Beleiringen har begynt

Først og fremst vil jeg oppfordre alle til å besøke el Vera samt å gi henne en stemme i Tordenbloggen i dag. Hos el Vera kan du delta i tatoveringsskolen, lese tester av alt fra museer og lekeparker til telefonselskaper og biler. el Vera tester det meste og deler ut terningkast med hård hånd. Hill hill, slik liker jeg!

Som meg har hun vel det som kalles en feelgood-blogg og det er blogger som ikke skal kimses av, synes jeg.

I det Lothianske hjem, som befinner seg nesten i toppen av et høyt tårn, har en ny og spennende tid begynt. Heisen står på grunn av at tekniske gjøremål må foretas, jo før enn heller. Eller noe sånt. (Det er igrunn et snodig uttrykk, heter det det? «Jo før enn heller»? Hjernen min har slått krøll på seg i dag, så jeg ble litt i stuss. Norskopplæring tas imot med stor takknemlighet.)

Heisen skal stå, ikke bare i dag, men i hvert fall 14 dager. Sånt blir det moro av, spesielt når man har en slags allergi i knær og hofter mot trapper og nedoverbakker. Jeg har hamstret i en hel uke, så nå er skapene proppfulle og lommeboka litt lettere. Ganske mye lettere. Det gjør ingenting, nå kan jeg ikke gå ut og bruke penger. Det betyr jo (dessverre) ikke at jeg ikke kan bruke penger herfra, de har så meget fint å kjøpe på nettet i disse dager. Kanskje jeg skal begynne julegaveshoppinga?

short-term-memory-lossJeg er redd, og det er slett ingen spøk. Jeg tror jeg har en begynnende senilitet på gang, eller noe lignende. Hukommelsen min er rett og slett verre enn før, og i dag morges opplevde jeg å våkne til en balkongdør som sto og slo. Det var femten grader i stua (stakkars Mayra, jeg tror ikke undulater er særlig glad i temperatursvinginger) og saken er at jeg «husker» at jeg lukket døra før jeg gikk og la meg. Eller gjør jeg det? Det er kanskje problemet, jeg har jo lukket den døra opp og igjen så mange ganger at det går automatikk i det og dermed husker jeg kanskje ikke at jeg lukket den i går kveld, men en eller annen gang jeg har lukket den? Men jeg pleier alltid lukke den og jeg var så skråsikker på at jeg hadde gjort det at jeg trodde Poden hadde gått i søvne, eller at vi hadde hatt innbrudd.

Det er ikke det eneste eksemplet heller, jeg opplever stadig at jeg har glemt ting. Ikke bare at jeg surrer med å sette doruller i kjøleskapet, men at jeg glemmer ting folk har sagt til meg. Folk jeg bryr meg om. Viktige ting de har delt med meg. Og så er det bare borte. Helt svart. Det er som om det aldri har skjedd. Sikkert fint hvis noen angrer på å ha delt hemmeligheter med meg, eller hvis de forteller vitser og har lyst å ta dem om igjen uka etter. Men for meg som alltid har vært så glad i å kommunisere med andre, så blir dette et stadig større handicap. Jeg blir faktisk skikkelig lei meg av det. Og redd.

houseVi har nå i hvert fall fått opp temperaturen igjen og jeg ser House og tenker at det finnes verre ting. Det er forresten artig å se en serie om en lege som aldri i verden hadde tatt meg og min diagnose på alvor. Jeg liker’n likevel, jeg.

15 thoughts on “Beleiringen har begynt”

  1. Når du skriver at du bor på toppen av et tårn ser jeg for meg en Rapunzel-Lothiane som slipper ut håret så beilerne kan klatre opp. Men jeg håper du slipper det, og jeg håper heisen fungerer igjen snart!

    Klem!

    Og takk for stemme og godord, forresten! Jeg har en god dag i dag 🙂

  2. Haha, men det er jo nesten sånn! 😀 Jeg har ikke langt nok hår, og beilerne mine foretrekker nok heisen framfor å klatre opp sju etasjer. Forhåpentligvis er det nok av dem som trosser heisstans og våger seg opp alle trappene, ellers blir det en ensom tid.

    Vær så god for stemme, det har du gjort deg fortjent til! 🙂 Klem tilbake og lykke til 🙂

  3. Jeg skulle hjem og skrive ut alle oppgavene mine, men havnet på Living….. dårlig hukommelse…eller fortrengning…vet ikke 😀 Har akkurat lagt inn «husk å heng opp jakka til *pip*» på mobilen, så jeg styres av mobilen min 😀 Men kanskje vanskelig å legge inn «lukk veranda døren» «ikke sett doruller i kjøleskapet» 😉

  4. Altså, henge opp fra vaskemaskinen, så den er tørr i morgen 😀 Jeg er ikke så gal ennå at jeg må minne ungene på at jakka skal henges opp ha,ha,ha! Måtte bare tilføye dette altså 😉

  5. Først av alt: Det heter vel «Jo før jo heller», tror jeg 😉
    Norsktimen over.
    Ut fra omtalen av deg, er du enda ikke gammel nok til å begynne å glemme. Skjønt glemme gjør du. Hvis det er noen trøst, er du ikke alene om det. Også jeg begynte å glemme omtrent i samme alder som deg. Tror det skjer noe oppi hodet sånn mot slutten av 30-åra, men ikke vet jeg. Skummelt er det allikavæl. Bare spør brodern. Han glemmer, han. Ikkeno gøy, men det går an å leve med det hhvis en bare vet om det. Finnes sikkert metoder som kan hjelpe deg å huske bedre, men jeg har glemt dem…
    God kveld til deg!

  6. Kan ikke annet enn å sende ooppover en trøsteklem, mot glemsler og all verdens ugreie. Dessverre er det vel også en del av det faenskapet vi har, og må bare leves med. Hvilkt ikke er så lett, særlig ikke når alt slår itl på en gang. Men jeg skal nsart klatre opp trapppene og plage deg litt med flere ting du kan glemme, jeg. 🙂 fordelne er jo at vi kan bable om det smame om og om iggjen, for vi glemmer at vi har vært gjennom det før.

  7. Hehe. Farlig å bo høyt når trapper er dårlig egnet. Men du har jo skapt deg en spesiell form for spenning i eget liv på denne måten. Imidlertid: Hukommelsen tjener på fysisk aktivitet, så aldri så galt at det, – ja, hva var det nå jeg skulle si?

  8. Tordenlill: Takk for det altså! Det er litt trøst å høre jeg ikke er alene om å ha det sånn, jeg vet jo innerst inne at det er et typisk ME-symptom, men det føles så kjipt uansett.

    Løven: Hahaha, joda, du har nok på alarmer for å minne ungene på at de skal henge opp klærne sine. 😛 Jeg bruker mobilen mye jeg og, masse beskjeder om når jeg skal vaske klær, hva jeg skal se på tv og når jeg har time hos legen etc. Hvis ikke hadde jeg sikkert glemt alt sammen. 🙂

    SerendipityCat: Takk skal du ha og! Det er skremmende og leit. Liker ikke å ikke ha kontroll over huet mitt lenger. Mest av alt lurer vel tanken på om det kommer til å bli verre og hvordan vil jeg egentlig fungere da? 😕

    Ståle: Takk for norskopplæring! 😀 Ja, jeg nærmer meg jo 40 og det merker man kanskje? 🙂 Jeg synes det er litt tidlig, men det er klart at vi har jo så mye lagret i hodene våre etter å ha levd så lenge… og da må det nødvendigvis bli fullt etter hvert. 🙂 Så synd du har glemt det, ellers kunne du fortalt det til meg så jeg kunne glemt det. 😉

    Trips & Tics: Haha, du er fin assa! Ja, klatre gjerne opp, eller så kan jeg møte deg på halvveien og sitte i 4. og skravle med deg. Vi kan ta oss ut på branntrappa så du kan røyke også. 😆 Jeg ser fram til å høre mer jeg kan glemme, vi går jo aldri tom for samtaleemner på denne måten! 😀 Godt det er noe positivt i det også. 😉

    frr: Ja, jeg gjorde kanskje ikke så lurt da jeg valgte å flytte hit, men da visste jeg jo ikke at jeg var syk. 😉 Som oftest er heisen grei, men den trenger dessverre vedlikehold innimellom. Jeg er så heldig å ha folk rundt meg som hjelper til om det blir nødvendig, så jeg tror det her skal gå bra.

    Jasså, du er litt glemsk du og?! 😉

  9. «Det blinker og buldrer
    Tordenbloggen er i gang

    er du en av dem
    som ble nominert
    eller ignorert

    kanskje blir du frustrert
    hvem er hva
    hva er bra

    ung og frisk
    eller gammel og trist

    du finner det meste
    for de fleste
    men du må si fra
    fortelle hva du synes er bra»

  10. Det var det jeg skulle si: I en periode der jeg var relativt sykere enn nå (og betraktelig mer stresset) så var hukommelse noe som skjedde med andre enn meg. Den har begynt å komme tilbake igjen – og det er utrolig deilig! For når folk sier oppgitt «det fortalte jeg deg jo forrige uke» og du ikke erindrer et fnugg av det er en veldig frustrerende ting! Jeg var veldig gullfisk…

    Ellers må man jo like House! Mannen som stadig vekk tror folk har sykdommen min (sarkoidose), men den er det jo aldri. Eller lupus 😉

  11. Hei Delirium! Godt å høre dette, egentlig. Det kan jo tyde på at det er håp om at jeg blir bedre av det hvis jeg bare blir friskere. Fryktelig frustrerende er det i hvert fall!

    House er fin! Han tar stadig feil helt til han har rett. Må lytte etter sarkoidose når jeg ser neste gang. 🙂

Det er stengt for kommentarer.