Homofrykt

Jeg har aldri forstått hvorfor enkelte har så veldig homofrykt. For min del spiller det liten rolle hvem folk blir glade i, så lenge de har det bra og er snille med hverandre. Da jeg skrev om filmen «Mannen som elsket Yngve» for litt siden, tenkte jeg ikke over at det var en «homofilm», men hang meg mer opp i at den er fra Stavanger og at den bidro til mimring for min del.

Da er det overraskende å lese om hvilke reaksjoner de møtte da de laget filmen. Rolf Kristian Larsen som spiller Jarle, har skrevet en tankevekkende kommentar i Dagbladets kulturbilag. Han forteller blant annet at Fretex nektet å låne ut klær til bruk i filmen på grunn av tittelen.

Fretex forbindes vel av de fleste med Frelsesarmeen – som gjør mye godt arbeid, men som dessverre viser en del fordommer mot homofile. Vi er jo mennesker alle sammen, spiller det noen rolle hvem som har seg med hvem så fremt det skjer frivillig mellom to som er gamle nok til å avgjøre selv? Det må da være langt viktigere ting å bry seg om enn dette?

Fretex-ledelsen beklager i ettertid og sier dette ikke skulle skjedd og presiserer at de ikke er en religiøs organisasjon, men en attføringsbedrift. Det kan se ut som de bør informere de ansatte bedre om dette.

Forøvrig er jeg helt med Rolf Kristian Larsen på at det er verre å bli kalt «Rosenborg» enn homo! 😉

20 tanker på “Homofrykt”

  1. Nei, det der er en gåte for meg også. Det blir like absurd som å si at vi ikke liker folk med rødt hår eller lange neser. (Tenk om det smitter?!)

    Har du forresten sett Jonas Gardells harseleringer om Frelsesarmeen? Det er bare SÅ bra!

  2. Siri: Haha, den var fin! Måtte straks legge ut på Facebook. 🙂 Det er jo faktisk så enkelt, men folks frykt og fordommer vris til at det er syndig, galt, ekkelt, unaturlig osv osv.

    Trips: Nei, den har jeg ikke sett! Vil gjerne se, har du en link?

    Og ja, vik fra meg alle med krøller… jeg er sikker på det smitter.

  3. Jeg vil også ha link til Jonas Gardell!

    Og jeg vil gjerne ha krøller, men holder meg for sikkerhets skyld unna folk med lange neser. Og jeg låner dem sjeldent klær. Ingen vits i å risikere noe.

  4. Ola: Jeg og vil ha krøller… det er derfor jeg har fordommer. 😉

    Gi oss Gardell! Han er en utrolig morsom mann.

    Og å låne bort klærne er jeg generelt skeptisk til, men siden Fretex låner bort til andre filmskapere, så synes jeg det var dårlig av dem å nekte «Yngve» klær. Det er forøvrig en fin film!

  5. Jeg finner ikke noen link til hele showet, men den finnes å få kjøpt på DVD. Skal ønske meg den til jul! 🙂

    Men her er noen som har skrevet om det i hvertfall:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article267698.ab

    Gardells egen side: http://www.jonasgardell.se/doc/shows/vackelsemote.jsp#section=k3

    http://archive.corren.se/archive/2004/9/30/1sa3xl1cg89elss.xml?category=hrjcxj6j6g9pyyu

    Og her er plakatbildet som fikk Frelsesarmeen (og nazister, andre kristne, homohatere osv.) i Sverige til å gå amok:

    Han er bare SÅÅÅÅ kul! Jeg har sånn sansen for det vakre, rare gummifjeset hans.

  6. Men hvis det er en skikkelig hyklersk homse som juger så det renner av ham, DA får han nok låne tøy. «Nei nei, ikke mannen som elsket Yngve, mannen som elsket Yngva. Det er et gammelt vestlandsk indremisjons-navn, det skulle man da tro dere visste her på Fretex. Har du ikke hørt om henne?! Det blir tre ave maria og to hubba bubba på deg. Hun var svært from og flink til å bake og brodere og to ganger kretsmester i Ready-Cut. Og ja, nesen min har alltid vært så lang.»
    Hilsen Fru Pigalopp

  7. Lothiane: Jai ikke ha sett den film, så jai ikke vita om den væra bra. Og la oss stjele noen krøller. Har ikke vi krøllete venner?

    Dr. Borg: Harr harr, det er altfor sant. Har besteforeldre som er solid innviklet i indremisjon++, og folk heter yngva og gløsshild og elddur og maudfrid og i det hele tatt. Og hvorfor får de hubba-bubba. Jeg synes heller de skulle fått saltsild eller noe annet fryktelig, ellers blir det ikke rare straffen. Eller sånne evighetsdrops. Og hva er ready-cut?

  8. Det er dessverre Armèens sanne ansikt som blir vist i denne saken. Og undskyldningen kommer sikkert bare fordi de er redde for inntektene i julegryta si.

  9. Fritt for å være djevelens advokat!

    Hvis du inviterer til fest, og sier «Dere må ta av dere skoene før dere går inn i stuen.» Så kommer det folk, og plutselig står det en kar i stuen med skoene på og skriker DISKRIMINERING!

    Hva gjør man da?

    Ekteskap er kristent (egentlig ikke, men den diskusjonen gidder jeg ikke gå inn på) og det står klart å tydelig i bibelen at homofili er fysjom. Hvorfor skal da homofile prøve å komme inn med sko på?

    Men, jeg mener at homofile skal såklart få gifte meg, jeg bare nevner grunnene til at kristendommen må få lov til å forsvare seg innimellom, det er tross alt deres religion som de homofile insisterer på å få pynte med fargerike kreasjoner.

    Når det gjelder Fretex og Frelsesarmeen viser de igjen at de er gammelmodig og for glad i bokreligionen sin.

  10. hehe, det står mye rart i bibelen galfisk… 😉

    Folk flest har fremmedfrykt, og homo er for mange noe fremmed – som samfunnet har lært deg opp til at er ekkelt mm. Jeg pleier som regel bare le litt av homofobe, også gjør jeg mitt for å inntrodusere de for en homofil venn (fortrinnsvis en de ikke forstår er homofil før de har oppdaget at h*n var helt normal..).
    Men, såklart, det er lett for meg å ta den innstillingen ettersom jeg ikke er den som krenkes.

  11. Galfisk: hvis jeg hadde vært homofil men ikke personlig kristen kunne jeg rett og slett tenkt «herregud jeg gidder ikke bry meg eller «be» om deres godkjennelse.» Men hadde jeg vært homofil og enten oppdratt kristen (med kristne foreldre, søsken og venner) eller at kristendommen betydde mye for meg og var en viktig del av livet….. Hva da? Da ønsker man jo å aksepteres og sleppe å føle at man lever i skam eller skamme seg over den man er.

    Så, skjønner hva du mener, men dette spørsmålet er mer vrient enn som så…. syns nå jeg

  12. Selvsagt skal ikke homofile, kristne eller ikke, skamme seg. Men jeg mener allikevel at et trossamfunn ikke skal påtvinges meninger og verdier som de i utgangspunktet er imot. Men, snart må alle disse religiøse wake up and smell the evolution.

  13. Hm, ja….det er et vanskelig tema. Men føler alt annet i bibelen blir tolket i den rettning som passer best, så noen ganger føler jeg det kun blir brukt til å lovliggjøre en fordom….og hva med nestekjærlighet….
    Men er enig med at alle må få mene det de vil, så jeg håper på wake up and smell the evolution :D…..men da må det en debatt til

  14. Jeg er så glad for at dere diskuterer dere imellom når jeg er altfor opptatt med å ta meg av Poden, se Buffy og spise kyllingvinger… for ikke å snakke om Tordenblogging og valgkamping. 😉

    Og enig med Løven… Jeg og føler at dette i bibelen blir brukt ettersom det passer best og at det egentlig handler om å finne noe som bekrefter at fordommer og fremmedfrykt «er riktig». Det er vel ikke så fryktelig mange kristne som argumenterer sterkt for å få lov å drepe naboen fordi han ikke overholder hviledagen. Hvorfor ikke? Det står jo i bibelen…

  15. det fineste jeg har hørt, var en bekjent som sa: (på spørsmål om hvordan hun oppdaget at hun var homofil, hun som hadde vært gift med en mann): «jeg forelsket meg ikke i kjønnet hennes, jeg forelsket meg i personen». måtte alle ha et like avklart forhold til seksualitet generelt, og egen seksualitet spesielt.
    amen.
    og god helg.

  16. Caterina: Det er veldig fint sagt og jeg tror det er akkurat det mange opplever; at de forelsker seg i en person på grunn av personlighet og kjemi og at kjønnet ikke egentlig betyr så mye. Har hørt om flere som har blitt overrasket på den måten. Kanskje vi mennesker ikke er enten/eller? Jeg har aldri forelsket meg i en av samme kjønn, men det betyr jo ikke at det ikke kan skje.

  17. ikke jeg heller. men jeg kunne har gjort det, tror jeg, om omstendighetene hadde vært tilstede. det er en utrolig befriende tanke. light the torch! ;-))

Det er stengt for kommentarer.