Språkvansker

Det er ikke alltid så enkelt med dialektord, spesielt ikke hvis man snakker flere stykker på høyttalermobil. Jeg og søstra mi satt og skravla litt med Dr. BK på Østlandet og dermed utspant følgende lille misforståelse seg:

Lillesos: Det var skamløje! (Stavangeruttrykk for kjempegøy)

Dr. BK: Hæ? Samleie?

14 tanker på “Språkvansker”

  1. Stavanger dialekt klinger så godt i mine ører!!! Ikke på grunn av all samleien de har, men mannen min vet at jeg ønsker samleie med en med stavangerdialekt he,he (jeg har ikke drukket :D) men hadde egentlig planer om å gifte meg med en fra Stavanger. Men er fornøyd uansett, men det hadde vært skamløje med en med stavangerdialekt. Uff, nå er jeg i et humør som gjør at jeg burde holde meg langt unna blogg og all annen «offentlighet» 😀

  2. Haha, sikkert skamløje å ha samleie med en fra Stavanger. Eller ikke. Nuvel, jeg må si meg enig med deg, stavangerdialekten er veldig fin, men jeg tror ikke man skal ha det som eneste kriterie for valg av ektemann. 😉

    Jeg synes du er rimelig uskyldig og harmløs du og, akkurat som gravataren din. 😆 For ikke å snakke om morsom! (JO, det snakker vi om!)

    😀

  3. Han skårte så bra på alle andre punkter i ekteskapsskjema, så jeg er enig….stavangerdialekt kan vike 😀
    Uskyldig, harmløs OG morsom! Takk, det var en hyggelig kombinasjon 😀

  4. Det er godt å høre, alle trenger en mann (eller kvinne) som skårer høyt, stavangerdialekt eller ikke. 🙂

    Du er en veldig hyggelig person så da skulle det bare mangle at du ikke har en hyggelig kombinasjon også. 🙂

  5. Stavangerdialekten er fin, og denne episoden var morsom da 😉 Er veldig mange artige dialekter her i landet, ikke alle jeg forstår, og ikke alle som forstår meg heller. Litt lettere å gjøre seg forstått med skriving.. 🙂

  6. Rosa: Ja, det er noen dialekter jeg sliter veldig med å forstå. Da er det enklere med skriftlig kommunikasjon, så fremt folk skriver på et skriftspråk og ikke skriver fonetisk (altså på dialekten sin). Jeg er egentlig motstander av dialektskriving, men nå er det flere av dem jeg er aller mest glad i som driver med det, så jeg skal holde munn. 🙂

  7. Jeg synes det er rart at en dialekt kan være helt uforståelig bare fordi man bor noen mil unna hverandre. Jeg har fått en del meldinger, både på telefonsvareren og på sms fra en sånn passe gammel mann fra Rindalen som ganske opplagt vil klage på gjerdene der han bor. Eller noe i den duren. Jeg er ikke så god på Rindalsk.

    «Dom kjører både mopped og firehjuling så det står etter.»

Det er stengt for kommentarer.