Slippery when wet…

Ettersom jeg sliter litt med gange over avstand samt å bære tungt, har jeg en kjekk el-scooter som er en slags blanding av firehjuling og rullestol. Den har jeg skrevet om før ved noen anledninger.

På lørdag måtte jeg ut og handle litt. Fryseren var tom for brød, i kjøleskapet fant jeg ikke ost og dessuten hadde jeg circa 15 bøker som biblioteket har mast om å få igjen en stund. Altså; ned trappene og fram med scooteren. Det regnet litt, men jeg hadde kledd meg godt og tatt med teppe. Jeg gledet meg til å komme fram til der biblioteket er, for der befinner også favorittkaffebua mi seg og det tenkte jeg ganske mye på. Jeg suste avgårde så fort jeg kunne (9,8 km/t). På øret hadde jeg fin musikk og i hodet gikk jeg gjennom hva jeg måtte huske å handle.

Som sagt regnet det og gangveien var full av vann. Det skulle vise seg å være noe mer enn vann også, for der jeg kjørte i full fart nedoverbakke kjente jeg plutselig at jeg mistet styringen. Bremsene virket heller ikke, jeg hadde faktisk mistet all kontroll over den 120 kilo tunge doningen min. Under vannet var det is og is er veldig glatt, spesielt når man kjører på gummihjul uten pigger.

Så begynte jeg å snurre, rundt og rundt og rundt nedover bakken. Jeg klamret meg bare fast til styret og lukket øynene. Håpet å slippe å velte, og heldigvis… snart sto jeg helt stille nederst i bakken. Noe skjelven, men like hel og stadig sittende på scooteren.

Det ble en meget sterk kaffe i bua på meg den dagen.

slippery_road

25 thoughts on “Slippery when wet…”

  1. Er det enda glattere? Å nei.. 😦
    Hvis du tilfeldigvis skal på disse kanter så er det ting jeg trenger, men nå sier heismannen at heisen er ferdig snart (alt mellom 2 timer og 2 dager). Men du er alltid velkommen hit, heis eller ikke heis!

    Tenker De Dem på øvingen i dag, kanskje muligens?

  2. Å fy, for en skremmende opplevelse! Så godt det endte bra!
    Så flott at Dr. Borg kan hjelpe deg!……finns det forresten ikke vinterhjul på disse «bilene»?

  3. Løven: Ja, skremmende. Jeg tror ikke det finnes vinterhjul, men det bør jeg vel sjekke ut. I fjor vinter kjørte jeg fortsatt bil og da brukte jeg nesten ikke scooteren. I år blir det verre. Kanskje jeg kan legge på kjetting? 🙂

    Trine: Skal prøve! Var godt jeg fikk et varsel om dette, så blir jeg forhåpentligvis mer forsiktig neste gang. Et greit tips til andre kjørende også, det er himla glatt på østlandet for tida.

  4. Uff, tenker også på bestefar som kjører sin nesten daglig…..Det MÅ jo finnes noe form for vinterhjul!!
    Ja du får legge på kjetting 😀 Ta det pent i hvertfall! Hm, jeg skal ut med bilen nå…..mener det er noen år siden jeg skiftet dekk…..får håpe sist gang var til vinterdekk 😉

  5. Ojda, håper også det er vinterdekk. Kjør forsiktig!!!

    (i kveld er jeg forresten i nærheten av deg igjen… bare sånn i tilfelle du skal ut på kjøretur da og…) 🙂

  6. Litt av en guffen opplevelse, litt sånn filmsvung over den der. Jeg misliker vinteren intenst. Var en tur på Bogstad i går for å hande, det var kjempeglatt. Føler meg ofte som «bamby-påisen».

  7. Hei fotsettelsen! 🙂
    Dersom vinter i Oslo var ensbetydende med snø, ville det ikke vært så ille, om det ikke kom flere meter da. Men is er pyton! Liker ikke is, føler meg som Bambi og det er jo ikke noe godt for kroppen å gå sånn og spenne seg. Hører det er glatt i dag og, så ta det pent om du skal ut.

  8. Dr. Borg: Ja jøss, så koselig!!! 😀 Hvis det fortsatt står heis er det kjempefint om du gidder handle med noen ting for meg, ikke mye – jeg lover. 🙂

    Meld meg, så tar vi det på sms. 🙂

  9. Tusen takk for invitasjon, men minste jenta har svømming. Er tilbake, like hel, uten å skli og datter med reggis 😀

  10. Usj, det er så JÆVELIG å miste kontrollen på isen! Og så utrolig bra at det ikke ble verre, som om du hadde englevakt…

  11. Herregud! Grua mæ til slutten da æ hadde katastrofe bilder i hodet mitt! Mon tro om du ikke kan kjøpe pigger å henge på? Som trailera feks..

  12. huff da! Jeg kjenner flere med slike doninger, for jeg er hjemmesykepleier! Jeg har hørt om mer uheldige utfall en det du hadde, du var jommen heldig!

    ME.. huff, du har mye å streve med!

  13. Iiiiik! Godt du holdt deg hel og støtt igjennom skliingen da! Glei selv idag da jeg gikk ned bakken ved t-banen… Fy katta som jeg ropte s*** da det nesten gikk ned for meg… Men heldigvis var det et rekkeverk som reddet meg der… Jeg så at det var steiner der, men problemet er altså at snøen hadde lagt seg oppå der og blitt til is og så steinene var ikke til noe nytte i det hele tatt! Imorgen går jeg nok og holder meg godt i rekkeverket… Hater den bakken der…

    Håper det finnes piggdekk! Ellers kan du jo ikke bruke den når vinteren setter inn for godt? Ikke riktig at du skal sette liv og lemmer til spille for å få deg mat og luft vel?? 🙂

    masse klemmer fra bekrymret lillesøster!

  14. SerendipityCat: Skal vurdere føreforholdene bedre neste gang, ja… Kjetting hadde vært fint. 🙂

    Løven: Oj reggis! Jeg hadde noen år med det selv… håper hun ikke har hatt det altfor vondt i kveld. Tennene blir i hvert fall veldig fine! 🙂 Veldig glad for å høre du har kommet deg trygt hjem igjen, vi får passe litt på når det er vinter og glatt altså.

    Graylady: Ja, jeg trodde virkelig jeg skulle velte, men heldigvis…! 😀

    Chanel: Takk vennen 🙂 Ja, det var skikkelig guffent altså, jeg er glad det endte godt. 🙂

    Sissel: Jeg tror jeg skal sjekke litt om det finnes noe å bruke, kanskje de har vinterhjul? 🙂

    Carpediem: Åh, så fint yrke du har valgt! Jeg er glad det finnes mennesker som vil jobbe med å gjøre dagene litt lettere for andre. Jeg har også hørt om folk som har veltet med disse doningene og det er slett ikke bra, så jeg er sjeleglad det gikk så bra. 🙂

    Imzadi: Hei kjære lillesøstra mi, du må passe på du også. Slett ikke greit når det blir is over grusen/steinene, det er ganske skummelt. Det er det verste med vinteren, jeg liker ikke å miste kontrollen. 🙂 Skal sjekke om det finnes noe som kan gjøre kjøringen min litt tryggere. Takk for omtanken! *klem*

  15. Litt mer spenning i hverdagen enn en har godt av, kanskje? Men kaffe kurerer gruff, så da så…
    Forøvrig humret jeg godt av sluttsetningen din 😉

  16. huff, så skummelt! Jeg har hatt samme opplevelse med en bil på en isete skogsvei. Og inni bilen var altså jeg, bak rattet. Glemmer aldri hjertebanken og følelsen av å ha null kontroll. Bra det gikk bra 🙂

  17. Ståle: Kaffe hjelper mot det meste, i hvert fall hvis den er veldig god. 😀 Og ja, jeg kan klare meg veldig godt uten slik spenning. Det hadde vært noe annet hvis jeg dro ut på glattkjøring med vilje. 🙂

    Lindis: Oj, det hørtes ekkelt ut! I bil har man jo større fart og kjøretøyet er mye tyngre også, det er rimelig skummelt. Har hatt noen sånne bilopplevelser der jeg har mista kontrollen og det er absolutt ikke gøy. Kan de ikke legge inn varmekabler i veibanen her i landet? Det hadde vært fint. 🙂

Det er stengt for kommentarer.