Fri og bevare meg vel…

Jeg var så uheldig å dumpe borti kveldens Grand Prix-sending og fysj og føy, dette var elendige greier. På den tiden vi lot tv’en stå på det programmet fikk vi med oss 5 sanger, den nestsiste med Publiners som jeg egentlig likte da sangen begynte – men det ga seg da jeg skjønte at det var så å si en tro kopi av Vamps «Månemannen». Er det ikke regler mot sånt, da? Jeg ble sittende og lure på hva som er vitsen med å lage mer musikk, når det man kommer opp med bare er kopier og støy.

eiffelloveDa var det mer interessant å se på et program jeg ble tipset om av Stormel, nemlig «Married to the Eiffel Tower» – en film om kvinner med kjærlighet til objekter. Her er det snakk om kjærlighetsforhold til broer, gjerder og bygninger. Ei kvinne gifter seg med Eiffeltårnet, men det er verre å få ekteskapet fullbyrdet i all offentlighet. «Objectum-sexuals» (objekt-seksuelle?) blir slike mennesker kalt, og først ble jeg bare sittende og riste på hodet over disse gale damene. Etter hvert kommer det fram at den ene kvinnen i filmen er diagnostisert med Aspergers syndrom, en form for autisme der man har store problemer med å sosialisere med mennesker. Den andre kvinnen har en traumatisk bakgrunn med foreldre som forlot henne, flytting fra det ene fosterhjemmet til det andre samt seksuelt misbruk ved flere anledninger. Da blir det mer forståelig at hun har flyttet sin kjærlighet over til objekter som ikke kan skade henne på noen måte (om de ikke ramler sammen over henne, da).

Vil du se? Del 1 finner du her, del 2 her.

10 thoughts on “Fri og bevare meg vel…”

  1. Phy og Phøy er vel bare forbokstavene. Hvordan vi i det hele tatt skal få slippe til på skjermen med de bidragene som ble levert i kveld er jo et spørsmål.
    Programmet du nevner fikk jeg ikke sett, men det ser ut til å være et langt mer givende program.

  2. Vi fikk med oss den siste oppsummeringen, og kan bare konstatere at uttakskommitteen i MGP godt kunne studert visse CD’er de fikk bedre. *fnis*

    Det gikk forresten ikke an å se de andre programmene på iPod, hvilket irriterer meg.

  3. Geir: Ja, det er skikkelig snodig å se hva de velger ut i norsk MGP. Kanskje de gjør hva de kan for at Norge ikke skal vinne igjen? Det må være noe sånt.

    Trips: Helt klart, jeg tenkte på det – jeg vet også om noen sanger de burde ha studert mye bedre. 🙂 Så teit at ikke iPod ville spille av for deg, men kanskje programmet også finnes på YouTube? Går an å søke. 🙂

  4. Nå har jeg sett programmet om disse damene. Og jeg er målløs.

    Men en tanke slo meg; siden de har en greie med gjerder og sånt, hvis man bygger sitt eget gjerde, har man da «fått barn»? Isåfall ville det jo være rimelig incestiøst å holde på med det slik man ser her.

    Takk for at du la det ut i hvertfall! 🙂 Jeg er en opplevelse rikere og kommer ikke til å glemme dette!

  5. Hehehe, jeg klarer ikke en gang forestille meg hvordan det er å være forelsket i og seksuelt tiltrukket av bygninger eller ting, så om det blir et incestiøst forhold når de har sex med noe de har bygget selv… det er ikke enkelt å svare på. 😉 Det er rimelig spesielt altså, jeg ante ikke noe om at det fantes denne type «forstyrrelser» før jeg så programmet.

    Det er absolutt ikke noe jeg vil glemme med det første jeg heller. 🙂

Det er stengt for kommentarer.