Lindisfarne

Etter besøket på Traquair House i Skottland, kjørte vi sørover igjen og kom til Lindisfarne; ei øy som har fastlandsforbindelse når det er lavvann. Når det er høyvann står veien under vann og man har valget mellom å overnatte der, eller leke tøffing (og tro at bilen din tåler vann i motoren) og kjøre tilbake likevel. Det går som oftest dårlig…

Ifølge Wikipedia har øya 162 fastboende. De har desto flere fugler der, deler av øya er fredet for å beskytte de ca. 300 artene som har tilhold her.

Lindisfarne blir også kalt Holy Island. Det ligger en diger ruin der etter klosteret som ble grunnlagt på 600-tallet.

Vi gadd ikke betale for å se ruinene på nært hold, vi gikk heller på utsiden og tok bilder og kikket. Det er imponerende å se hvordan noen av buene fortsatt står igjen.

Lenger ute på øya ligger et gammelt slott på en høyde. Utenfor der så vi bare havet, bortsett fra noen småøyer i nærheten. Det gamle slottet er vanligvis åpent for besøkende, men ettersom vi var der på søndag ettermiddag var det stengt. Jeg drar gjerne tilbake og ser nærmere på det en annen gang.

Jeg synes det er interessant å tenke på at vikingenes angrep på Lindisfarne på slutten av 700-tallet regnes som oppstarten på vikingtida. Nettopp vikingenes besøk i England tenker vi følge litt mer opp, ettersom planen er å ta turen til York i morgen.

Etter Lindisfarne kjørte vi videre sørover langs kysten og så blant annet denne flotte borgen i Bamburgh, som vi kunne skimte fra Lindisfarne.

Å kjøre langs kysten gir mye fin utsikt, blant annet ut til de små øyene vi også så fra Lindisfarne. Vakkert…

…Og etter dette sovna jeg, utslitt etter den lange turen, så sjåføren måtte kjøre oss hjem uten gleden av mitt trivelige selskap, stakkars. 🙂

7 kommentarer om “Lindisfarne”

  1. Åååh, Lindisfarne! Det er jo dritkult! Det er vel den ruinen av et kloster vikingene overfalt da? 793.. Meget imponerende at de klarte å bygge slike kunstverk for 1500 år siden, med de verktøy de hadde da. Høres ut som du får se og oppleve mye spennende og storkoser deg. 😀 Kult..

  2. Sikkert bare deilig å kjøre bil med deg sovende, fornøyd og utslitt ved siden av. Åååå så masse du får se, bærre lækkert 😉

  3. Jeg vil jeg vil jeg vil! Jeg vil ogsaa til Lindisfarne. Angrepet i 793 er den tidligste dokumentasjonen paa vikingetida, men man regner jo med at den starta ei stund tidligere:) Hvis du kommer deg til York maa du spoerre om de har linker til Lofoten. Paa Vest-Vaagoeya i Lofoten ligger nemlig et vikingmuseum som er bygget der man har avdekket et av de aller stoerste vikingehusene – du har ruinene paa ei side av stien og en fullskala kopi/bygg paa andre sida, med utstilling av funn derfra og fra andre steder. Jeg jobba der, en gang for leeenge siden, en sommer. Og der er linker til York, men husker ikke helt hvordan. KOS DEG MASSE – og please blogg om/fra York hvis du drar:-D

  4. Det er en fryd å følge deg å bildene dine på denne turen. Og gjett om jeg planlegger stille inne i mitt lille hodet 😉 Keep up the good work!

  5. Takk for kommentarer! Og ja… Jeg skal blogge om York når jeg bare får kommet meg på plass etter diverse ferieturer. Kun dager igjen. 🙂

Det er stengt for kommentarer.