Mamma Mia

Jeg er ikke den mest ivrige kinogjengeren. Det er dyrt å gå på kino, i tillegg synes jeg lyden stort sett er altfor høy. Men da vi var i København dro hele familien på kino for å se Mamma Mia. Det var en artig opplevelse.

Jeg var aldri blant de ivrigste Abba-tilhengerne, men musikken har jeg likevel et forhold til ettersom jeg vokste opp på 70-tallet.

Liker du musikaler? Det gjør vanligvis ikke jeg. Jeg synes igrunn det er litt pinlig når folk plutselig bryter ut i sang og dans, men likevel likte jeg denne filmen. Historien er så tynn som den kan være; Handlingen foregår på en liten gresk øy der Donna (Meryl Streep) har bodd med datteren sin alene siden hun ble sviktet av sin kjære for 21 år siden. Datteren, Sophie, skal gifte seg og ønsker at faren hennes er tilstede i bryllupet. Problemet er at hun ikke vet hvem som er hennes far, men etter å ha smuglest morens dagbok har hun tre mulige kandidater. Dermed inviterer hun like godt alle tre uten at noen andre vet om det. Når hun først ser de tre mennene regner hun med at hun vil forstå hvem som er hennes kjødelige opphav.

Det viser seg at det ikke er så enkelt. Morens tre eks-elskere ankommer den greske øya og dermed er dramaet i gang.

De største Abba-hit’ene, samt et par (for meg) ukjente sanger blir sunget og fremført med stor innlevelse. Kan du se for deg Pierce Brosnan opptre med sang og dans? Det hadde ikke jeg klart før jeg så filmen. Stellan Skarsgård i 70-talls Abba-drakt med høye platåsko var heller ikke et bilde jeg noensinne hadde sett for meg. Dette, og mere til får du oppleve i Mamma Mia.

Historien kunne virkelig vippet over til å bli platt og patetisk, men heldigvis er det så mye humor og selvironi i filmen at det faktisk ble en riktig morsom opplevelse. Det er faktisk en skikkelig glad-film! Og OBS! Hvis du ser filmen; få med deg rulleteksten.

Her er noen klipp fra filmen. Ganske klønete satt sammen, men det gir i hvert fall et lite inntrykk:

15 kommentarer om “Mamma Mia”

  1. Har vært to ganger på kino sist uka, ( med mine håpefulle og da taper jeg…. det ble batman og Journey to the Center of the Earth i 3D)
    Men Mamma Mia står på planen – tror det er noe med at jeg husker dem så godt! Og de var vel kanskje det første store bandet jeg husker; med de kule dressene og platåskoa…. 😀

  2. Heisan og gratulerer med ny fotoblogg! Den ser flott ut – jeg har bare ikke kommet så langt at jeg har fått kommentert. 🙂

    Poden min så Mamma Mia før meg – og forlangte at vi måtte se den sammen. Vi så den altså i Køben, for så å se den igjen i Oslo sammen med annen familie. Nå tror jeg det holder for en stund, men håper du får sjansen til å se den snart – jeg gikk i hvert fall ut etterpå og følte meg gladere. 🙂

  3. Åh, mamma mia filmen er deilig 🙂 Rett å slett deilig 🙂 Smiler å synger litt her, lalala

  4. Ååå musikaler er da deilig! Tenk om det var slik at folk i kassa på butikken brøt ut i sang og dans? Det hadde vært alletiders 🙂 Men en musikal må være god, veldig god, for at den skal fungere. Gleder meg til Mamma Mia kommer på dvd, har sett sceneversjonen i London og vet er in for a treat 😉 (*jeg går ikke på kino*)

  5. Sisselkathrine: Jaa, gladfilm det her! 😀

    Zagabå: jeg får litt noia av at noen begynner å synge og danse sånn plutselig, men det er enkelte unntak. Mamma Mia gjorde meg glad, mens da jeg så Les Miserables – som er nydelig, fantastisk og verdens fineste musikal (og jeg har bare sett den på video) – gråt jeg en hel masse.

    Håper den kommer på dvd snart så du får sett den, men du har jo sett den som sceneversjon, det må ha vært fint!

  6. Er heller ikke så glad i kino på grunn av mye folk og høy lyd, men har sett MamaMia på teater i London, det var gøy med masse entusiastisk publikum.
    Jobba på ungdomssenter i Abbatiden så da fikk jeg det jammen inn… 😉 Gladmusikk er det i alle fall.

  7. Jeg rådigget filmen og kan knapt vente til dvd-slippet. 🙂

    Ser at du har hatt en fin sommer, Lothis. 🙂
    Godt å se.

    Klemmer!

  8. Høy lyd? Nei nå får dere gi dere … lyden er 80 % av en filmopplevelse, ifølge George Lukas, og han har helt rett. Det beste med å gå på kino er at man slipper å ta hensyn til nabo, kone og barn. Gi meg et dårlig bilde når som helst, bare lyden er stor og overalt. PS: Noen har sagt, er det for høyt er du for gammel. Jeg tror ikke dere er det, men pass på. 🙂

  9. Eilif: Høy lyd er fryktelig plagsomt for enkelte, for eksempel mange av oss med M.E. Det er sikkert uforståelig for dem som ikke har det på samme måte, men sånn er det altså for noen. Du og George Lukas må gjerne synes at lyd er det viktigste når det gjelder en filmopplevelse, men jeg er ikke enig – i hvert fall ikke hvis det innebærer fryktelig høyt volum. Musikk og lydeffekter er selvsagt en viktig del av filmen, men det betyr ikke at det trenger være så høyt at man kjenner bassen dunke i kroppen så man blir kvalm.

    Jeg tror ikke det har noe særlig med alder å gjøre, bare at folk er forskjellige. Om det er så at flest «eldre» folk misliker høy lyd, så synes jeg det er synd om kinoene skal ekskludere dem. Uansett, jeg foretrekker å se de fleste filmer på dvd. Da kan jeg styre lyd selv og slipper sitte omringet av folk som knitrer med godteposer og sender/mottar sms.

    Alderen min har jeg forøvrig ingen problemer med. 🙂

  10. Lothiane, det er ikke uforståelig i det hele tatt. Jeg har ikke fulgt med og M.E. visste jeg ingenting om. Ikke Lukas heller. Det med lyd kontra alder er en rock’n’roll-klisjé som jeg synes er litt morsom, det har ingenting med din unge alder eller opplevelse av lyd å gjøre. Kvalitet er viktigere enn kvantitet, det gjelder nesten alt.
    Sitter folk virkelig og sender SMS på kino nå for tiden? Noen skulle ta telefonen og bare kaste den vekk.

  11. Eilif: Jeg er ikke spesielt ofte på kino og jeg forventer ikke at kinoene skal bli mer M.E.-vennlige. Men etter det jeg har skjønt er det mange (friske) som også synes lyden er for høy der – og dermed lar være å gå. Litt synd, men det er neppe noen tragedie. 🙂

    Og sms på kino… jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har opplevd det.

    Jeg foretrekker musikk fra cd og film på dvd, men forstår at andre ikke har det på den måten. 🙂

  12. Da jeg var liten fikk jeg Gold-albumet som mamma hadde hatt liggende. Ettersom det på en måte var den eneste cden jeg hadde hørte jeg på den hele tiden. Det ble en lang Abba-pause.
    Etter at jeg så denne filmen gikk det egentlig opp for meg at Abba har masse kul musikk.
    Jeg vet ikke helt hva jeg synes om filmen, men jeg tror nok jeg vil like den bedre på en scene enn på et lerret.

    Jeg ble veldig glad da du kommenterte på bloggen min, ettersom jeg nettopp har lagd den og ikke regner med at den blir lest av så mange. Jeg lurer veldig på hvor du fant linken til meg og om det var en kommentar jeg hadde skrevet eller noen som hadde linket til meg. Hvis du husker, vil du gi meg linken til bloggen du var innpå?

  13. Hei Veslemøy! Så koselig med besøk fra deg. 🙂 Jeg husker hvordan jeg fant bloggen din, men ikke via hvem. Jeg var først innom en blogg som jeg aldri hadde sett før (husker ikke hvordan jeg fant den). Der så jeg en link til din side… trolig pga en kommentar du hadde lagt igjen. Og så leste jeg posten din om 50 ting du har lært av moren din og den var så søt at jeg bare måtte kommentere. 🙂 Beklager at jeg ikke husker noe mer…

    Jeg var aldri noe stort Abba-fan som ung, men musikken har liksom fulgt meg mesteparten av livet. Jeg tror jeg har fått et større forhold til musikken nå enn jeg har hatt før, pga filmen. Jeg likte filmen, men har ikke sett den på scenen. Det kan godt hende den egner seg bedre der. 🙂

    Håper du får masse besøk – kanskje du får noen via denne kommentaren også. Det er gjerne sånn det funker. 🙂

Det er stengt for kommentarer.