Dorulljuntaen

Etter den sjokkerende oppdagelsen i posten om ostehøvler, forstår jeg det er på sin plass med litt mer voksenopplæring. Hvis folk faktisk vil ha riflet ost, hvordan står det da til på andre områder? Jeg frykter det verste.

Derfor vil jeg snakke litt om doruller i dag. Doruller er en veldig fin oppfinnelse og noe vi alle bruker hver dag. Før i tiden brukte de mose og blader, siden avispapir (au), men nå kan vi gå på super’n og kjøpe det fineste dopapiret vi ønsker… eller det billigste. Og alt er garantert bedre enn avispapir. Selv sverger jeg til en firpakk med Edet maxi, for det varer lengst og da trenger jeg ikke gå på butikken og handle doruller hele tida.

Med dopapiret kom det nye og uventede problemer. Hvilket merke du bruker er ikke så interessant. Viktigere er det hvilken vei du velger å henge papiret. Det finnes tre måter… den riktige, den gale og den feige. Det burde være opplagt hvilken som er den rette, men det har vist seg at det er flere oppfatninger om dette. Jeg forstår det ikke!

Men altså, la oss begynne med det åpenbare…

Riktig vei:

dorull-riktig

Gal vei:

Det røde krysset forteller deg at dette er F E I L
Det røde krysset forteller deg at dette er FEIL

Så er det noen som ikke vil, tør eller orker ta opp kampen, eller som rett og slett ikke har noen mening. De velger den feige måten, nemlig følgende:

dorull-feig

Da burde det vel ikke være noen tvil lenger om hva som er riktig? Still gjerne spørsmål om det er noe som er uklart.

Jeg har forresten hørt at det finnes noen som inngår kompromisser. Jeg kan ikke si jeg liker det, men er det ektepar som ellers har det har det fint sammen eller gjerne vil holde ut ihop til barna har flyttet hjemmefra, forstår jeg at de kan velge en slik løsning.

dorull-kompromiss

Selv om du har et avklart forhold til dorullhengingen og dermed lever et liv i balanse, føler jeg det er viktig at du blir advart. Det finnes noen skumle typer du bør passe deg for; nemlig dorulljuntaen. Du ser det ikke på dem, men du vet det når de har vært hos deg. Først innynder de seg og er særdeles hyggelige og oppmerksomme og lar deg åpne hjertet ditt for dem. Så sniker de seg ut en liten tur på det «nødvendige rommet» og kommer tilbake med et uskyldig uttrykk i ansiktet. Det er først senere når du selv tar en tur på det samme rommet, at du forstår hva som har skjedd. De har snudd rullen din!

… (jeg mangler ord)

Tenke seg til, de går altså inn på andre menneskers bad og snur rullen så flippen vender inn når du egentlig vil ha den ut, og siden later de som ingenting. Min teori er at juntaen bruker all sin fritid til å gå på besøk til folk og snu rullene deres, bare for å skape uro og frykt. Skrekkelig!

Så pass på hvem du slipper inn i hjemmet ditt og er du i tvil kan det være vel så greit å fjerne hele rullen mens besøket er der.

43 thoughts on “Dorulljuntaen”

  1. Jeg er overbevist om at det beste må være å mette systemet med ruller. En på veggen, en på sisternen, et par på gulvet, og ikke mist en rull på utsia- in case alle er for langt unna og et lydhørt barn er villig til å kaste den inn.

  2. Haha, geniaaalt!
    JEg er helt enig i den riktig måten, det er jo helt logisk! Man får jo lettere tak på papiret!

  3. Hehe, kan se ut som æ har valgt den feige løsningen. Har pr i dag ikke noen do rull holder.
    Men når sant skal sies så va det ett fett hvilken vei den hang da æ hadde det. Min eks roomie brukte bestandig å irritere sæ over det, og snudde det det du mene e rett vei.

    Kanskje du kan ta en sak på dyna også. Veldig mange måter man kan ha dyna og trekket på når man skal sove 😉

  4. Hm, gikk å sjekka…..har en som henger feil vei, en som står i vinduskarmen og et tomt «hylster» som ligger slengt på gulvet 😉 Men jeg har blitt så flink til å gi faan jeg vettu! *fnis* Håper Aasen leser denne bloggen 😀

  5. Jeg vil forresten følge moten å skifte sånn avatar, eller hva det het. Men når jeg går inn blir jeg bedt om å skrive emailadresse og får da beskjed om at den allerede er i bruk…? Så jeg kommer meg ikke videre

  6. oooh – endelig en som tar dorullhenging seriøst! Jeg passer på og henge riktig vei – snur rullen dersom noen har kommet meg i forkjøpet hjemme – eller når jeg er på besøk og dorullen henger feil veg. En annen ting som kan irritere er de som bare lar det henge igjen to tørk i stedet for å skifte rull…

    den «feige» måten er litt skummel – jeg blir nervøs av at den kan dette i gulvet, og der kan det være noen som ikke har gått nært nok, mistet styringa og skvettet på gulvet…

    Men – ostehøvel med rifler er det som gjelder hos meg, bare så det er klart.

  7. Skrekk og gru! Jeg henger den i alle fall helt riktig, det skal være sikkert. Men mannen min tar den feige utgaven. Det har likevel ikke ført til de største diskusjonene på hjemmebane.

  8. Føniks: Takk for kommentar! 🙂 At det er nok ruller tilgjengelig er absolutt nødvendig, ja. Bare de henger rette veien er det samme for meg hvor mange ruller som er der. 😉

    Confiteor: Nemlig! Takk! Det burde være en selvfølge, altså… 🙂

    el Vera: Nå må du ikke rippe mer opp i de ostehøvelgreiene, jeg blir jo rent deprimert. 😉

    Trips: Jammen! Da er du jo en del av juntaen! Godt du har samme preferanser som meg, ellers hadde du kommet til dorulltomt bad hos meg. *fnis*

    Sissel: Hva? Er det mulig å ha et nøytralt forhold til dette altså? Det klarer jeg ikke sette meg inn i en gang… 🙂 Men atte.. dyna? Nå ble jeg forvirret. Kanskje du må skrive om det inne hos deg, så jeg kan få en innføring i dette nye og spennende temaet. Så lenge trekket er satt riktig på og dyna ikke klumper seg, har jeg ingen spesielle preferanser. Men klumper den seg blir jeg GÆRN!

    Løven: Tsk tsk, hva er nå dette? Jeg tror vi må ta et møte snart og diskutere dette nøye. Men bra du gir faan, Aasen blir nok stolt! 😀

    Bytte avatar… hvis du går til http://en.gravatar.com/ og så velger my account og add image. Jeg kommer automatisk inn der som innlogget… vet ikke om det skjer hos deg?

    Add image og så etterpå går du på manage og velger hvilket bilde som skal høre til den epostadressen du bruker når du kommenterer på blogger. Send meg en epost om du ikke får det til. 🙂

    Trine: Haha, ja her tar vi det virkelig alvorlig! For det første så er jeg helt enig, når rullen står løst kan den lettere falle på gulvet og komme borti …søl. Isj. Nei, det vil jeg ikke. Jeg har dessuten litt bakterieangst så jeg føler at sisternen ikke er det beste stedet å ha noe stående.

    Jeg er glad du henger rullen rette veien, men for de som gjør det feil så er også du en del av juntaen, sammen med trics. 😉

    Du kan visst slå deg sammen med Trics når det gjelder ostehøvler også. Aarrrgh! hahaha 😀

    Vibeke: Jeg er glad for at du og mannen tar det så pent! 😀

  9. haha. Morsomt. Det mest irriterende med doruller er når man drar i papiret, og så blir kun et papir revet av. Det er selvfølgelig for lite, så man må kanskje rive av 5 -6 enkle papirark fra dorullen før man får grei mengde til å kunne tørke seg.

  10. Nå som tannpastatubene er myke og kan klemmes på både midt på og det som verre er, er det klart at vi må finne andre områder å uenes om.

    Dorullen skal helt klart være den veien du beskriver som riktig.

    Når det gjelder dyna, kan jeg si mye. Men siden det er såpass sent bør jeg heller konsetrere meg om å legge den over meg snart. Hovedbudskapet er at fotenden skal være i fotenden hver natt, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vil ikke ha dyna rundt tåfisen ene natta, og så under nesa den neste. Hmm, jeg kjenner et blogginnlegg bygge seg opp 😉

  11. Jeg er helt enig med deg om hva som er «riktig» her, men vil ellers nevne at min store skrekk er den papirløse husholdningen…
    Oss glemsomme mennesker glemmer jo de mest essensielle nødvendigheter fra tid til annen!

  12. Monica: Det er også et poeng! Jeg lurer på om vi skal gjøre alvor ut av pratet hos el Vera og faktisk ta for oss en anmeldelse av dopapir. Det er mye som er dårlig.

    Synline: Ah, skjønner det med dyna nå. Jeg ser på det som en selvfølge at dyna ikke snurres rundt men ligger på samme måte hver natt. Fotenden skal fortsette å være fotenden osv.

    Jeg hørte en gang om et ektepar som skilte seg pga uenighet om tannkremtubeklemming… trist. Men jeg har på følelsen av at det kanskje lå mer bak. Dorullene, muligens?!

    Marina: Papirløs er klart verst! Tenk om man må ty til avispapir, eller enda verre.. printerpapir. Au. Eneste mulighet jeg ser da må være dusjen… Hamstring av dopapir synes jeg må være en akseptabel «hobby».

    Løven: Ja, den er endret! Og svart. 😀

  13. Byttet det «svarte bilde» og fant et nytt, men jeg ser ennå det gamle bilde mitt…..altså ikke svart en gang….

  14. Æsj!!! Jeg får vente en stund å se om det dukker opp etterhvert. Men rart jeg ikke ser det svart bilde her hos meg… vel, vel

  15. Løven – det funker nå! Jeg ser deg. Så søøøøt! 😀

    Graylady: Så kult! Der var det en god instruksjon, synes jeg. Good way or bad way… Nettopp! 😀

  16. Kaja… stakkars… Jeg er glad du fortalte det. Det fikk liksom hele dorullproblematikken til å blekne. Litt. Nei, det gjorde den ikke. Men uansett så håper jeg din i-Pod har tørket godt opp og virker like bra som før!

  17. Takk, men hvilket bilde ble det, det på sofaen eller bare et sovende hode? Jeg ser nemlig bare den gamle og poenget var at JEG var lei av den!! 😦

  18. Kremt . . . . lurer på om det er meg du sikter til når du nevner dorulljuntaen ?!

    Jeg erindrer en særdeles opphetet diskusjon på vårt felles kontor angående nettopp doruller og hvilken vei dorullen skal henge 🙂 Du kalte meg kriminell (snufs) og slike mennesker var overhodet ikke velkommen i ditt hus – nei!

    (Jeg snur fremdeles doruller der hvor jeg finner det nødvendig) :-))))

    Vennlig dorullhilsen

  19. Løven: Jeg ser et kattehode.. stripete sovende katt 🙂

    Scarlett: Haha, neida jeg siktet ikke bare til deg, men til dine medsammensvorne. 😉 Og jeg husker med stor glede og mye humring våre diskusjoner og samtaler på kontoret vårt. Det var en fin tid. En gyllen tid! 😀

    Og du er selvsagt velkommen til mitt hus..! 😀

  20. *fnis* kanskje det blir 😈 eller :roll:?

    Det er innmari merkelig at du ikke ser kattesovehodet hos deg. Skjønner det ikke, men kanskje du må trykke F5/oppdater?

    Egentlig kan jeg ikke forstå at det er det heller, for du har jo sikkert logget av og på maskinen siden du først endret bildet..?

  21. ……men modereres må jeg ennå! Vel, får være fornøyd med at en ting er i orden i hvertfall 😀

  22. Minneapolise: Hehe, ja det kan jeg tenke meg… at du er en skikkelig feiging! 😉

    Løven: Hurra! Og tenk så fint, du må bare modereres annenhver gang. 😉

Det er stengt for kommentarer.