Nå, så søt!

Det var vel overskriften sin, tenker jeg.

anjana-the-chimpanzee-and-two-tigers-61

I dag tenker jeg litt på aper og tigre. Jeg har nemlig vært innom VG igjen og der fant jeg denne søte filmen om sjimpansen Anjana som leker surrogatmor for de to tigerungene Mitra og Shiva.

anjana-the-chimpanzee-and-two-tigers-10

Egentlig er det dyrevokter China York som passer de to ungene, men Anjana vil gjerne gjøre det China gjør. Dermed koser hun og mater de to små med tåteflasker. Om natten sover de sammen, om dagen leker de.

article-0-02f5e0db00000578-321_468x606

Det er fryktelig nydelig nå, men det er vel ikke så lenge til det kan bli litt trøblete å fortsette denne kosestunden. Tigerne vokser fort, det gjør tennene også. Men da er det kanskje noen andre småtasser som trenger en hjelpende apehånd?

Det er ikke første gang den omsorgsfulle sjimpansen har påtatt seg rollen som mor. Hun har også tatt vare på både løvunger og leoparder.

anjana-the-chimpanzee-and-two-tigers-13

Bilder hentet fra Primatology.net

10 tanker på “Nå, så søt!”

  1. ÅÅÅÅÅÅ, så søtt!!! Prøvde å vise ungene videosnutten, men Hanna Montana var visst viktigere!!! Hvordan har jeg fått så ufølsomme unger!!! 😀 Men når jeg nekter dem TV og data før kl 18.00….. 😉

  2. Hva?! Er det mulig? Hanna Montana, lissom. Nei fy… Du må nok lempe litt på reglene så de blir interessert i søte dyreposter på nettet. 😛 😈

  3. Sjimpanser er jo 98.7% menneske, så det er da klart de kan ikke motstå de søte små pusene heller. Bare så trist at kattunger vokser opp og blir store tigre som ikke er havende i trehus, som gammeltanten min sa!

  4. Marina: Hehe, fint uttrykk! Store tigre er neppe noe å ha i hus, men sånne sjimpanser blir ikke så greie å ha med å gjøre når de kommer litt opp i åra, de heller. I hvert fall var det det jeg leste et eller annet sted i går.

    Løven: Det viser vel egentlig bare at din eldste datter er et utpreget sosialt vesen. Jeg lurer på om hun ligner noen jeg kjenner..? 😀 *klem*

  5. hi,hi ja, kjenner meg igjen litt altså 😀 Vel, vi får ta sjimpansetrening i ettermiddag…..hvis jeg legger det til før kl. 18.00 øker interessen tenker jeg…..en mulighet for pc før seks åpner seg!!!! 😀

  6. Løven: Hehe, hvis det ikke når fram første gang, så prøv igjen. God holdning! 😀

    FruJones: Haha, ja hvis de husker så langt tilbake kan det bli interessant. Men stakkars «moren» når «ungene» kommer løpende og kaster seg over henne. :-O

Det er stengt for kommentarer.