Virru’ha?

Altså… jeg sa det jo. Det er ikke min skyld! Her er det nyeste eksempelet på at jeg ikke har noe som helst å gjøre i et kjøkken.

La meg presentere; dette er ikke Toros, men Møllerens krydderkake. Forhåpentligvis er det ingen som googler den og finner dette bildet – det er jo særdeles dårlig reklame, så la meg skynde meg å tilføye: Det er ikke Møllerens feil heller.

Ettersom Poden skal reise bort i helgen, tenkte jeg – som den gode og oppofrende mor jeg er – at det var på sin plass med litt godt til kaffen. Ja, selv om det er en helt vanlig torsdag. I skapet fant jeg en pakke med kakemix, innkjøpt en eller annen gang i forrige måned. Godt planlagt, igrunn, det hender jeg er litt forutseende og sørger for å ha et eller annet gjestevennlig i huset.

Så kom første problem, men problemer er til for å løses! Jeg eier nemlig svært få, egnede kakeformer. Faktisk har jeg …ingen. Jeg har to gamle brødformer som ikke har vært benyttet siden en gang før jeg ble skilt og det var omtrent på den tiden Ålesund brant. Dessuten har jeg en diger kakeform som gir deg kake med bilde av Batman på. Batman-krydderkake hadde sikkert vært kult, men da ville jeg ha trengt minst to pakker kakemix til. Jeg skulle nemlig ha en kakeform av typen «rund, 22-24 cm i diameter». Jeg har fått et kjøkken som ikke virker, det inneholder nemlig ingen slik rund kakeform. (Julegavetips.) Hvorfor har ikke Toro og Mølleren tenkt på at de bør legge ved kakeformer når de selger kakemixene sine? Vet de ikke hva slags folk som kjøper kakemix?!

På min jakt etter noe egnet å steke kaken i, fant jeg en uåpnet pakke med fire stykk paiformer av type engangs. (Merkelig egentlig, jeg har aldri laget en pai i hele mitt liv.) I min klarsynthet har jeg en eller annen gang kjøpt disse formene for så å glemme dem igjen. Jeg dro fram målebåndet og de viste seg å være nøyaktig 22 cm i diameter. Strålende! Nå skulle det bli kake!

Formen var litt lealaus, men hva kan man vente av en engangsform egentlig? Jeg helte røra oppi, selvsagt etter å ha smurt formen grundig. Jeg er da ingen amatør, må vite. En ting har jeg i hvert fall lært av min mor, og det er at kakeformer må smøres. (Ble du glad nå, mamma?)

På pakken sto det at kaken skulle steke cirka 30 minutter, men da jeg sjekket etter 22 minutter var kaken blitt ganske brun oppå. 22 minutter er rimelig nære 30 minutter, er det ikke? 8 minutter fra eller til, det er jo ingenting å snakke om i den store sammenhengen. Jeg tok i hvert fall en sjefsavgjørelse og fikk kaken ut og over på en rist. Den så litt … rar ut. «Pytt», tenkte jeg, «bare den får dressing, nei jeg mener glasur på seg, blir den sikkert flott!» (Jeg pleier å si dressing når jeg mener glasur, jeg tror det er en form for dysleksi.)

Etter litt nedkjøling rørte jeg ut glasuren og smurte den over kaken og som dere ser av resultatet… det hjalp ikke stort. Poden brydde seg ikke, han syntes det var topp med kake og mente at det ikke har noe å si hvordan en kake ser ut. Det har han igrunn rett i, så vi kastet ikke bort tiden med flere tanker om kakens utseende, men satte i gang Mission Kakesmaking.

Og dommen: Kaken var bare litt rå inni, mest på det tykkeste naturlig nok, men smakte ellers fortreffelig.

17 tanker på “Virru’ha?”

  1. Kaker er best når de ikke er helt ferdigstekt, jeg tar de alltid ut litt før for å sleppe at den er tørr og smulete….nå høres det ut som jeg baker til stadighet 😀 Men kaka di ser kjempe god ut og hadde i tillegg sjarm! 😀 Kaker som signaliserer «det hadde vært ille å ta et stykke av dette perkekte kunstverk» frister ikke ganen, men derimot kaker som signaliserer «Kom å ta meg» de gjør! En absolutt sekser!! 😀

  2. Glama: Godt å høre, vi liker uverdslige saker. 😀 Smil er bra, om kaken har sjarm er en helt annen sak. Jeg er neiggu ikke sikker. 😉

    Aina: Hi hi, dere er lette å tilfredsstille! 😀 Hadde du vært her skulle du såklart fått smake. 🙂

    Tornerose: Søt kake, ja… Den smakte i hvert fall søtt. 😉 Jeg husker knapt nok hvordan en rett kake smaker, men de er sikkert litt kjedelige i smaken. 🙂

  3. Løven: Du snek deg innimellom! Men du unngikk ikke mitt skarpe ørneblikk. Hmm.

    Enig i at kaker er best når de ikke er for tørre, så da gjorde jeg noe riktig. *stolt* Kanskje jeg kan gå på matlagingskurs hos deg? 😉 Takk for oppmuntrende kommentar altså, jeg har verdens hyggeligste bloggkommentatorer! De juger, men de gjør det godt. 😉 Hahahaha.. neida, bare tuller, men jeg synes kaka mi ser så mislykka ut at den ikke en gang kan passere under «sjarmerende». 😉

  4. Ha,ha,ha! Jeg juger ikke, bare vinkler ting i positiv retning 😀 Helt ærlig; kaka så god ut og når jeg skal spise mat, eller hive inn på mat 😀 da gir jeg blanke i om den som lagde kaka er fornøyd eller ei, bare jeg får mettet mitt grådige behov 😀

  5. Løven: Du er flink til å vinkle positivt altså! *positiv* Ellers må jeg bekjenne at jeg og er mer opptatt av å spise ei kake enn at «eieren» skal være fornøyd. 😉

  6. Hi hi, ja det forventet jeg også i går! Heldigvis hadde jeg tatt akkurat så lite vann i glasurmixen at den holdt seg seigt på plass. 🙂

  7. Kanskje du kunne ha pyntet den med en liten legomann på slalom ski og satt opp tannpirkere som porter? Vips, så hadde det vært en temakake 😉

  8. Åh, så lurt! Det var et kjempefint tips, Stranger! Må huske det til neste gang jeg må servere kake til noen (og den blir mislykka). 😀

  9. Huffda, Lothiane… Jeg er helt sikker på at hvis du bare hadde hatt en skikkelig kakeform hadde dette gått helt fint. Du får ønske deg av nissen.
    Jeg er heller ikke flink til å lage mat, men kaker er jeg rimelig god på. Sikkert fordi jeg er altfor glad i det… Hm. Tror jeg går og slenger sammen en eplekake. VIl du ha litt?

  10. Jeg ble så inspirert av innlegget ditt at jeg måtte bake en eplekake (jeg fikk en hel pose epler av naboen, så jeg har unnskyldning!), og da kom jeg på et par artige episoder:
    Da jeg var sånn ca 12-13 år, kom kusina mi på besøk, og vi fikk lov å lage fyrstekakedeig (det er det samme jeg bruker til eplekake) bare for å spise!! Det er nemlig ingenting som er så digg som kakedeig! En annen gang, da jeg var nylig samboer for første gang, skulle jeg lage eplekake og greide å ha karri på i steden for kanel. Det ble en litt merkelig smak på den, kan du si… Men kake er kake – det sklir ned! 🙂
    Så du er ikke alene om å ha mislyktes med det – og øvelse gjør mester. Vi kan gjøre en byttehandel – du lærer meg foto og jeg lærer deg kakebaking (og Photoshop) 🙂

  11. el Vera: Ja, ikke sant dette bare har å gjøre med at jeg ikke har ordentlig kakeform!? Problemet er.. jeg lagde den på nytt i går og da stekte jeg den litt lenger enn forrige gang – og så ble den enda mer rå inni. Men ikke fullt så skeiv. 🙂

    Du er god på baking, ja. Glemmer aldri bollene du serverte.. nam! Nam til eplekake også! Ble den god? 🙂 Jeg sitter her og blir sulten ved tanken.

    Karri er jo godt og kake er godt, så jeg er sikker på at det er en brilliant kombinasjon. 😉 Takk for trøst – og ja takk til tilbud om byttehandel. 🙂 Jeg vil gjerne utvide mine kunnskaper i PS. Kakebaking er sikkert greit å lære det og. 😉

  12. Kjempemorsomt! Hihihihi!
    Skåret i kakestykker er sikkert kaken helt utmerket på alle vis. Et stykker er et stykke, helt selvstendig og for seg selv.

    Gratulerer med innsatsen. Dressing and all 😆

  13. Britt Åse: Det har du jaggu rett i! Neste gang skjærer jeg den bare opp i stykker og da vil det jo nesten ikke synes at det er høydeforskjell. Hva skulle jeg gjort uten alle dere kreative folkene? 🙂

    Ikke et vondt ord om dressing! Kakedressing er snadder. 🙂

Det er stengt for kommentarer.