ME-senteret på Ullevål

Som jeg skrev forrige dagen så hadde jeg time på ME-senteret i dag. Flere har bedt om tilbakemelding om dette, so here goes.

Jeg fant greit fram til bygg 31 og der sto det lapp ved døra om at de som trengte det kunne gå rundt på baksiden og ta heisen opp til tredje etasje. Det gjorde jeg, for kroppen var ikke helt medgjørlig i dag. Det var godt merket så jeg fant fram til der jeg skulle. Det var veldig stille og rolig der og bare en til som satt og ventet. Venteavdelingen er ganske trivelig med sofa og stoler, så skulle man trenge å slenge seg nedpå litt så vil det være mulig.

Hun som satt der og jeg kom fort i prat. Vi var begge tidlig ute og snart gikk praten om alle disse tingene som ME-syke gjerne snakker om når de møtes. Hvor lenge man har vært syk og så videre. Dermed gikk ventetida fort og snart ble jeg hentet av ernæringsfysiologen jeg hadde time hos. Det første hun gjorde da vi gikk inn på kontoret hennes var å slå av lystoffrørene i taket. Dagslyset var nok. Det er helt tydelig at de vet at mange ME-syke reagerer på denne type lamper, en fin gest synes jeg. Jeg har jo hørt om andre syke som har kommet til behandlingssteder og spurt om det går an å dempe belysningen, men ikke blitt hørt.

Jeg var der først og fremst for å få kostholdsråd ettersom jeg sliter med vekta på grunn av inaktivitet og insulinresistens. Egentlig har jeg en del kunnskap om dette, men det var veldig greit å få litt ny input omkring temaet og hun kom med noen tips som jeg tenker følge. Rådene skrev hun heldigvis opp for meg, ellers hadde jeg neppe husket noe særlig etterpå.

Jeg skal tilbake dit om ca. 3 måneder og da skal jeg også få samtale med en sosionom som er med i det tverrfaglige teamet på senteret. Jeg trenger litt råd i forhold til NAV og rettigheter, så det ser jeg fram til.

Alt i alt var jeg vel der en times tid og fikk et godt inntrykk på denne tida. Dersom andre ME-syke ønsker seg dit, går det an å be fastlegen henvise. (Jeg vet ikke om det går an å ordne time der selv, men det er jo mulig å ringe dit og spørre.)

10 kommentarer om “ME-senteret på Ullevål”

  1. En ting jeg lurer på: Hvordan får man time hos dem? Må man ha henvisning til fastlege? Jeg finner nemlig ikke noen hjemmesider med info om senteret og tenkte å spørre noen som har vært der:-)

  2. Jepp, henvisning fra fastlegen må til.

    Siden sist kan jeg jo si at jeg ennå ikke har kommet meg tilbake dit. Skulle vært der i april, så måtte det forskyves og etter det har jeg ikke hørt noe mer. Det er nesten umulig å få taki noen på tlf der, og epost får man ikke lov å bruke.

    Jeg vet ikke jeg… de har nok innmari mye å gjøre der, men litt for lite kapasitet. Har hørt fra flere at det ikke er enkelt å få komme dit. Dessuten er det ikke så mye de har å bidra med. :-/

  3. Nei, jeg er ikke overbegeistret over det jeg har hørt – for å si det mildt. Men anbefalingen kom fra en spesialist som mente det var «taktisk i forhold til NAV» å ha tatt mestringskurs hos de.
    Nå er jeg prinsipielt imot å kaste bort tida mi på noe jeg ikke vet hva dreier seg om eller om jeg kan ha nytte av, så jeg må skaffe mer informasjon om dette kurset. Det aner meg at mesteparten av informasjonen de har tenkt å tilby (visstnok over ÅTTE uker!!) er ting jeg allerede har rukket å lære meg selv etter et par år med research på nett. Men vi får se, jeg skal i alle fall kontakte dem.

  4. Da er det sikkert lurt å ta med seg kurset, bare for å ha det gjort – men det virker jo helt bak mål… Jeg fikk tilbud om det, husker jeg, men da hadde jeg også rukket å lære meg det meste via nettet. Helt i starten er jo sånt lurt, men er man aktiv på nett og leser det man finner der, så har man vel funnet ut av det meste allerede. :-/

    Håper du kan få svar der, men det har ikke vært enkelt. Telefontiden er kort, for å si det sånn. 😉

Det er stengt for kommentarer.