For i avisene, DER finner du god informasjon…

Jeg leste nettopp en kronikk i BT av Aud Gjersdal. Hun er bibliotekar og synes Internett er en eneste suppe som kanskje til og med kan svekke demokratiet. For å underbygge dette har hun surfet litt rundt på norske blogger, blant annet hos Frøken Makeløs og Hjorthen. Der fant hun visst ikke noe som kunne overbevise henne om at hun har tenkt feil. Om Internett mener hun blant annet at;

Denne offentlige arena blir fylt med informasjon av lav kvalitet, og bidrar mer til tåkelegging, enn til belysning av saker i den offentlige diskusjon.

Javel? Jeg er så klart enig i at det er masse tull på nettet. Fryktelig mye tull, faktisk. Men jeg regner med at de fleste oppegående mennesker klarer å skille skitt fra kanel og finne fram til det de er interessert i. Det andre kan man jo la være å lese? At det skal føre til noe tåkelegging av offentlige diskusjoner kan jeg ikke helt forstå.

Dersom en oppfatter seg selv som en borger i et demokrati, så havner en neppe i bloggen til Frøken Makeløs, men heller hos mer opplysende informasjonskilder.

At det var? Jeg oppfatter meg som borger i et demokrati, men likevel havner jeg stadig i bloggen til både frøkna og mange andre som neppe heller kommer gjennom det bittelille nåløyet til Fr. Gjersdal.

Hovedgrunnen til at jeg leser blogger er for å finne underholdning. På andreplass kommer ønsket om informasjon, og jeg synes stort sett at de bloggene jeg leser som kommenterer aktuelle temaer har vel så god kvalitet (og ofte bedre) enn det jeg leser i aviser eller får med meg på tv. Det er nettopp medias utvikling som har gjort at jeg stort sett holder meg unna avisene. Der får man servert «nyheter» som hører hjemme i søpla (det vil si Se & Hør og lignende), eller oppgulp som du finner i alle de andre avisene også. Den journalistiske stolthet må ha forsvunnet, for det virker som det er slutt på å stille spørsmålstegn og å tenke selv. Akkurat dette finner jeg mer av i de bloggene som jeg besøker jevnlig.

Selv om det kan være tøys og tull (også) synes jeg det er svært mange bloggere som har god innsikt, masse kunnskap og som skriver så godt at det er en fryd å lese.

7 tanker på “For i avisene, DER finner du god informasjon…”

  1. Leste om samme sak hos Spindellett, og sier det samme her som jeg sa der. Men til forskjell fra deg vil jeg faktisk sette opplysning foran underholdning når folk lurer på hensikten med blogging. Jeg tror også i motsetning til bibliotekaren at blogging er med på å fremme om ikke demokratiet direkte, så i hvertfall både ytringsfrihet og ytringsevne. Det samme kan man ikke si om bibioteket, der blir man jo bare bedt om å holde kjeft.

    Å ta Frøken Makeløs i tillegg, det er jo noe av det verste vrøvlet jeg noen gang har hørt. Fr. Gjersdal krever vel snart at bare de med syv års utdanning og medlemsskap i Kalfaret diskusjosnklubb eller Rotary skal ha stemmerett også.

  2. Pussig tilnærming av biblotekaren.

    Som borger i et demokrati syns jeg nettoppp det er gunstig at folk flest slipper til i den offentlige debatt. Jeg syns det er et pluss at flere stemmer enn tidligere er tilgjengelig for meg. Jeg syns det er opplysende og berikende å høre flere sider og andre tanker om saker i tiden.

    Jeg tror at folk blir mer reflekterte og kunnskapsrike ved at de har tilgang på mange kilder og ulike syn når de orienterer seg. Å kunne vurdere og veie sine kilder før man trekker egne konklusjoner kan neppe være en stor ulempe.

  3. Geir: Folk har nok veldig ulike mål med bloggene sine og jeg tviler på at alle starter blogg for å diskutere viktige saker i det offentlige rom. Jeg setter pris på en blanding, noen dager vil jeg bare lese noe hyggelig eller morsomt, andre ganger få noen nye tanker om et eller annet tema. Og heldigvis finner man noe for de aller fleste.

    Det er dessverre problemet med en del folk som har høyere utdanning, at de dermed tenker at andre ikke har noe viktig å komme med. Det ville blitt et kjedelig samfunn. 🙂

    Glama: Enig, det er gunstig at folk slipper til og det er fin diskusjonstrening hvis man deltar i slikt på nettet. Kommer man med vrøvl eller argumenter som ikke holder, vil man fort få tilbakemelding på det. (Ikke alle som klarer ta det, men det er nå en annen sak…)

  4. «Nettet endrer karakter fra å være et godt bibliotek, til et dårlig bibliotek som tar inn hva som helst i sine samlinger, helt uavhengig av kvalitet og om det er viktig for offentligheten.» (Aud Gjersdal)

    Det er årtier siden ‘kvalitet’ og ‘viktighet’ ble svært relative begreper i bibliotekverdenen.

    Vi innså at vi kunne ikke la vår smak, og vår vurdering av hva som var viktig styre innkjøpene – vi måtte ligge på en ‘folk flest’- linje.

    Lenge kunne vi holde en del av de store, populære seriene, og den mins etterrettelige populærfaglige litteraturen ute fordi den ble produsert billig, og med innbinding som tålte få lesninger. Typisk ‘kiosk-litteratur’ var også prismessig overkommelig for folk flest å kjøpe selv.

    Men så slo først ‘Morgan Kane’, og deretter Margit Sandemo gjennom langt inn i relativt boklig møblerte miljøer. Forlagene kjente sin besøkelsestid og produserte dem i slitesterk hardback. Dermed ble slusene åpnet for en hel masse typisk kiosklitteratur som flommet inn i hyllene våre.

    Jeg følte, mot slutten av mitt bibliotekarliv, at det var forlagene, bokklubbene, TV og aviser som sto for det vesentligste av bokvalget i folkebibliotekene, ikke bibliotekarene. Som av budsjetthensyn også måtte sørge for å holde utlånstallene oppe, helst stigende.

    Jeg tror ikke Aud Gjersdal er representativ for yrkesgruppen, selv om jeg mener å ha hørt at Bergen off. lenger enn de fleste av landets folkebiblioteker tviholdt på bibliotekarenes kvalitetsoverlegenhet.

    Hennes synspunkter på blogger er vel heller ikke representativ. Det fins jo mange spenstige bibliotekarbloggere!

  5. Jeg er så enig med deg når det gjelder aviser. Jeg tar ikke lenger noe av det som står i avisene for god fisk – for de har jo kun èn mening med det de skriver – å selge mer reklameplass (evt flere papiraviser). Det er de færreste av oss vanlig dødelige som faktisk gidder/har interesse av å dykke dypere ned i en sak for å finne fakta, det er selvfølgelig mye enklere når avisene (og bladene, for den sakens skyld) allerede har «undersøkt» og gjort seg opp en mening som vi kan adoptere uten videre.

  6. Lothiane: Takker for korrigeringen. Jeg må jo presisere at jeg har høye tanker om hvorfor jeg blogger, men skal langt fra underslå at du verden så liddeli morsomt det er. Men samtidig har jeg veldig tro på at bloggene over tid vil vise seg å være langt viktigere enn det vi våger å tro i dag.

    Ellers tror jeg at høyere utdannelse kan villede de høyt utdannede. Selv brukte jeg et par år på å avlære meg min akademiske tilnærming til livet og ble i stand til å bevege meg blant folk igjen 😉

  7. Titta: Interessant å høre fra en bibliotekar! Og jeg tror heller ikke Gjersdal er representativ for andre bibliotekarer, vi har jo flere bra eksempler på bloggende bibliotekarer – som tydeligvis har plukket opp noe annet enn Gjersdal har. 🙂

    el Vera: Nei, avisene er ikke det jeg stoler mest på lenger heller. A-vis er ikke B-vis, og så videre. 🙂 Der er det salg som står høyest og da er det visst ikke så nøye hva de skriver om lenger, eller hvordan det skrives.

    Geir: Jeg tror jeg endrer litt mening. Hovedårsaken til at jeg stadig blogger er det sosiale, rett og slett. 🙂 Også liker jeg å skrive da, det hjelper jo det og. 😉

    Tror mange har opplevd det du har, at det ikke funker like bra med akademisk tenkemåte ute blant «folk». 😉

    Et riktig godt nyttår til dere alle! *klemmer utdeles*

Det er stengt for kommentarer.