Når hjernen sier nei

Jeg forsøker sove, men i natt lar det seg ikke gjøre. I skrivende stund nærmer klokken seg halv seks om morgenen og jeg er stadig våken. Det er ikke det at jeg ikke er trøtt, for det er jeg jo, men hjernen sier «nei» og så ligger jeg der i mørket, anspent i kropp og sinn.

Som oftest når jeg har det sånn, klarer jeg å hente fram en tanke å hvile i, noe som gjør at jeg slapper av og greier synke ned i søvnen. Men i natt slipper jeg visst ikke unna.

O, søvn, som lukker sorgens blikk ved kveld; la meg en stund befries for meg selv. (William Shakespeare)

verdensrom

23 tanker på “Når hjernen sier nei”

  1. Trips: Jeg var så godt på vei… sovnet nesten… men så begynte det å bråke inni meg igjen.

    50 pluss: Hei på deg! Nei, det er ikke godt i det hele tatt. Det er mye tanker for tida og så blir jeg lett stresset. Tenkte på det i dag, jeg holdt på med julegavebestillinger rett før jeg la meg og der er jeg ganske sent ute i år… så kanskje det rett og slett ligger der? Ikke godt å si, men skal ta det veldig pent i dag. 🙂

    Ha en fin dag, du og!

  2. Når du ikke får sove, skal du ikke ligge i senga og vri deg. Kom deg ut av soverommet og omså sett deg i en stol og la tankene flyte, eller gjør en eller annen liten ting. Prøv så å legge deg igjen. Hjernen må forbinde senga med søvn, derfor må man komme seg opp av den dersom man ikke får sove.

  3. Det eneste tipset jeg kan gi, og det er ikke verd mange sure sild, er å prøve å holde seg våken.
    Hver gang jeg blir liggende og vri meg og ikke treffe søvnpunktet prøver jeg å holde meg våken. Det ender som regel med at jeg våkner noen timer senere og lurer på hva som skjedde.

  4. Caterina: Nei søren, det er pyton. 😦

    Geir: Hehe, det var en fin løsning. Vet ikke om det vil virke på meg, men verdt et forsøk.

    Dr. Borg: Jaha? Det har jeg aldri prøvd, men verdt en test altså! 🙂 Og jeg vet ikke hva som skjer med gravatarbildet ditt, det ser fint ut her, men blekt hos deg sist gang jeg var der. Snodig. Kanskje WP sliter litt? Har lyst å skrive til dem og spørre snart, det har vært mye rot i det siste.

    Hege Renate: Det er no’ dritt med denne sykdommen! 😦 Jeg sov heldigvis bra i natt, tok en halv sovepille og la meg normalt. *klem*

    Lilly: Det er en forferdelig følelse når det er sånn. Man blir så desperat til slutt.

  5. Uff, jeg har hatt det sånn i over en måned nå. Tenkte jeg skulle skrive en post om spennende ting man kunne gjøre klokka 3 om natta, men fant ikke på noe annet enn å være frustrert over og ikke få sove..

    Kanskje vi skal starte en klubb?

  6. Hei Kristin! Vondt å høre du sliter med sovinga, det er virkelig noe som går utover det meste av livskvalitet etter hvert. En stund går det bra, men så blir alt et ork.

    Vi kan starte en klubb, ja! 🙂 Og hva man kan gjøre hvis man ikke får sove… blogge? Lese bok? Irritere seg over folk som ikke har hatt samme problem men som likefullt skal fortelle deg hva du skal gjøre for å få sove? 😉

  7. Det har heldigvis vært litt bedre de siste par nettene, men det er sånn drømmeløs søvn, og er egentlig like sliten når jeg våkner som da jeg la meg.

    Jeg prøver ikke å irritere meg over gode råd, siden jeg vet de mener godt. Men derimot han fyren som jogger forbi her kl. 05.30 hver morgen har jeg lyst til å ta et par ord med (men mulig han har insomnia han også)

  8. Kristin: Godt du har fått sove litt, men det er rimelig slitsomt å ikke føle seg utvhilt etterpå.

    Jogging kl 5.30 høres ikke spesielt sunt ut. :-S Men stakkars, hvis det hjelper ham mot søvnløsheten så får vi kanskje være litt imøtekommende… 😕

    🙂

Det er stengt for kommentarer.