Bilder lyver

Fredag spurte jeg Poden om han gadd dra en tur i butikken for meg og handle et par småting. Han lurte på om han kunne få lov å kjøpe is og jeg sa ja. Det var jo fredag, alltid greit med noe til kvelden da. Vi snakket om hvilken type is han skulle kjøpe, kanskje den med smak av blåbærpai? Den er jo nydelig! Eller créme brûlée? Dream Ice med smak av mørk sjokolade og kirsebær er også innmari god. Jeg sa at han kunne få velge hvilken, og så føyk han avgårde.

Etter en liten stund var han tilbake og viste fornøyd fram kartongen med is som han hadde valgt ut. «Denne så best ut på bildet!», hevdet han og jeg hadde ikke hjerte til å fortelle ham at han hadde kjøpt med seg tofu-is. Jeg var rimelig skeptisk da vi satte oss ned for å smake på «fangsten».

Det er ikke det at tofu-is smaker forferdelig vondt. Det smaker bare tamt. Og litt rart. Ikke is, liksom. Mer papp. Men Poden syntes den var god, så da så! Neste gang tror jeg likevel jeg instruerer litt bedre før han skal på handletur. Skal jeg først ha is, skal det jaggu være ordentlig is.

Jeg tror Anett er enig med meg, eller hva? 🙂

16 tanker på “Bilder lyver”

  1. Hei! Vel.. det står at den er fri for melk, laktose og kolesterol… og innholdet er soyabønnekstrakt, sukker og div. fruktsmaker. Ikke veldig spennende, altså. Men hadde jeg måttet holde meg unna vanlig is ville den sikkert vært en grei erstatning… muligens. 🙂

  2. Her i Sverige er isen (GB) gjort på plantefett. Palmolje. Det er selvfølgelig ikke for at den skal være sunn eller for laktoseintollerante, men for å gi størst mulig profitt. At folk ikke bryr seg, må skyldes uvitenhet. Heldigvis har vi ordentlig is her også, men folk flest bryr seg ikke. Det irriterer meg.

  3. Chanel: Det hjelper ikke. Blåbærpai-isen er mye bedre!!! 🙂 *klem*

    Eilif: hehe, ja jeg husker GB-isen og hvordan den ble latterliggjort her i Norge. Is skal smake godt! Jeg vil heller betale noen kroner ekstra, det er uansett ikke så ofte jeg kjøper is. Den soyaisen kan de i hvert fall ha for min del. 😉

  4. Oh! Men du må få i hus Tofulines mokkais. Den er veldig god. Jeg har smakt den med sjokolade også, men det blir liksom veldig «feil» smak, så derfor har jeg ikke kjøpt den med frukt i. Mokkaisen har en kraftigere smak og i utgangspunktet vil jeg bli overrasket om du ikke liker den, Lothis. De har jeg presentert den for har likt den godt (både store og små).

  5. Heisan Undre! Mokkasmak høres bedre ut, denne vi hadde var en slags tressis, med jordbær-, vanilje- og pæresmak. Tamt, veldig tamt. Hvis jeg kommer over den du nevner skal jeg gi den et forsøk, selv om jeg nå er litt skeptisk. 🙂

  6. Sånn mellom oss tror jeg vi kan si at de eneste isene Tofuline kan å lage er mokkaisen og pinneisen med sjokolade utenpå, de andre tror jeg nok de kanskje kunne bare ha latt være å lage.

    Jeg tror at de kanskje heller burde satse på iser med mye smak. Soya blir aldri fløte og da kan de bare innse det og heller lage is med smaker som passer til soya. 🙂

  7. Undre: Haha, jeg håper Tofuline søker seg hit. Appelsin og chilli høres spennende ut, jeg ville definitivt forsøkt den, i hvert fall. 🙂 Uansett – mye smak må nok til for å lage god is av soya. Jeg skal se etter den med mokkasmak. 🙂 Takk for tips!

  8. mmm tofuis! det er jo kjempegodt! jeg liker tilogmed den med vaniljesmak … har store planer om å prøve ris-is også, der bare det at sukkerinnholdet skremmer meg litt bort 😛 det siste halvåret har jeg levd et så og si sukkerfritt liv, og det har vært herlig! men så kom jeg til singapore og så ble det litt vanskeligere … så jeg tar meg heller noen friheter før hvdagen starter igjen. kan forresten anbefale is av røde bønner. høres kreisi ut, men er kjempegodt, tro det eller ei 🙂

  9. Tofuis har jeg ikke smakt, men til Eilif over her: GBs 88:an må være verdens beste is. Samme om den er laget med palmer eller hva, jeg savner den hemningsløst!

    Men min kjære snakker stadig om den gangen han spiste chili-is, og det skal visstnok være himmelsk, så det vil jeg også ha! … gi meg hva som helst, bare det er søtt, sier jeg, men… 😉

  10. Vaarloek: Jeg tror jeg står over og holder meg til «normal» is. 😉 Men finner jeg mokkaisen til Undre skal jeg teste den. Is av røde bønner har jeg aldri hverken hørt om eller sett.

    Singapore høres spennende ut! Kos deg 🙂

    Trips & Tics: Hi hi, smaken er virkelig forskjellig. Jeg kan ikke huske om jeg har smakt 88:an en gang…. hmm, må testes. Chilli-is… ok, jeg er med! 😉

  11. vel, det hadde ikke jeg heller før jeg kom hit! is av røde bønner og mais, dessertsuppe av grønne bønner (og røde bønner også, men det har jeg ikke smake ennå) og boller og rullekake til frokost. utlandet er merkelig 😛

  12. Til Tips & Tics: GB og 88:an er pr definisjon diskvalifisert p.g.a bruk av juksevarer. 88:an kan kun passere som godteri p.g.a sukker-krokan-crisp utenpå, og har ellers ingenting med is å gjøre. Nei takke meg til.

  13. vaarloek: Dæsker’n så mye det finnes som jeg aldri har hørt om. Spennende! 🙂

    Eilif: Smaken er som baken, osv. 🙂 Morsomt hvordan is kan skape sterke følelser, men så er vi vel også et is-elskende folk?

Det er stengt for kommentarer.