Jeg ser film med lillebror: Blinkende lykter

blinkendelygter2dk_fJeg er kjempefan av filmen ‘Adams epler‘ og har du ikke sett den så gjør det. ‘Blinkende lykter‘ er en film med mange av de samme skuespillerne og er laget av samme regissør, nemlig Anders Thomas Jensen som har mange gode filmer på samvittigheten. Den beksorte humoren er lik den i ‘Adams epler’, handlingen er stadig like sprø. Noe man skal være forberedt på med disse filmene er at de inneholder ganske rå vold, men likevel ikke så ille som det kanskje kan høres. Det er noe med humoren og måten det er gjort på at det blir mer absurd enn ekkelt. Synes jeg, da. Altså ingen familiefilm hvis det er mindre barn tilstede, men sønnen min på 12 så ‘Adams epler’ for et par år siden og det gikk helt fint.

blinkendelygterunderside2000620Filmen handler om fire småkriminelle fyrer; Torkild, Arne, Stefan og Peter. De er på rømmen med noen millioner som egentlig «tilhører» den skumle Færingen, en skikkelig fæl mafiaboss. De fire bestemmer seg for å reise til Spania for å starte et nytt liv der med alle pengene, og filmen kunne sikkert blitt en skikkelig stilig road movie, hvis det ikke var for at bilen brøt sammen etter kort tid. Faktisk mens de fortsatt er i Danmark.

31abDe fire vennene finner et forlatt og falleferdig vertshus og bestemmer seg for å bli der over natten. En av dem er skuddskadet og uten bil er det ikke lett å komme videre. Av ulike grunner bestemmer de seg for å pusse opp vertshuset mens de likevel holder seg skjult, men Færingen leter etter dem og han spøker man ikke med.

Underveis får vi små glimt av oppveksten til de fire, noe som gir en forståelse for hvorfor de har endt opp som de har gjort – og også for hvorfor de fire er så tett knyttet sammen.

Dialogen er herlig, til tider så morsom at det fremkaller latterbrølene. Som for eksempel da Stefan og kjæresten kommer inn i vertshuset og ser Arne vaske blod vekk fra gulvet. De spør hva som har skjedd og Arne svarer litt likegyldig: -Åh, det var bare noen kunder.

flickering_lights-1

De fire spilles av Søren Pilmark (Torkild), Ulrich Thomsen (Peter), Mads Mikkelsen (Arne) og Nikolaj Lie Kaas (Stefan). I tillegg kjente jeg igjen den gale naboen deres som han som spilte den klin gærne legen i Adams epler. Dansk film er stort sett meget bra, nå gleder jeg meg bare til neste filmperle. Det blir trolig ‘De grønne slakterne’.

blink5

10 tanker på “Jeg ser film med lillebror: Blinkende lykter”

  1. Hei Dr. Borg! Ja, enig… Adams epler står for seg selv! 🙂 Skal hilse bror. Regner med det blir en del filmer før jeg reiser hjem igjen. 🙂

  2. Kunst ja, jeg gleder meg til å dra med Trips bort i galleriet ditt! 🙂

    Film… hmm, jeg vet ikke om horror er din greie, i så fall er Rec bra… veldig bra og veldig skummel. Så langt har jeg kun sett den og Blinkende lykter… og litt South Park.

    Hvis jeg kommer på noen skal jeg sende en mail. Kan jo spørre lillebror. 🙂

    Her blir det fæst i kveld, så nå skal vi ut og handle godsaker. Hui!

    Harre så bra så lenge 😀

Det er stengt for kommentarer.