Singlet forbudt i Oslo-skoler?

Hos Trips & Tics leser jeg at datteren hennes har fått beskjed om at det ikke er lov å bruke singlet eller andre topper uten ermer i gymmen. T-skjorte eller gensere må det være, ellers kan guttene bli kåte. Hun har tatt det opp med skolen, men de påstår at dette er vanlig på alle Oslo-skoler. Jeg har ikke hørt noe om dette fra Podens skole, men nå går han fortsatt på barnetrinnet. Er det virkelig slik at dette er pålagt på ungdomsskolene i Oslo?

Hvor ble det av prinsippet om at det ikke er jenters ansvar om gutter blir kåte? Og hva med ansvarliggjøringen av guttene? Skal de ikke lære at det å være kåt er en naturlig del av livet og er noe som må kontrolleres? Det er jo et utrolig dårlig signal til disse guttene, siden de blir behandlet som at de ikke kan styre handlingene sine selv. Nå skal det sies at pålegget gjelder guttene også.

Jeg synes dette er kvalmende. Men kan det virkelig stemme at dette er helt vanlig? Bli gjerne med i diskusjonen inne hos Trips & Tics.

11 tanker på “Singlet forbudt i Oslo-skoler?”

  1. Helt vanlig her usa.
    Men det går begge veier – også guttene er underlagt restriksjoner i klesveien. Og begrunnelsen er ikke som over!
    Men at det skal være «sømmelig påkledning»: Det er blandt annet definert som at undertøy ikke kan vises. Det gjelder bh stropper og det gjelder underbukser til sæggende gutter (skrives det sånn…?)
    Greit nok synes jeg – men forklaringen var heller tåplig! 🙂
    *stikker inn til Trips & Tics og leser *

  2. Jeg kjenner også denslags påbud fra USA, men jeg var ikke glad i det der. Jeg er en sånn som alltid synes det er for varmt, og der andre har genser på, har jeg det best i singlet — uten at det behøver å bety at det er særlig usømmelig. Spesielt ved innendørs trening er det rett og slett ubehagelig å gå med t-skjorte.

    Og så forstår jeg ikke hvorfor treningsklær uten ermer skulle være mer opphissende enn andre topper uten ermer.

    Dum regel!

  3. Randi: Hadde de brukt «sømmelig påkledning» som argument ville det virket mer rimelig, selv om dette også er ting som veldig ofte går på jenters påkledning. Hvis bh-stropper ikke kan vises, må jeg visst begynne å kle mer på meg om sommeren. Det er vanskelig å skjule hvis man har på singlet – og det har jeg gjerne om sommeren.

    Kamikaze: Hehe, klar tale! Om sommeren når det er varmt, liker jeg også best å gå med singlet. Jeg har dog aldri tenkt noe over at det kan påvirke menn rundt meg. 😉 I så fall er det ikke min sak, jeg må jo ha lov å kle meg etter været. Og når man trener bør man også få ha på seg behagelige klær, så lenge man følger visse uskrevne regler. Singlet regner ikke jeg for å være fryktelig utfordrende, i hvert fall. 🙂

  4. He he -jeg går i singlet selv jeg Lothiane. Men ikke på jobb. Og jeg har null problemer med å forholde meg til at på jobb kreves en viss «sømmelighet» i påkledning. Hverken g-streng over buksekanten eller bh stropper hører hjemme der – i mitt hode.
    Ikke fordi mannlige kolleger kan få problemer men fordi det har noe med å se «ordentlig ut». Og selv om det er søtt med små barn som løper rundt i nettoen, eller i bare bleia så slutter vi med det etterhvert (ev bare på nudiststranda men det er jo en annen sak). I det perspektivet er det kanskje greit å innføre en viss regulering på ungdomsskolen. Om den bør gå ved spagettistropper på singletten eller ikke kan selvsagt diskuteres. Jeg tipper «ikke synlig undertøy» er innført for å slippe alle debatter frem og tilbake og hvor grensen skal gå. ( og for å presisere; gutta kan heller ikke trene i bar overkropp selv om det er 40 grader her)

    Som et ps;
    Om singletter er utfordrende kommer sikkert ann på både singletten og ikke minst bh’en under….!
    Og det var andre boller i min undgom da ingen brukte bh….. 😆 det var nok mere utfordrende ja 😉

  5. HERREGUD sier æ bare! Men det fikk æ faktisk oppleve på nært hold i militæret for ca 9 år siden. Guttene kunne gå i sånn fiskenett skjorte og bukse mens æ som jente måtte bruke t-skjorte. Fikk ikke lov å bruke fiskenettskjorte og sports bh. At gutta ikke kan styre sæ e ikke verken klærne el jenta sitt problem.

  6. Randi: Jeg ser poenget ditt med jobb etc. Og ja, det er veldig greit å ha en viss kleskodeks også på skolen. Det er først og fremst denne ansvarsfraskrivelsen (på guttas vegne) jeg blir irritert over. Jeg tror vi stort sett er enige her, begrunnelsen er på trynet, men det er greit å ha visse regler for påkledning. 🙂

    Haha, uten bh ja.. det høres jo helt merkelig ut nå, men jeg begynte faktisk ganske sent med bh.

    Sisselkathrine: Her er vi enige, det er ikke jenta eller klærne som er problemet her. 🙂

  7. Jeg har ikke tenkt over det der med skole, men har opplevd relativt alvorlige «brudd» på sømmelighet i jobbsammenheng.

    Jeg husker en samtale der jeg spurte om utbyttet hos en kvinnelig psykolog. Svaret var at han ikke visste, for «hun hadde så jævlig flotte ben, helt opp i skrittet».

  8. frr: Hehe, det hørtes ikke ut som det rette jobbantrekket nei. Jeg tenker at det er greit å ha en viss kleskodeks, men argumentet de kommer med henger ikke på greip.

  9. Begrunnelsen er jo aldeles til å få nuppereller over hele seg av. Amatørmessig og kraftig understrekende ifht uønsket kjønnsrolletenkning, spør du meg.

    At ungene skal gå noenlunde sømmelig kledt er noe annet og mer akseptabelt, synes jeg. Det spilles på kropp i alle sammenhenger, og det kan jo være at skoletida bør få være et slags fristed. Det man vil til livs er sikkert de singletene som er så små eller løse at de gir mer og mindre fritt innsyn, og så vil man unngå endeløse diskusjoner med kverulerende fjortiser om hver enkelt singlet bortover. Synes jeg hører det 😆
    På treningssentere er det jo feks også regler om slikt. Ingen bare overkropper hos gutter. Damesingleter skal sitte og dekke såpass at puppen ikke detter ut og sånn.

  10. Jeg syns begrunnelsen er helt forferdelig, og til å bli kvalm av.
    Men det er et lite men her: Det er et uttrykk for at sexifiseringen av samfunnet har kommet ganske langt, og jenter ned i tolvårsalderen kler seg som noe helt annet enn unge jenter, for å si det sånn. Singlet blir et uttrykk for det, og det syns jeg er helt greit at de prøver å arbeide mot. Men å begrunne det med kåtskap…… Utrolig.

Det er stengt for kommentarer.