Jaggu kunne de!

small_obama_imageGratulerer Obama!

Jeg er vel ikke den som har vært mest opptatt av presidentvalget i USA, men litt har jeg jo fulgt med. Valgkampen har pågått så lenge at det var rart å våkne opp og se at styret nå er over og at en ny, karismatisk leder tar over. Dette blir spennende, selv om jeg har litt vondt for å tro at det vil føre med seg de store endringene. Time will tell. Så langt har den eneste forandringen vært at nettet datt sammen her jeg bor, men om det har sammenheng med presidentvalget i USA er vel litt tvilsomt.

Er det bare meg, eller er det flere som får lyst til å dunke hodet i murveggen eller kaste kaffekoppen i gulvet når de setter på norsk frokost-tv og hører Ingvild Bryn stotre og stamme og mase om og om igjen om at USA har fått sin første svarte leder? Jeg er så lei av fokuset på at mannen er svart og har ingen tro på at det kun er hudfarge som avgjorde dette valget. I stedet for å høre på tam, norsk frokostunderholdning, slo jeg over på en av de utenlandske nyhetskanalene og fikk en mer interessant start på dagen. Der var fokuset litt annet, heldigvis.

Det er godt å se hvordan avslutningen av valgkampen har foregått, at McCain tar tapet på en verdig og rolig måte. Obamas tale vitner også om respekt for motstanderen. Jeg håper det påvirker folket der borte til å opptre på samme måte.

12 thoughts on “Jaggu kunne de!”

  1. Enig! Vi prater og analyserer for mye her i Norge. Ser jo at det er stort at den første svarte presidenten ser dagens lys, men snakker og analyserer man for mye rundt det, mister det sin makt. Jeg håper på store omveltninger jeg da, …..men det gjenstår å se 😀
    Takk for at du fulgte med for meg, så slepper jeg å skru på tv og høre Ingvild Bryn stotre og stamme, prate og analysere 😀

  2. Svart og svart, fru Blom, sier jeg, og får lyst til å rope høyt til Bryn & Co at dette er da ikke noe å hause opp. Mannen er usedvanlig bra, synes jeg. Derfor liker jeg så innmari godt når han sier selv at dette ikke handler om svarte eller hvite eller gule, det handler om USA, og gi mannen litt tid, og jeg er sikker på at det vil skje endringer til det bedre for landet der borte. På mange områder er de ganske primitive. Gi posten som helseminister til Hillary, og få en gedigen endring der.

  3. Syns heller fokuset kan flyttes over på at det e en usedvanlig kjekk president de har fått sæ 😉 Neida, det e viktig at han e den første farga presidenten, men det holde liksom å si det en gang og ikke hver gang man skal prate om valget. Utrolig spent på ka som skjer der borte fremover.

    Og nu kan æ planlegge USA ferie, hadde lovd mæ sjøl å ikke sette en fot i det landet så lenge Bush kråka va der! 🙂

  4. Ja, nå er det vel i hvertfall lov å håpe på positive endringer. Før tenkte jeg vel noe kynisk at det ikke kan bli verre enn Bush, men Obama kan kanskje faktisk få til noe?

  5. Løven: Som Sissel skriver, det holder med å nevne fargen hans en gang, så kan vi heller se på hvor kjekk han er..! Nei, jeg mener… hvor dyktig han er. For det er han, helt klart, i hvert fall når det gjelder å holde gode taler. Jeg er spent på fortsettelsen. 🙂

    Frokost-TV bør unngås, hvis ikke får man snart allergiske reaksjoner og stygge utslett… noe ala byllepest, faktisk.

    Vibeke: Enig, nå må de slutte å mase om farge. Det blir veldig interessant å følge dette videre. Hillary som helsemin. …. Ja, hvorfor ikke. 🙂

    Sissel: Hehe, ja han er fin å se på. 😉 Det viktige er at han virker dyktig, dessuten synes jeg det var på tide å få inn en yngre type. Det hadde kanskje vært noe for katolikkene også…

    Trips: Enig, det er sånn jeg føler det og. Jeg håper virkelig ikke vi har tatt helt feil av mannen.

  6. ja du sier noe der. Trur det kunne gjort underverker å fått en forholdsvis ung pave feks.. Fått modernisert visse ting littegrann.. Ingenting ondt om eldre generasjoner, men de kan avogtil være temmelig transynt til 2008 å være..

  7. Første svarte presidenten, lissom…..????
    Øh….eh…..Hva med president Palmer??
    Så ingen på «24»?! *fnis*

    Obama er kjekkere enn Palmer da. *ler*
    Jeg satt av alle ting oppe, helt til kl kvart på 7 i dag tidlig og så begge talene på direkten. (Er så politisk interessert blitt atte….) Neida, men det var som sagt historisk. Hva gjør man ikke for historien.

    Tyvärr, det var kakledamer både på Nyhetskanalen og NRK, men med BBC og CNN og svitsje til når gnagsårene ble for ille, var greit.

  8. Sissel: Ja, jeg tror på modernisering. Det bør ikke være en ungsau, men man kan være ganske moden som 40-50-åring også… og da har man mange år å gjøre en god jobb på. Eventuelt dårlig.. Kanskje det er derfor de velger gamlingene, så de blir fort kvitt dem igjen? 😉

    Sokken: Haha! Jøss, du imponerer! Sitte oppe til nesten 7 da gitt. Jeg har ikke CNN lenger, men slo over på NBNC (eller noen andre bokstaver) og BBC og vekslet mellom dem. Det er merkelig hvor dårlig norske radio- og tv-kanaler er på sånne ting.

  9. Enig med deg i at maset om kulør har vært litt vel intenst. Det er vel neppe derfor han ble valgt. Han ble valgt fordi han nådde best fram til det store flertall av folket – uavhengig av kulør, kjønn, alder eller hva slags grupper det nå er vi liker å dele mennesker inn i.
    Jeg har tro på Mr. Obama, men som deg er jeg ikke av den tro at han er noen messias. Jeg håper han er en politiker som evner å lytte mer enn å skyte. Men om det stemmer, får tiden vise.
    Uansett syns jeg det er flott at USAs befolkning har valgt å fjerne seg fra den veien Mr. Bush har valgt de siste 8 årene, bort fra det jeg opplever som usivilisert alenegang a la cowboyfilmene fra 50-tallet. Det er grunn god nok til lett feiring 🙂

  10. Ståle: Jeg må virkelig innrømme at jeg får et stadig dårligere forhold til norske medier. De er noen ganger ikke verdt papiret og trykksverta si… eller tv-lisensen. Ikke for å være sutrete, men når det gjelder kommentarer, spesielt på utenrikspolitikk så suger de lut. (Okay, umodent sagt, men jeg er trøtt. Hehe.)

    Jeg tror ikke Obama hadde hatt sjans i havet hvis alt han hadde å komme med var hudfargen sin. Han er en smart fyr og har hatt vanvittig god hjelp med å skrive talene sine, dessuten vet han å levere budskapet sitt.

    Lett feiring er nok alt jeg bidrar med herfra også, men at dette er flott er jeg helt enig i! 🙂

  11. Fokuset er vel på måten han har overvunnet alle odds, som bakgrunn, navn og rase. Det syns jeg folk klarer å få frem ganske godt, men jeg syns faktisk betydningen av at han er kulørt faktisk er ganske stor – bare se på hvilken positiv glød og debatt det skaper i Afrika (Anbefaler at du Googler «Obama + Africa + blog». I skrivende øyeblikk får jeg opp 9,890,000 treff.
    Maktforderling er knyttet til rase, derfor er dette of utmost importance, som de sier på svensk.

    Men for all del, jeg skjønner hva du mener, og Nytt på Nytt tok det ganske på kornet i gårskveldens sending.

  12. Geir: vel, det jeg hørte på norske sendinger før jeg ikke orka mer og slo over på utenlandsk, var bare et evig mas om at «USA har fått sin første svarte president.» Jøss da, det tror jeg faktisk alle har fått med seg. Hva med å gå et steg videre og snakke om noe annet. Ja, han har overvunnet alle odds, men det har vi jo snakket om i månedsvis. 😉

    Men så klart, dette med maktfordeling i forhold til rase er viktig. Det er bare at Obama selv er lite opptatt av rase, dessuten kommer han ikke akkurat fra fattige slumstrøk. Han har hatt en «hvit» oppvekst. Så – jeg vet ikke om han vil være noe «mer» for de svarte nå, enn andre presidenter før ham? Men han er og blir sikkert et viktig og stort symbol for dem… og det er bra. 🙂

Det er stengt for kommentarer.