Siste dag i para… Stavanger!

Så går altså ferien mot slutten, jeg har vært her en uke snart og imorra skal jeg reise hjemover om værguder og nsb vil det. Og det vil de sikkert, ellers er de skikkelig ekle.

stavanger-nov-08-029Det har vært vinter her nesten hele oppholdet, skikkelig hvitt og fint, men også ganske kaldt. Det merkes i et gammelt trehus, brrr. Nå som jeg endelig har fått teken på hva jeg må stille varmeovnen på for at jeg ikke skal fryse ihjel på gjesterommet, og så skal jeg reise. Makan! Forresten så har det blitt mildere ute igjen og all snøen er regnet bort.

stavanger-nov-08-005Jeg kan ikke skryte på meg masse turistopplevelser, men var ute og tok en del bilder den første dagen. De kommer nok noen flere i bloggen etter hvert, kanskje muligens hvis jeg orker og gidder. Jeg har tatt det mest med ro, sett hauger av filmer (som også skal blogges om snart), skravla med søsken og svoger, spist altfor mye (som vanlig), drukket mer alkohol enn jeg gjennomsnittlig gjør en vanlig uke (noe som egentlig ikke betyr at jeg har drukket særlig mye), lest litt, blogget mer, deltatt i Tordenbloggen og til og med fått øvd litt tenordrilling.

stavangerbilder-015Siden i dag var siste hele dagen måtte vi selvsagt gjøre det vi ikke har rukket gjøre før, noe som medførte en taxitur til sentrum på meg så jeg fikk kikka litt i et par butikker samt en runde bortom «Domkjerkå» der en mann matet fuglene. Jeg måtte også sjekke at oldefars steinpaviljong sto der akkurat like fin som før, rett ved Breiavatnet, og det gjorde den og så tok jeg turen opp til farmoren min sammen med Første-Far*.

stavanger-nov-08-061Farmor disket opp med kaffe og krydderkake (nam!) og jeg fikk sydd i en knapp, i tillegg til litt skravling om familie og gamledager. Rekkehuset hun bor i var himmelen den gangen de flytta inn der. Farmor og faren min fortalte om oppvekst i Stavangers arbeiderstrøk med utedo og kummerlige forhold. Da familien ønsket flytte inn i rekkehuset måtte farfar først snakke med et medlem av en slags kontroll-kommité som skulle avgjøre om han kunne greie utgiftene. Kontrolløren var kommunist og dermed ganske grei å ha med å gjøre for arbeiderfolk, så familien fikk ok og flyttet inn. Innskuddet var på 4000 kroner, årslønna til farfar var på 16.000 og husleia var på 90 kroner måneden. Dette var et boligbyggelag eller noe lignende, så det var solidariske forhold. Da naboen flytta inn måtte de ut med 500 kroner mer i innskudd og dermed bidro de andre naboene med det samme så det ble likt. Husleia til de nye skulle være på 110 kroner, de andres var på 90 – men de økte til 100 så alle betalte likt. Hallo!? Jeg blir helt varm om hjertet, det er ikke akkurat slik ting fungerer i dag og markedsøkonomer og dess like ville sikkert revet seg i håret om det ble snakk om noe tilsvarende. Jeg synes det hørtes innmari fint ut, men så er jeg også en elendig økonom.

Det er fint å ha en sprek og oppegående farmor som kan fortelle meg om ting jeg ikke har hørt om før. Hun har dessuten klisterhjerne, husker stort sett alle 15 (?) barnebarns bursdager i tillegg til telefonnumre og altså detaljer fra en del tiår tilbake.

stavangerbilder-023Et par timer senere var jeg tilbake i sentrum der jeg satt på en benk ved Breiavatnet og så på den fine, opplyste fontenen mens jeg ventet på at resten av gjengen skulle komme seg til byen. Vi skulle nemlig spise ute sammen og jeg gadd ikke bruke penger på taxi. Det var fint å vente der i ettermiddagsmørket mens folk hastet hjemover og jeg bare kunne sitte der til jeg begynte fryse. Da vandret jeg ned til Vågen og fant den mexikanske restauranten vi skulle spise på. Heldige oss fikk bord ved vinduet i andre etasje. Mens vi spiste hadde vi utsikt til en ung gutt som drev med parkour, noe jeg aldri har hørt om før. Artig måte å bruke byen på, selv om jeg var litt redd han skulle knekke nakken da han tok saltomortale fra ei kasse. Her var det ingen myk matte å lande på hvis det gikk galt, bare hard stein. Det gikk bra, heldigvis.

Her er et eksempel på parkour fra YouTube:

*Første-Far vil si min biologiske far, i motsetning til Andre-Far og Tredje-Far. Forresten, ikke spør… Det er for komplisert.

19 kommentarer om “Siste dag i para… Stavanger!”

  1. Så flotte bilder!

    Og så koselig som det er å ha gamle rundt seg som kan fortelle fra de var unge. Har ikke besteforeldre i live lenger og må si jeg savner det 😦

    God tur hjem i morgen. Og håper inderlig heisen er fiksa!

  2. Trips: Tusen takk! Ha en riktig god tur hjemover dere og, når dere kommer så langt. Gleder meg til å se deg! *klemme*

    Irini: Takk! Ja, det er veldig koselig med farmor… hun er den siste jeg har igjen av besteforeldrene mine, de andre døde for mange år siden. Veldig trist, for det er liksom nå jeg begynner å bli veldig interessert i det de har å fortelle. Skjønner godt det er et savn for deg!

    Reisen går forhåpentligvis bra, men heisen står fortsatt. 😦 Jeg sjekket med naboer i dag. Men men… det ser ut til at jeg får hjelp, heldigvis! 🙂

  3. Hm, visste det var noe spesielt med den steinpaviljongen, var det virkelig oldefar som lagde den? Koselig å høre om Stavanger og barndomsminner 😀 Nydelige bilder!!
    God tur hjem, og kos deg på toget!! *klem*

  4. Så fine BILDER du tar, Lothiane!
    Det der nr 2 fra toppen (venstre), er det i nærheten av golfbanen? Fint i alle fall.
    Og det av ham mannen, han er jo inni en krans av hvite vinger, jo! Magisk.
    Alle de hvite hustakene også. Kjempefint.
    Kjempeflink 😀

  5. For noen herlige bilder og et flott reisebrev- det hørs ut som du har hatt det helt knall!!! 🙂
    Velkommen «hjem» forresten..
    Enda et forresten… har du fått heis igjen??

  6. Oj, nå ser jeg at jeg har rent glemt å svare på alle de hyggelige kommentarene i denne posten. Beklager beklager! 🙂

    Bilde 1, 2 og 4 er fra veien opp til Vålandstårnet og utsikt fra tårnet. Det er yndlingsplassen min i Stavanger. 🙂

    Men om det er noen golfbane i nærheten… det vet jeg ikke. Har ikke sett noen.

    Takk for koselige kommentarer og for tagger. Jeg skal sjekke dem ut, tror kanskje alle er like og da er jeg jo heldig. 😉

    Vel hjemme, heisen står fortsatt. *snøft*

  7. Hehe, det var en av dem jeg tenkte på. Jeg er nærmest nr 1. 🙂 Det er morsomt å se blogging om Stavanger, spesielt siden jeg bare er der på besøk innimellom selv nå.

  8. Hi hi, nr. 2 er nærmere folka mine, det er ikke mer enn hundre meter unna nr. 1, tror jeg. 🙂

    Det morsomme var da jeg så Mannen som elsket Yngve… og Jarle sykla nedover akkurat der bilde 2 er tatt. Hi hi, litt til så hadde vi sett huset jeg ferierer i. 🙂

    Stavanger er en fin by og jeg kommer nok til å blogge mer derfra. Må jo dit og besøke faren min, søsknene mine, farmoren min og alle de andre. 🙂

  9. En trivelig fortelling om Stavangerdager. Det var fint her i vinterdagene, og du beskriver byen så varmt og godt. Minner meg på hvorfor jeg egentlig trives her i byen. Lett å gå glipp av i hverdagens mas og kjas
    Flotte bilder hadde du knipset også. Jeg falt særlig for bilde nr. 2. Det var det virkelig klasse over!
    Velkommen tilbake til byen ved Vågen ved neste anledning 🙂

  10. Ståle: Takk for tilbakemelding! Jeg er veldig glad i Stavanger selv om jeg aldri har bodd der. Ettersom jeg har nær familie der har jeg oppholdt meg en del der i årenes løp, så jeg føler at byen er litt min også. 🙂 Og ja, vinterdagene var virkelig fine, det er ikke akkurat det været jeg forbinder med Stavanger. 🙂

    Jeg ser fram til å komme tilbake! Takk for ros for bildene, forresten. 🙂

Det er stengt for kommentarer.