit organisasjon, og behandlingen består av så tiljengelige og lite meedisiner at det ikke er sannsynlig at forskningen er ledet av medisinprodusenter.

    Jeg syntes folk skal være langt mer skeptisk til bruk av kortison preparater. Ja de lindrer der og da, men de gjør deg også værre.
    Det er som min lege pleier å si : «Hva vil du ha? Pest eller kolera?»

    Hilsen en som faktisk har satt seg veldig godt inn i dette, og lest utrolig mye om denne teorien.

  9. Jeg tror aldri jeg har hørt at kortison blir brukt på ME-pasienter… og ingen vil vel protestere på at det er spesielt bra å bruke kortison dersom man ikke absolutt må.

    Ellers synes jeg det er fornuftig å være skeptisk til det meste, inntil man vet mer. Selv venter jeg på svar på XMRV-prøven og tenker jeg avventer til jeg får dette.

Det er stengt for kommentarer.