Lothiane tester Sushi, del 1

(Jeg vil på forhånd be om unnskyldning for det store antall paranteser som benyttes i denne posten. Jeg har ingen forklaring, annet enn at jeg hadde lyst.)

Altså. Jeg er ingen Robinson og jeg tror ikke min medspisende venn er en Fredag, men det var fredag i dag og da passet det fint å teste ukjent spisested.

Sushi Tokyo på Majorstua reklamerer med japansk, thailandsk og vietnamesisk mat som kan spises der eller medbringes hjem. (Eventuelt kan man ta maten med annet sted enn hjem, her er mulighetene legio, men jeg går ut ifra at dere ikke trenger meg til å gå nærmere inn på det. Det var uansett for kaldt til å spise utendørs.) Vi fant oss et vindusbord mot Kirkeveien, der jeg håpet på utsikt til mange rare folk (og dyr). Dessverre var det dårlig med raringer utenfor sånn midt på formiddagen, men det gjorde ikke så mye for jeg hadde nettopp stått ti minutter utenfor Majorstuahuset og fått min dose snåle folk for en stund. (Det finnes vel knapt morsommere aktivitet enn å observere menneskelig aktivitet?!)

På veien til Sushi Tokyo passerte vi forresten en annen sushi-selgende restaurant, men de åpnet ikke før klokka to. Synd for dem, men siden det ikke var mange meterne ekstra å gå var det ikke noe problem for oss. Lunsj skulle vi ha, og lunsj fikk vi.

sushiRestauranten hadde flere fristende retter på menyen, men siden jeg har hatt lyst på Sushi en stund nå, valgte jeg selvsagt det. («Lyst på» er ikke like kult uttrykk som engelske «craving», finnes det et like kult norsk ord?) Jeg kunne velge mellom flere størrelser på porsjonen; small, medium og large. Eller – om man vil sette sammen sin egen meny er det mulig å bestille akkurat den type fisk man ønsker. Jeg valgte medium porsjon, med sju Sushi-biter og fire Maki. (Skal disse rettene har stor forbokstav, egentlig?) Det var nok til å bli god og mett. Uten å påberope meg å være noen ekspert på denne berømte, japanske retten må jeg si at jeg synes det var riktig smakfullt – muligens fordi jeg tok litt hardt i med wasabien. Wasabi er sterkt. Etterpå blir nesetipp og lepper numne. Uansett, til 115 kroner synes jeg det var verdt hver krone og vil ikke nøle med å dra dit igjen.

Ikke-Fredag valgte en nudelrett jeg dessverre har glemt navnet på. Pad thai? Tad pai? Øh. Nudler og kylling, tror jeg, jeg har jo ikke akkurat klisterhjerne så det er vanskelig å si. Prisen var 85 norske kroner og det så ut til å være en rikelig porsjon. Ikke ble det klaget over maten heller, så jeg antar den var god.

Etterpå tuslet vi litt rundt på eksotiske Majorstua hvor vi blant annet lette etter et sted å kjøpe smalahove. Dessverre intet hell når det gjaldt det prosjektet, men vi gir oss ikke. Hett tips er å prøve hos Fenaknoken, så da blir det kanskje mer matblogging senere. Hvis vi overlever.

Vi avsluttet forresten med henholdsvis kaffe og te på Café M, der lettere (?) alkoholiserte vestkantfruer drikker vinen sin. Kunne gjerne anbefalt det hvis de bare gadd henge opp toalettpapir på do.

Jeg føler meg raus ettersom jeg drikker rødvin her jeg sitter og mimrer over dagen:

Sushi Tokyo får 4+ (fordi det var både godt og billig)

Café M får 3-

Sushi eier kaffe.

(Bildet er rappa herfra.)

15 tanker på “Lothiane tester Sushi, del 1”

  1. Guuud, så mye jeg lærer av dine bevandringer rundt om i hovedstaden!

    Sushi tror jeg nok ikke jeg kommer til å prøve noen gang men tusen takk for rapport 🙂

    Enig med du. Samme for meg hvor bra utestedene er hvis ikke dopapiret er på plass 😉

  2. Takk, yndige kvinne, nå ble jeg glad. Lærer du noe av meg? Da må jeg vel kunne si at bloggen har sin misjon. 😀

    …og dopapir er et must. Jeg holdt på å rope «ferdiiiig, kom og tørk!», men fant fram rent nesepapir fra lomma i stedet. Godt man er forkjølet stort sett hele tida.

  3. Lærer masse av deg hele tiden jeg!
    Jeg bor jo selv et lite stykke utenfor hovedstaden og har gjort det noen år, så jeg er ikke helt oppdatert.

    Ja denne bloggen har så avgjort sin misjon!

    Og jeg har sansen for damer som medbringer sin kleenex, hihi.

  4. Irini: Takk, takk og … takk! 😀 *klem*

    Minneapolise: Pad Thai, ja nettopp. Så enkelt var det, jo. 🙂
    (Takk, og godt å høre jeg ikke er alene om paranteser.)

  5. Sushi og smalahove kan du nok ha i fred for meg. Dette PadThai hørtes bedre ut 😀
    Fortsett din vandring rundt i byen så vi lærer både om mat, miljø og toalettpapir (det siste er viktig)

  6. Graylady: Det fine med sushi-steder er at de også selger annen mat der. 🙂 Og ja, toalettpapir er veldig viktig! Noen ganger er det det viktigste i verden, i hvert fall når det er tomt.

  7. Pad Thai er super synes jeg! Det høres ut som en deilig formiddag.. bortsett fra toalettpapir-problem.

  8. Fnis – letterere alkoholiserte vestkantfruer…

    1. Jeg er gift – altså frue
    2. Bor på «Vestkanten»
    3. Drikker gladelig vin, hver kveld – alkoholisert ? – Mja, vel, kanskje?
    4. Kafe M – aldri vært der, aldri hørt om den.

    Elsker sushi!

    – og derfor veldig glad for alle de gode tipsene som har kommet her.
    – kveldens miniløsning i heimen ble finskåret Salma-laks, ristete sesamfrø, wasabi, avocado, slangeagurk og tomat – med sojasaus ispedd litt lime og noen dråper olivenolje

    Ingen usmak.

  9. Trygve von Holsteinkrona: Hei og velkommen hit, du med det flotte og lange navnet. 🙂 Jeg får teste Pad Thai neste gang, forstår jeg, det så veldig godt ut! Med kleenex i lomma er det ikke så farlig om kafeer glemmer dopapir, men det virker litt uprofft.

    Tonita: Haha, nei du er nok ikke i nærheten av «lettere alkoholisert vestkantfrue», ikke i min bok i hvert fall. Jeg siktet egentlig til en ganske bedugget dame som sto og sjanglet ved bardisken og ville at de skulle sjenke ekstra mye vin i glasset hennes. 🙂

    Miniløsningen deres hørtes riktig god ut, håper det smakte fortreffelig! 😀

  10. Dr. Borg: Det er den supreste ideen jeg har hørt på lenge, omtrent siden du bestemte deg for å åpne champagnen med kjøkkenkniv. (Jeg er stadig dypt imponert – og det smakte fantastisk godt!)

    Så – ja, la oss! Når? Vi må kalle inn troppene (dvs Trips & mr. Portvin)

  11. Haha, ja han har sikkert ikke noe imot konvertering. 🙂 Burns-jevndøgn, når er det? Burns aften var i januar, men for min del kan man ha Burns aftener akkurat når vi føler for det. 🙂

Det er stengt for kommentarer.