Dataspill fra oldtiden

Da er jeg ferdig med å snufse og ser på disse kommende fridagene som et lite pluss, siden jeg helt sikkert trenger å gjøre noe annet enn å se Buffy med Poden dagen lang. Ikke at jeg klager, vi har kost oss skikkelig disse dagene og jeg er skremmende hekta på den gamle serien.

Men… det var ikke det jeg skulle skrive om nå. Tvert imot. Jeg pratet bort store deler av natten med min nærmeste dataguru, en riktig hyggelig ting å bedrive natten med når man ikke kan bruke den til (enda) bedre ting. Vi satt og mimret om de gode, gamle dagene da hjemme-pc’ene gjorde sitt inntog; du vet, den tiden da vi programmerte i Basic og spilte Snake på pc’en. Jeg var circa 13 år da vi fikk en Tiki 100 i hus og mitt kjærlighetsforhold til pc-bruk begynte.

Siden ballet det på seg og i 1995 eide jeg plutselig min egen pc. Det vil si, jeg delte den med min daværende mann og jeg tror nok det eneste vi kranglet om var hvem som hadde rett på tid foran skjermen. Før den tid hadde jeg spilt Doom i nettverk på jobben (etter arbeidstid så klart) og drømte om at jeg gikk rundt og skjøt på alt som rørte på seg. Jeg humret for meg selv da de til stadighet trakk fram dette spillet som eksempel på All Verdens Ondskap som de stakkars ungdommene kunne utsettes for hvis ikke foreldre passet på.

lemmingsMen spillet over alle spill er og blir Lemmings. Lemmings kom i 1991, ifølge Wikipedia, og det stemmer sikkert. Jeg husker ikke hvor jeg spilte det, jeg husker bare hvor utrolig hekta jeg ble – og hvor fantastisk søte de små Lemmingsene var. Spillet var virkelig populært og har siden kommet i nye versjoner og kan nå spilles på Nintendo, Playstation og sikkert andre spillemaskiner, i tillegg til PC.

Selv hadde jeg ikke spilt det på fryktelig mange år og jeg begynte å fable høylydt og ivrig på telefonen med ovennevnte dataguru at dette spillet MÅTTE jeg bare kjøpe meg. Hvordan har jeg egentlig greid å leve alle disse årene uten?

«Men da har jeg noe til deg», hører jeg plutselig i telefonen. Han greide bryte inn i alt babbelet mitt og det er ikke verst. Pling, der kom det en link inn i msn’en min og skjelvende klikket jeg på den. Og der… der var de jo. Mine gode, gamle, søteste-søte venner med grønt hår og blå overaller, travende i taktfast, glad marsj mot undergangen (om ikke jeg hjalp til). Lemmings online, helt gratis og med den eldgamle grafikken intakt. Hurra! Eller Jippi! som Lemmingsene sier så blidt når de endelig finner utgangen og er trygge for fare en stakket stund.

lemmingsprscr

Har du lyst å prøve du og? Vær så god.

10 tanker på “Dataspill fra oldtiden”

  1. Trips: Du også, ja! 😀 Fine små lemmingsene. ♥
    Dataguruen min er herved opphøyet til Dataguru med laud og skal overstrøs med gullstøv og roseblader neste gang jeg ser ham. 😉

  2. Hehe, dette bragte fram minner om en tid da jeg satt i timesvis og spilte på miin Amiga 500! Moro at den gamle grafikken er beholdt, for «nye» Lemmings er ikke like sjarmerende 🙂

    Takk for linK! 🙂

  3. el Vera: Hehe, så godt det er flere enn meg som tenker sånn. Jeg og foretrekker gammelgrafikken! 😀

    Trine: Hehehe, var det bra?! 😉

    Bellatrix: Så moro da, vi er mange Lemmingsfans skjønner jeg! 😀

    P: Then I’m really happy to remind you to play it again. 🙂 Do the disks still work on your computer? I have an old dos based game (not Lemmings) that I can’t play anymore and that’s kind of sad.

  4. yeey! Der var det jammen en variant som funka på mac også!
    Jeg hadde dilla på denne på tidlig 90 tallet, var mens jeg fremdeles bodde hjemme så det må ha vært det året det kom ut. For omtrent 10 år siden kom jeg på spillet igjenn og nevnte det for en kjæreste, med det resultat at han skaffet det til meg. Men skrekk og gru, det var 3D versjon! fysjogfy.
    Nå skal jeg sitte og kose meg og se hvor langt jeg kommer, husker det ble stopp nesten mot slutten sist, og da hadde man jo ikke internett å hente tips på 😉

    Men, om du er lemingsfans, hva synes du da om worms? (og igjenn, ikke 3D versjonen…)

  5. Anne: Funka den på mac, så bra! 🙂

    Jeg har aldri prøvd Lemmings i annet enn tidlig-versjon, så jeg er liksom glad i den da. 3D-versjon høres litt snodig ut, men som sagt har jeg aldri prøvd.

    Håper det gikk bra med Lemmingsene dine denne gangen og. 😉

    Worms har jeg knapt spilt, men sønnen min spilte det masse på Playstation for noen år siden. 🙂

Det er stengt for kommentarer.