Lavbudsjett

Jeg har lyst på Sushi og tenkte meg på lunsjtur en formiddag sammen med en venn som også liker Sushi. Ingen av oss har særlig god råd så jeg lurer på om noen har tips om billig, men god Sushi i Oslo? Gjerne et hyggelig sted å sitte også, altså ikke kun take-away.

Dessuten har jeg lyst å ta med Poden på ferie og første mulighet blir påsken. Da begynner det forhåpentligvis å bli vår rundt omkring, for å traske rundt i snøslaps frister lite. Tanken er å finne et sted i Europa så flyturen ikke tar så lang tid. Ellers er kriteriene at det må være billig å fly dit, billig å bo, billig å spise… i det hele tatt… billig. 🙂 Jeg har blitt tipset om Krakow i Polen samt Tallin i Estland. Jeg har aller mest lyst å ta Poden med til Edinburgh, men bare flybillettene kommer over 3000,- for oss i påsken så det er dessverre uaktuelt.

Det er ikke bare-bare å ta med seg en ung tenåring på tur, for når jeg spør Poden hva han vil så har han ikke spesielt mange ønsker. Det er i hvert fall liten vits i å ta ham med et sted for å se på bygninger og museer, så skal vi først reise et sted er det viktig at det er noe å gjøre der som kan interessere han også. Restaurantbesøk og litt shopping, kanskje kinobesøk og eventuelt museer som har litt mer actionrelaterte temaer (krig for eksempel) – da tenker jeg vi nærmer oss noe.

Er det noen kloke hoder der ute som har tips så blir jeg veldig glad for det. 🙂

25 tanker på “Lavbudsjett”

  1. Takk for lenke, Imzadi. 🙂 En gang i tida var det en rimelig Sushi-kafé i kjelleren på Paleet, men jeg tror kanskje den er borte. Fant den ikke på nett, i hvert fall. 🙂 Høres ut som Mitsu er stedet, utfra det jeg leste på linken din.

    Jeg tenker og tenker… har egentlig aller mest lyst å ta med Poden til Edinburgh, selv om det koster litt mer. Der er jeg mer kjent også, så jeg vet om ting jeg kan dra med barnet på som jeg tror vil falle i smak. Åååh, har så lyst!

  2. Vel, jeg spiste Sushi i dag… på den lille cafeèn på Smart Club…ee,hee kanskje ikke det du var ute etter 😉 55 kr,- for 6 biter, men litt mer når du skal sitte der….ikke klasse kanskje, men jeg koste meg alene mens jeg tittet på alle de stressede menneskene i køen 😀

  3. Hi hi, vel jeg tror Smart Club blir litt utenfor allfarvei akkurat i denne sammenhengen, men godt tips til en annen gang! Jeg smakte sushien derfra en gang (noen som hadde kjøpt med derfra) og den var ikke så verst til å være fra et sånt sted. Så fint du liker Sushi, da kan vi teste ut Sushisteder sammen mens vi ser på stressa mennesker. 😉

  4. Høres glimrende ut! Smakte Sushi først for noen år siden, men har bare smakt sånn man kjøper på «sånne» steder. Hvis sushien på de litt «flotte» stedene er noe i samme duren, liker jeg Sushi, har faktisk dager jeg.. «bare må ha det»…..og, nei – jeg venter ikke en nr.3 😀 Og nå som jeg ikke boikotter Smart Club lenger, har jeg et greit og billig sted å slukke mine behov 😀

  5. Jeg tror nok at Sushien du får fra mer «ordentlige» steder vil være enda mer smakfull, i hvert fall synes jeg ofte risen er veldig tam på smak i disse ferdigbrettene man kan få kjøpt. Ikke at jeg er noen ekspert på Sushi, men godt er det. 🙂

  6. Mer smak på risen tåler jeg, men helst ikke så mye mere fiskesmak he,he! Tenker det blir som med sursild. Jeg har likt den man kjøper i butikken siden jeg var liten, men nylaget og hjemmelaget liker jeg ikke….da smaker silden sild. Husker jeg gikk på sportsfiske og de fleste likte å steke fisken med en gang de hadde fått den av kroken…jeg ville helst at den skulle gjennom flere «ledd»….altså først til Fiskehallen, så ut i butikken… så! da er den god 😀

  7. Ah, enig! Jeg vil heller ikke ha for mye fiskesmak på fisken. Jeg liker sild sånn ca. en gang i året, dvs rundt juletider.. en skive rugbrød med f.eks. sennepssild og jeg er fornøyd i et års tid. 😀

  8. Ja men da er vi enig da! :D……så flink jeg er til å ligge i sengen å hvile forresten 😉

  9. Veldig enige, jeg tror vi kan få en riktig vellykket Sushi-date om vi bestemmer oss for det. 😉 Og jeg og er veldig flink til å hvile… Egentlig tror jeg at burde komme meg tilbake til sengen, jeg har ikke sovet særlig mange timer i natt. 🙂

  10. Sushi-date! Je!! 😀
    Da er det akkurat som her…. sov vel toppen tre timer i natt. Men er så dum at jeg MÅ liksom ta den kaffekoppen når jeg står opp med ungene….men burde vel prøve allikevel. God «natt»! 😀

  11. Her vart det mykje sushi, men eg vil gjerne kome med eit ferietips. Vi har i seks år bytta bort huset vårt gjennom http://www.boligbytte.no. Då legg vi ut vårt vesle husvære (bilde berre på utsida) på den nettsida, berre medlemmer får vite adressa og får høve til å kontakte deg, og så blir du kontakta eller du kan sjølv kontakte nokre som du kunne tenke deg å bytte med.

    Eit raudvinsglas har blitt knust etter åtte bytte (som knusaren la att 200,- for), og vi har tilbrakt alle feriar på langt meir spennande stader (Egypt, Nepal, Sør-Frankrike, Edinburgh, Danmark, Evje(!!)) enn vi elles hadde hatt råd til. Vi har berre gode erfaringar. Du møter rause, spennande menneske, ikkje dei mest risikoadverse, men heilt vanlege hjartevarme folk som av legning er på tilbodssida.

  12. Hei! Ser du har fått en del gode tips om sushi her, ville bare legge til to av mine favoritter (av de jeg kjenner til i Oslo da):

    Nippon i Tordenskioldsgate: http://www.nipponart.no/index.htm

    Og Sushi-Thaimat på St. Hanshaugen (ikke det mest spennende stedet å sitte, men..)
    http://sushi-thaimat.no/

    Ellers fant jeg en lang liste her og har lyst til å prøve alle.. hehe: http://vibb.no/Browse.asp?Region=Oslo&Category=Restaurant.Japansk%2FSushi&Area=&Rating=&MapX=&MapY=&MapZoom=&Pos=&Search=&Address=

    *Åååh…nå ble jeg sulten…. *

  13. Løven: Hehe, sov tre timer i natt jeg og – men fikk sovet litt igjen etter at Poden gikk. Er litt gira – så humøret er uansett på topp. 😀 Og jeg vil veldig gjerne på sushi-date med deg snart, i hvert fall møtes! Trips, du og jeg har jo hatt planer – det må vi gjøre noe med. 🙂

  14. Alt godt: Oj, takk for flott tips! Har hørt om det før, men aldri sett den nettsiden. Ser det koster litt å bli medlem, men skal man først gjøre det så er det jo en super måte. Dette skal jeg notere meg og teste ut en gang, jeg må bare få litt mer orden på leiligheten først så jeg tør la folk bo her. 🙂 Det minner meg litt om filmen The Holiday der hovedpersonene bytter bolig og jeg fikk veldig sansen. Det kan godt hende jeg tar kontakt med deg igjen og spør deg (på mail) om dette hvis jeg skal gjøre alvor av det, greit å få litt tips fra erfarne folk. 🙂

  15. SerendipityCat: Tusen takk for tips og lenker, her har jeg jo en hel rekke steder å teste ut, det kan bli en fin plan for tiden fremover! 😀 Jeg og ble sulten nå. 🙂

  16. Heilt i orden! The Holiday skapte stor begeistring i det internasjonale boligbyttemiljøet. Det er faktisk akkurat slik det er. Vi kjente veldig igjen den deilige kjensla når du kjem til ein ny plass, og går frå rom til rom og avtalar kven som skal sove kvar. I Kathmandu budde vi hos ein familie som hadde 2600 filmar! Heimekino kvar kveld…

  17. Hiver meg på Sushianmeldelser;)
    Nam Kang Sushi i Torggata 24… Kjempegod sushi, minuset er at det ligger oppe i 2 etasje, en laaaang bratt trapp opp…
    Le Meo Sushi i Pilestredet 31 (like ved Blitz huset) – god og ikke alt for dyr sushi. Koselig sted hvor man kan bli sittende lenge.. De har også en filial på Grønland.
    Sushi Of Life Ans i Briskebyveien 70 – min personlige favoritt!!! Før hadde de også takeaway i Munkedamsveien, like ved nationalteateret, men den er nå stengt pga all den oppussingen de driver med akkurat rundt der…
    I tillegg kan jeg varmt anbefale et sted som ligger i Sandaker Senter!!! Nydelig god sushi!!!! Ikke så alt for dyrt heller!
    Alle stedene tilbyr også andre matretter, dvs går du ut og spiser med andre som IKKE liker sushi (uforståelig…) så kan de spise noe annet;)

    Reisetips: hmmm.. Jeg har vært i Krakow i allefall!! En flott by, selv om jeg var der i mars og det var en smule kaldt.. (brrrr) så kan byen anbefales.. var der på studietur og var innom auschwitz og Birkenau… grusomt å være der syns jeg personlig, men det er ingen tvil om at disse konsentrasjonsleirene ikke har funnet sted som mange nazi-propagandister liker å gi inntrykk av.. Sterkt inntrykk! og dersom poden din er interessert så anbefales det.. Men vær obs på sterke inntrykk!! noen av mine klassekamerater måtte snu og gå ut, noen kastet opp.. alle ble preget..

    Dersom andre steder frister så sjekk på norwegian eller lavpris osv.. mange tilbyr billige flybilletter om du er fleksibel på avreisetid osv… og overnattingssteder finner du jo særdeles billig etter en tids søken på nettet;))
    Uansett, spennende blir det 🙂 og jeg håper du blogger om både reise og sushi opplevelser:)
    klem

  18. Mente seff å skrive : det er ingen tvil om at disse konsentrasjonsleirene har funnet sted!! bare sånn at det ikke oppfattes som jeg ikke trodde dem fantes..

  19. Gundad: Det høres fantastisk ut! Også Katmandu… det er liksom ikke noe jeg har vurdert som reisemål før. Hehe, det her må jeg se om jeg kan få testet en gang, altså! 😀

  20. Ann: Tusen takk! Så flotte tips du kommer med her, det ser ut som jeg kan begynne å farte rundt og teste ut Sushi både her og der, og det har jeg jo ingenting imot. Håper lommeboka holder. 😀

    Jeg har veldig lyst å besøke kz-leirene, har aldri vært der. Kan tenke meg det må ha vært forferdelig sterkt, og jeg tror nok at Poden min ville hatt godt av å få med seg litt av denne historien.

    Ferien har ordnet seg på overraskende vis, det blir hverken Edinburgh eller Krakow denne gangen, men jeg er veldig innstilt på at det skal skje en annen gang. Derfor er det kjempefint med tips her – og jeg tar gjerne imot flere, for jeg håper på mange fine ferieturer i årene som kommer. 🙂

  21. Alt godt: Fikk opp begge to, det høres fantastisk ut. 🙂 Ikke så moro med han galningen på flyet til Nepal (og de andre galningene som banka ham opp), men ellers virker det som en utrolig flott måte å ha ferie på!

  22. Ann: Beklager, den siste kommentaren din ble fanget opp av WP og jeg fikk ikke beskjed, men jeg var altså aldri i tvil om at du mente at kz-leirene fantes. 🙂

    Tonita: Aha, jeg skal sjekke med en gang. 🙂

Det er stengt for kommentarer.