Traquair House

Jeg har virkelig fått vært på tur i helgen som var. The Lake District på lørdagen som dere så i forrige post, og søndagen bar det avgårde på ny kjøretur. Alt jeg ble fortalt var at vi skulle til Skottland, men ikke hvor. Jeg satt nå der og fulgte med på veiskilt og landskapet rundt oss, og prøvde gjette meg fram til hvor vi var på vei. Jeg kunne se vi beveget oss i retning Edinburgh, men regnet med at det ikke var dit vi skulle. Det stemte, vi endte opp i et parkområde langt ute på landet, noen mil sør for Edinburgh. Der ligger Traquair House – Skottlands eldste, bebodde hus – som egentlig minner mer om et slott.

Den eldste delen av bygningen dateres tilbake til 1107, på den tiden da dette var et jaktområde for de skotske kongelige. Gjennom historien har Traquair vært et tilholdssted for Jakobittene (som kjempet for å få en Stuart tilbake på den skotske tronen) og huset har vært brukt som skjulested for katolske prester. Det sies at Mary Queen of Scots har overnattet i huset.

Jeg fikk meg en liten rundtur i huset, men det var dessverre ikke lov å ta bilder innendørs. Heldigvis har de en flott webside der du kan få din egen lille omvisning, bare klikk her.

Huset er som sagt fortsatt bebodd, så deler av huset er stengt for besøkende. Jeg fikk likevel sett mye, synes jeg. Det mest interessante var rommet der katolske prester bodde i hemmelighet. Rommet ble brukt til å holde katolske messer, noe som ikke var spesielt trygt på den tiden. Bilder av den hemmelige inngangen til rommet kan også sees på websiden.

Området rundt bygningen er også åpent for publikum. I hagen bak slottet ligger en stor labyrint (plantet for snart 30 år siden). Jeg prøvde meg ikke på den, jeg labba ikke en gang rundt’n. ;) I stedet snek jeg meg til et bilde inne fra huset, selv om det ikke var lov. Alt for bloggen, eller hva?!

Disse ungene er på vei inn i labyrinten. Forhåpentligvis kom de seg ut av den også, jeg ventet ikke for å se om de gjorde det.

Et av de små husene på området.

.

Flopsys hus?

.

Det er flere gamle hus på området, og bak dem er det en park der det gikk påfugler fritt rundt.

Vakre fugler som virket mest opptatte av å sloss med hverandre, samt rappe mat fra turister. Når de skrek hørtes de snodig nok ut som katter.

Han med de flotteste halefjærne så ut til å vinne.

.

Folket på Traquair går kanskje fortsatt og venter på at en Stuart igjen skal sitte på den skotske tronen? Inntil da holdes the Bear Gates (bjørneportene) stengt, slik det ble sverget at de skulle en gang på 1700-tallet.

11 tanker om “Traquair House”

  1. Herlig, det står jo Driftwood på det jo! Kunne virkelig tenkt meg et sånt hus jeg, ingenting er som ferie på den engelske landsbygda.

  2. Åh, så herlig.. :-) Kjenner at jeg også skulle ønske at jeg hadde en kjæreste fra skottland (eller der omkring).. Ikke minst for å ta en jakttur eller to på fasan, ryper eller hjort.. ;-)

    Kos deg MASSE! :-D

  3. Og ja…, jeg er jo i tillegg veldig historieinteressert, så gamle skotske slott er jo midt i blinken for ulme.. :-)

  4. Jeg har veldig gode minner fra mitt besøk i Traquair House. Flott bygg!

    Det er utrolig mange flotte slott og stately homes i sørlige Skottland. Nå fikk jeg instant savn…

  5. så morsomt hus, det driftwoodhuset :)) sånn vil jeg ha også! :)) Mange fine hus der du har vært.

    Jeg tror jeg ville syns det var artig å se en slik labyrint live, en sånn en man bare ser på tv. Men tror jeg også bare hadde stått utenfor, og tatt bilder, lol !

  6. Flopsy: Ja, er det ikke stilig!? Jeg tenkte jo på deg med en gang jeg så huset. :)

    Ulme: Hehe, Ulme trenger ingen skotsk eller engelsk kjæreste for å gjøre det du ønsker, men det er sikkert lettere om du har det. ;) Det kryr av gamle slott og borger her, så om du liker historiske bygninger er dette rette plassen å reise til.

    Elin: Du har vært der du og, ja! Ikke sant at det var flott, vel… Jeg har reist en del rundt både i sørlige Skottland og nordlige England nå og liker begge deler godt. Det er virkelig et område jeg vil tilbake til. Får passe godt på engelskmannen min. :)

    Chanel: Ja, det er mye fint å se her! Og enda masse jeg gjerne skulle sett mer av… så mye å se, så lite tid. Snufs, jeg må jo hjem snart, jo. :(

    Sånne labyrinter gir meg litt frysninger. Helt greit fra utsiden, men føler ikke for å prøve å finne fram inni der. :)

  7. SerendipityCat: Hmm, det var en sånn labyrint i en HP-film. Jeg sto faktisk og lurte på om det kunne være denne da jeg så den – men jeg aner ikke. :)

  8. Vi var også på Traquair House sist vi var på ferie…nå kom de glemte minnene tilbake – tusen takk!

  9. Trine: Åh moro! Det er et fint sted, jeg er glad jeg ble tatt med dit. Føler jeg har sett mye av Sør-Skottland nå. :)

Det er stengt for kommentarer.