Når det gjelder statistikk

En ting jeg var veldig fornøyd med da jeg flytta inn på WordPress for ca. et år siden, var statistikkverktøyet man automatisk får tilgang til. Den gir litt annen – og utfyllende informasjon i forhold til StatCounter (som jeg benyttet på Blogger). Men ettersom tida har gått må jeg si jeg savner StatCounters detaljrikdom. For en tid tilbake forsøkte jeg legge koden til på bloggen min, men det ble bare rot så jeg fjerna den igjen. I går ble nytt forsøk gjort og med god hjelp fikk jeg lagt til Statcounterkoden i en widget, og denne gangen virker det.

Kanskje er det bare jeg som er treig og at alle dere andre WordPressere allerede har Statcounter (eller tilsvarende), men for dem som eventuelt ikke har det kan jeg gjerne komme med en oppskrift.

  1. Registrer deg på Statcounter.
  2. Klikk på store, blå pilen som det står «Add a project» på.
  3. Legg inn tittel og adresse til blogg, velg en kategori og trykk «Next».
  4. Klikk på store, blå pilen som det står «Configure & install code» på.
  5. Bestem deg for om du vil ha synlig eller usynlig teller og velg det alternativet du ønsker. Jeg tar her utgangspunkt i valget «Invisible counter». Klikk «next».
  6. Du får opp en nedtrekksliste hvor du kan velge hva slags blogg/webside du har, og har du wordpress.com-adresse velger du det. La resten stå som det er og klikk «next».
  7. På neste side får du opp koden du må legge inn i bloggen din. Kopier denne og åpne dashboard på WordPress-bloggen din. (Har du annen blogg finner du passende forklaring under koden hos Statcounter.)
  8. I dashboard, velg «Appearance» i venstre menykolonne, så klikker du på «widgets».
  9. I kolonnen under tilgjengelige widgets, velger du Text og legg til. På høyre side under «Current widgets» vil du nederst finne den nye, blå boksen det står «text» på – klikk på «rediger».
  10. Du kan velge selv om du vil skrive noe i overskriftsfeltet. I feltet under limer du den kopierte teksten fra Statcounter. Klikk så «ferdig» og «lagre endringer».

Sjekk på bloggen din om det ser greit ut. Hvis du har valgt usynlig teller skal det ikke være noen endringer på siden.

Siden kan du gå på Statcounter, logge deg på og åpne prosjektet ditt. På venstre side kan du velge mellom en rekke visninger. Ikke alle virker i WordPress, men det meste av dette vil du uansett ha dekket opp i WordPress-statistikken.

Mine favoritter er «Recent visitor activity» og «Recent visitor map». Et klikk på en av de røde markørene i kartet, og du får opp informasjon om det enkelte treffet; for eksempel ip-adresse, hvilken internetttilkobler vedkommende har brukt og hvilke av dine bloggposter h*n har besøkt. Kartet kan du for eksempel velge å ha i hybrid og ved å dobbeltklikke på det zoomer du stadig inn. (Dobbeltklikk med høyre museknapp og du zoomer ut igjen.)

Og zoomer man ekstra mye inn kan man for eksempel vips sitte med en skjermdump av ei gate i stalker-land…

skjermdump

21 thoughts on “Når det gjelder statistikk”

  1. Anne: Jeg har hørt mye bra om google analytics også og har tatt en kikk på den i forhold til en annen side. Sitemeter.com kjenner jeg ikke. Enig i at Statcounter lagrer informasjonen kort – man må følge med ofte der hvis man skal få med seg det som skjer. 🙂 Og ja, statistikk er gøy!

  2. nåh, jeg har ennå ikke fikset det det med besøkstall på min blogg, så jeg aner ikke hvor mange, hvor ofte eller hvem…tror ikke at jeg bli nedrent akkurat, men nå begynner også jeg å bli nysgjerrig.

    Jeg har vurdert å bytte til wodpress jeg og – men er usigelig lat for tiden.

    oj – ble jeg telt nå, forresten?
    hehe

  3. Trine: haha, ja nå ble du telt med du og. 😉 Men outing av opplysninger er eksklusivt forbeholdt stalkere…

    Det er ganske artig å ha tilgang på statisikk, men det kan du fint legge inn på Blogger også. 🙂

  4. heisann, nå stakk jeg hodet innom statcounter og sjekket opp litt basert på tipset ditt og fant jo flere fungsjoner jeg ikke har funnet før. Det var nå kjekt da 🙂

    (Trine, om du lurer på hvordan man legger inn statistikk på blogspot/blogger så bruk gadget og java/Html alternativet, lim inn kode du får når du registrerer deg på ønsket statistikkprogram. Det er virkelig veldig enkelt.)

  5. Takk for innføringen. Jeg har stat counter, men har ikke visst at det var så mye info å hente der.
    Det er jo nesten så man kan zoome inn folk sittende fremfor pc’en i stua si jo. Gosjameg!

  6. Serendipity: Hehe, storebror ser deg og, kanskje? Men nå ser du storebror og da går det vel opp i opp?! 😉

    Irini: Jeg har testet det litt mer og det er slett ikke alle som dukker opp på kartet. Har mange treff fra Oslo, men bare ett av dem kommer fram på kartet mitt. Snodig. Men altså, som oftest kan man ikke se hvor folk bor – bare hvilken internett-node de er knytta til. Vet for eksempel at en jeg kjenner som bodde i Akershus tidligere kom opp med treff fra Østfold et sted. Så – ikke noe å ta 100 % bokstavelig, men artig er det, lell. 🙂

  7. Hei, Lothiane. Flott innføring! Selv har jeg «alltid» brukt web-stat, men det koster noen slanter i måneden. Nå har jeg hatt StatCounter i 2 minutter og syns det virker interessant. Takk for statistiske tips (prøv å si det fort fire ganger!) 🙂

  8. Fantastisk! Og flott bruksanvisning, – godt å vite at den er der.

    Ønske det, ville det, tenke det med, – men gjøre det, – hm, nei, kanskje ikke enda,

  9. Torgny: Så fint du synes det! Håper du får noe ut av å bruke SC. 🙂 Og jeg tror jeg bomma på første forsøk av å si det der. 😆 😀

    Tonita: Hehe, du får ta det når du har overskudd. Alt sånt som jeg ikke kan godt, synes jeg er vanskelig å komme i gang med. Kanskje det er sånn for deg og? Eller så er det bare meg. 😉

  10. Ett problem med (altfor) detaljert informasjon er jo at man lett blir paranoid. Bloggen min har tydeligvis fått besøk fra en kirkegård i California! Jeg har nå hengt hvitløk i vinduskarmen og sover med et sølvkrusifiks under hodeputa.

  11. *ler høyt* Haha, Torgny! Skjønner hva du mener. 😉 Jeg er jo allerede paranoid, så her er alle forholdsregler tatt for lengst. 😛

  12. Takk for tips! Og takk for at det finnes slike verktøy. Jeg har funnet ut at de fleste av mine lesere er som meg selv; leser mest, kommenterer lite.

    Derfor er det fint å vite at det er folk innom i det hele tatt 😉

Det er stengt for kommentarer.