Flere sider av Lightning Process

Så begynner historiene å komme om de som ikke har blitt kurert av LP-metoden.

Jeg har vært skeptisk lenge, selv om jeg til tider også har vært innom tanken på å låne pengene og prøve. Jeg har lest mirakelhistoriene, men også hørt om at det er flere som ikke har blitt bedre, eller heller verre etter å ha prøvd denne omstridte «kuren». Via Alva fant jeg link til en som har stått fram og fortalt hvordan LP-kurset virket på henne, samt en avisartikkel fra Adresseavisa som blant annet tar opp hvor forferdelig stressende det kan være for ME-syke å oppleve maset om å prøve LP.

Takk for at folk står fram og viser at det finnes flere sider!

30 tanker på “Flere sider av Lightning Process”

  1. Synes det er bra at flere sider kommer frem, det har vært veldig ensidig fokus på mange måter. Magefølelsen min har hele tiden sagt at dette ikke er noe for meg, og derfor har jeg også avstått fra å låne pengene og dra på kurs.
    Nå har jeg blitt bedre også uten LP da, og det er bra at det får mer nyanserte fremstillinger slik at det ikke uten videre blir tatt for å være en mirakelkur for alle som har ME.

  2. Veldig intressant! flott at alle sider av «saken» begynner å offentliggjøres. Etter å ha lest artikkelen(ne) føler jeg enda sterkere at litt av metoden går ut på undertykking. Dette var jo sånn jeg tenkte før, altså «dette klarer du! Bare stå på, gjør det du skal og gjennomfør»….da burde jo ikke det bare gjort meg sykere og sykere…?
    Og hvis man ikke «får lov» til å hverken føle eller snakke om en dårlig form, sterke smerter osv. hvordan kan man da vite om folk er bedre…..bortsett fra at de ikke «plager» andre med det og går rundt å spiller for seg selv og andre…?

  3. Absolutt på tide med mer nyansert syn.
    Alt som krever at folk må låne penger for å få hjelp lukter svidd hos meg. Jeg vet hvor desperat en kan bli i fortvilelsen og ønske om å bli bedre.
    LP høres for meg ut mer som en form for «hjernevasking», resultatet avhenger av sykdommen din. Den kan helt sikkert ikke fjerne infeksjoner, det blir for enklet, men at den i noen tilfeller kan gi styrke og endre et negativt selvbilde er så.
    Jeg tror det er sunt å være skeptisk jeg, alle som har vært syke over en viss tid vet hvor mange «velmente» råd det er få.

  4. Vet lite og ingenting om ME, men et kjapt søk i PubMed (databasen hvor ALLE troverdige medisinske forskningsresultater publiseres) viser at det skjer minimalt på forskningssiden el. lite ender i hvertfall i publiserbare resultater. Må innrømme at jeg ikke hadde trodd det var så lite publisert… Dette betyr sikkert ikke at ingen forsker på dette, men at resultatene ikke er entydige og problemene sammensatte. Dvs vil jo selvsagt si at det en fantastisk arena for alternativere/folk som vil tjene penger.

  5. En venninne av meg gjennomførte kurset. Hun begynner i jobb straks.
    Har også en venn som stammer. Han gjennomførte et lignende kurs, som handlet om «selvoverbevisning».
    Han gikk trett etter noen år, og tillott seg den luksusen å være seg selv og fortsette med stammingen i stedet for hele tiden å måtte snakke litt saktere osv.

    Jeg er vel av den oppfatning at siden det virker på noen, så er det verd et forsøk. Det hjalp så langt for venninnen min. Men hva som skjer om et år, det vet jo ingen.

  6. Det som er bra er at det er noen som har vært syke av ME i årevis som faktisk og helst uomtvistelig blir bra, at de klarer å leve et normalt liv etter å ha vært nede for full telling i opp til 10 år.
    Det er bra, og det er flere enn de som er blitt friske som gleder seg over det.
    Det som ikke er bra et at det skal koste så mye, – en metode som dette burde ikke brukes som en pengemaskin – men det er jo heller ikke overraskende at den som oppdager noe som funker tar seg betalt så det suser. Se på den vanlige legemiddelindustrien, – de gir ikke ved dørene de heller.

    Det vi som ikke er rammet må være meget varsomme med, er å mase om at dette bare må du prøve – etc., det er ufølsomt, dumt og velmenende på aller verste måte.

  7. Tøft av denne personen å fortelle at det ikke virket på åpent forum etter først å ha vært så positiv i forkant. De fleste av dem hører man ikke mer fra, virkning eller ei.

    Jeg blir ganske lei meg av å lese at så mange ikke har fått bedring, og mange også har blitt verre. Og det begynner å bli en del av dem nå.

    Jeg tror dette LP-hysteriet kommer til å avta etter hvert, til tross for at Norge nå får flere nyutdannede terapeuter (utdanningen går over en langhelg i England).
    Og det synes jeg også er på høy tid ettersom Parkers pasientgruppe består av 60-70% nordmenn.

  8. Så akkurat at det kommer et innslag på tv2-nyhetene om saken om noen minutter 🙂
    nyhetene ligger helt sikket ute på web-tv for de som ikke ser på tv akkurat nå

  9. det skulle jeg ha sett….men klarer ikke finne det på nettet….går det an å sende en link? TV`en er opptatt 😉

  10. løven: du kan ta en titt på webtv.tv2.no og se under nyheter som ligger i menyen til venstre. Mulig det bare er tilgjengelig for betalende kunder, men usikker. Jeg er betalende kunde, og kan se alt jeg vil der inne.

    Innslaget handlet om 18. år gamle Veronica som hadde blitt mye bedre etter 3 dager. Fagfolk advarer folk å bruke masse penger på metoden, men ser allikevel at det hjelper mange.

  11. Først: Takk Eugenie! Jeg rakk akkurat å se det, slo på tv’en rett før innslaget. 😀

    Det varte ikke så lenge, men vi så ei ung jente som har vært dårlig et par år og som lå i et mørkt rom og ikke tålte lys og noe særlig annet. Hun ble fraktet med ambulanse til Ullevål og ble kurset der i tre dager av ei norsk dame. Så fikk tv-teamet hilse på henne og da var hun frisk sa hun. Hun ble trillet ut i sola for første gang på halvannet år. Nå må hun trene opp muskulaturen igjen og så begynner livet hennes igjen. Håper virkelig det går rette veien for henne, det var ganske sterkt å se. 🙂

  12. Takk Eugenie, men måtte være kunde dessverre. Bruker sjelden PC`en til annet en mail og besøke Lothiane så jeg lot det være……..men det hørtes intressant ut 😀

  13. SerenidipityCat: Jeg er åpen for kurset, men vil gjerne de skal forske på det først. (Det sa de forresten i tv-klippet på TV2 at de vil nå, men det kan ta tid.) Jeg orker ikke prøve mer før jeg vet at det har noe for seg, og etter det jeg har lest og hørt så er det slett ikke alle det virker på. Det kunne vært interessant å få vite hvem som kan få hjelp av det, for her må det være ulike årsaker til at noen blir bra og andre ikke.

    Løven: Du er så klok, synes jeg! Gode spørsmål og problemstillinger. Jeg har gått til lignende behandling før (NLP) uten at det gjorde noe som helst for sykdommen min. Nå er jeg såpass oppegående at jeg tenker at jeg heller venter og ser til de finner ut mer om dette.

    Inger: Jeg er og skeptisk til noe som koster masse penger uten at man har garanti for at man blir bedre. Håper de kan finne mer ut av dette og så eventuelt tilby behandlingen til alle syke, uten at det skal koste dem dyrt.

  14. Føniks: Oj, så interessant at du har tilgang til sånt! Du har helt rett. Det er svært lite forskning på ME og den som finnes gir veldig ulike resultater. Noen konsentrerer seg om en del, andre en annen… og alle finner noe. En dag håper jeg de klarer sy sammen alle funnene slik at de kan komme videre. Dessverre er det visst ikke enkelt å få midler til denne forskningen, det er vel der det skorter mest. 😕

    Geir: Fint å høre at venninnen din fikk så god hjelp! Jeg vet jo at det er flere som har blitt mye bedre, men dessverre er det også mange som ikke har fått hjelp eller som har blitt dårligere. Og jeg har blitt stor motstander av å åpne lommeboka mi for flere som påberoper seg å ha funnet løsningen på noe så komplisert.

    Tonita: Takk for at du ser dette med at det er stress å bli «mast på»! Og ja, jeg gleder meg absolutt over de som har blitt så mye bedre, det er jo noe jeg virkelig unner dem. 🙂

    Irini: Det er neppe noe som kan hjelpe alle, selv om noen har fått god hjelp. Det er vondt med de som bruker masse penger uten å få hjelp, spesielt siden man da får beskjed om at man selv har skyld i det. Det er en ting som gjør meg skeptisk, en annen ting er dette med at det koster så mye. Det er jo spesielt merkelig at det er så innmari mange nordmenn som tar disse kursene. Hvorfor er det ikke like mange fra andre land når ME er utbredt over hele verden?

    Løven: Det var ikke stort de viste uansett, ikke bruk penger på det, du. 🙂 Jeg avventer i hvert fall. 🙂 Har uansett ikke 15.000 å spytte ut sånn uten videre. 😉

  15. Som terapeut Live Landmark sa i reportasjen: 15.000,- er ikke mye å bruke hvis man får livet tilbake.
    HVIS ja..

  16. Takk kjære Lothiane 😀 Vel, klok….jeg har bare veldig mange spørsmål rundt dette og har alltid et behov for å forstå…og da er det så provoserende med all hemmelighetskremeri…….Jeg vil ikke bli frisk «for andre» men frisk for meg selv og andre. Hvis kurset bare får meg til å bli enda mer tapper enn jeg allerede er og holde elendigheten skjult høres det ikke ut som noe for meg. Jeg har vært flink pike for lenge. Men klart, jeg ligger ennå syk og blir ikke friskere av at jeg ikke sover i løpet av natten, så hvis noen kunne virkelig vise meg at dette funker, sånn ORDENTLIG, at jeg blir frisk ikke bare i «ordet»….vel…kanskje… 😉 Jeg retter forresten til undertrykking og ikke undertykking 😀

  17. Altså, enda syk etter influensaen…..jeg er ikke konstant sengeliggende, men det vet du forresten. Må bare være korrekt 😉

  18. Irini: ‘Hvis’ holder ikke for meg lenger, kjenner jeg. Det blir for usikkert…

    Løven: Jeg skjønner hva du mener, dette med undertrykking (eller -tykking, alt ettersom *fnis* – og jeg la ikke merke til det en gang!) er skummelt. Det er jo det vi er så gode på fra før av; å fortelle oss selv at det bare er noe vi innbiller oss og å presse oss til å gjøre ting på tross av det vi kjenner.

    Men – hvis de finner ut at dette er garantert å virke, så skal jeg nok gjøre det jeg kan for å skaffe penger. Inntil da avventer jeg.

    Forresten kjempekjipt å ikke sove. 😦 Det er innmari slitsomt og gjør ikke akkurat tilfriskning lettere.

  19. Løven: Usj, denne influensan har vært hard – og det er så mange som har blitt/er syke! Skikkelig kjedelig, jeg håper du/dere snart er godt på beina igjen. God bedring, kjære kusine! *klem*

  20. Tusen takk kjære kusine! Du er bedre enn LP for meg akkurst nå…litt god gammeldags forståelse og omsorg 😀 For ja, dette har vært et helvete! Har vært syk over en uke, men nå er kroppen mest utslitt av å være syk tror jeg. Hadde jeg fått noen netter med søvn, hadde jeg nok kviknet til litt i hvertfall.
    Og er enig ang bruk av penger på diverse mirakelkurer….for en stund i hvertfall. Jeg underdriver når jeg sier jeg har brukt 150 000 kr på div. behandling.

  21. Jeg satt og undret meg over all punktum og kommasetting i innleggene her, men så var det bare skjermen som trengte vask.
    Uuunnskyld, fnis.

  22. Løven: Hehe, blås i skrivefeilene, jeg skjønner hva du mener og rettet akkurat opp en jeg hadde laget selv. 😛

    Du er så søt da, bedre enn LP! 😀 Det er et helvete å bli så sjuk og det er jo en ekstra påkjenning når man er syk fra før av også… så jeg håper og unner deg skikkelig masse god søvn nå, så du kan komme deg ordentlig på beina igjen.

    150 000 kr… det er mye penger! Jeg har ikke helt oversikt over hvor mye det har blitt de siste årene, men det er ganske mange titusener i hvert fall. Det er gjerne penger jeg skulle ønske jeg kunne brukt på noe annet så det får bli målet mitt framover… å bruke pengene mine på hyggelige ting og heller avvente hva forskerne finner ut.

  23. Bruke penger på hyggelige ting høres bra ut! Bruker gjerne noen hyggelige-penger sammen med deg etter jeg har blitt frisk 😀 Og i tillegg til alle pengene kommer alle kreftene man bruker på å prøve, tro, jobbe med osv. Nei, hyggelige penger høres mer fristende ut ….akkurat nå i hvertfall 😀 Kjenner jeg mitt utolmodige sinn rett, er jeg vel i gang med nytt bli-frisk-prosjekt snart 😀

  24. Mmm. Det er et spørsmål om energi. Hvordan bygge opp energien og få mer livskraft. Hva gir energi. Tanke-teknikker er en ting- men helheten mangler. Det blir som å gå til legen og få medisin for noe, men årsaken er langt i fra bare det man får resept på. Helheten er alltid større. Det er ikke nok å bare møte en bit av den.
    Og så bra fulgte din magefølelse, du kjenner deg selv, og vet hva som kan gi deg energi, og tappe. LP kan være noe for noen, men ikke for alle. Et godt slagord, synes det å være- i ettertid.

  25. Løven: Jeg går for det som gjør godt for tida… det er det jeg føler for å bruke krefter og penger på. 🙂 Hyggelige penger er et godt uttrykk!

    Føniks: Takk for link, skal se om jeg skjønner noe av det. 🙂

    Chanel: Det er det jeg føler også, at LP ikke er noe som løser alle problemer med ME. De hevder årsaken er adrenalinkaoset, men jeg føler det er mye mer enn det.

Det er stengt for kommentarer.