Pokker’n ta deg!

Noen tror kanskje det uttrykket betyr «må djevelen ta deg», men det gjør det ikke. Det er egentlig en kraftig ganning de brukte før i tida som betød noe sånt som «må koppene ta deg», eller et mer generelt ønske om at noen måtte få alvorlig sykdom og dø. Trivelig.

Pokker/kopper dekket flere former av byllesykdommer. «Den store pokker» var for eksempel syfilis, en lite hyggelig sykdom å få.

Nå er kopper utryddet som sykdom, det siste naturlige utbruddet av sykdommen var i Somalia i 1977. Men England bragte godt nytt. En kjekk og grei lege ved navn Edward Jenner oppdaget at folk som hadde hatt kukopper ikke ble smittet av kopper. Etter å ha gnidd verk fra storfe med kukopper inn i sår i huden til en åtte år gammel gutt fant han ut at gutten ble immun mot kopper. Dermed var vaksinen født og ordet kommer av «vacca» som betyr ku.

Noen kopper må vi stadig slite med. Her i heimen har Poden fått vannkopper og livet består av innsmøring med hvitvask, masse drikke, masse Buffy og lite annet. Håper han blir bra nok til jula og alt som skal skje da. Juleferien kom litt ekstra tidlig her, om enn ikke slik barn gjerne drømmer om.

Dersom noen sier «pokker ta deg» så vær litt varsom. Selv om sykdommen ikke forekommer naturlig lenger så har russiske og amerikanske myndigheter lagret koppeviruset. Så hyggelig av dem!

Alt dette ifølge Wikipedia.

9 tanker på “Pokker’n ta deg!”

  1. Uff, stakkars 😦 Husker begge mine hadde vannkopper en jul, men da var de mindre….har en følelse av at de blir sykere når de får det som litt eldre? Ønsk han god bedring! Og en stoooor klem til morra 😀

  2. Løven: Han var mest dårlig før han fikk blemmene, men det er visst ganske ubehagelig for ham. Er jo blemmer stort sett overalt så det er vondt å sitte, vondt å ligge osv. Tusen takk for hilsen og klem! *klem tilbake*

    Glama: Tusen takk 🙂

  3. Ganske logisk egentlig, siden vannkopper heter chicken pocs på inglisj. Jeg husker prinsessen hadde vannkopper da hun var 7 måneder. Hun smittet selvfølgelig pappaen sin, som ble ti ganger dårligere enn sin lille datter. Han lå rett ut en uke, mens hun var på bedringens vei etter et par dager.
    Selv hadde jeg vannkopper da jeg var liten, så jeg ble ikke syk, men jeg ble riiiiiimelig lei av å være sykepleier …!

  4. Chickenpox høres merkelig ut, lurer på hvorfor. Kanskje det er sånn type kopper man får når man er kylling, dvs feig/puslete? Det er igrunn greit for min del, vi kan gjerne stoppe der.

    Uff, ikke moro å være sykepleier, det er ganske slitsomt når hele familien ligger rett ut.

    Det kjedelige med vannkopper er at selv om man har hatt det før så kan det å bli utsatt for smitte igjen fremkalle helvetesild og det vil jeg IKKE ha. *tenke meg frisk*

  5. Det er så lett å svada-e ut av seg gode råd som «ikke klø selv om det klør». Spør Poden om han syns det var et godt råd? *ler* Det er ganske enkelt en utrolig ugrei sykdom å ha, og det blir ekstra slitsomt for deg. Fordelen er vel at han er stor nok til å greie noen timer alene, sånn at du kan komme deg ut av isolasjonsstua og snakke med voksne, levende mennesker. Uten litt hjelp og avlastning kan det bli mer ugreit enn nødvendig, så si fra dersom jeg kan bidra med noe.

    Begge mine fikk det da de var omtrent 4-5, og Baby 1.14 fikk massevis av prikker, til og med under øyelokkene, og har masse arr overalt etterpå (og smittet sin far, som ble kjeeeeempesyk! *småondt flir*), mens Baby 2.8 fikk bare noen få prikker og ble ikke syk i det hele tatt. Jeg fikk det visst da jeg var bare noen måneder gammel og var kjempesyk, og mamma og tanten min fikk det samtidig og ble ikke syke i det hele tatt. Verden er urettferdig.

    Vi satser på at du klarer deg unna helvetesild. (Tok meg forresten noen år å skjønne at det ikke var SILD de snakket om…) 😉 MASSE MASSE god bedring, og plis, ikke vær redd for å si fra når du trenger noe!

  6. Huff da, den der virket gjenkjennende ja…. En del år tilbake riktignok, men først fikk datteren det, så venninna hennes med søster og mamma. De var aleine så jeg hjalp til så godt jeg kunne. Men så fikk min (ex) mann det. Alt dette uka før jul selvfølgelig. Han blei sjuk han 😮
    Historien endte bra på et vis, vi reiste til familie, hvor svigermor møtte oss med smittefrakk *ler*

    Men nei, helvetesild skal IKKE du ha! Det bestemmer jeg!

  7. Trips: Poden er standhaftig altså, han klør innimellom som ville h… men klarer la være å klø. Han har til og med svelga ned smertestillende frivillig enda han synes det smaker forferdelig. (Vannoppløselig, sånn brusetablett.) Han takker for hilsen og omtanke. 🙂

    Hehe, helvete-sild, ja. 😉 Det høres også ganske ille ut, ser for meg demon-sild som angriper i flokk. 🙂

    Graylady: Takk skal du ha, jeg håper det at du har bestemt det holder, for jeg vil ikke ha..! Har hørt det er forferdelig og vil helst ikke finne det ut selv.

Det er stengt for kommentarer.