Paella – lost in space?

Ná har vi oppholdt oss en uke (nesten) i Spania og det er en ting vi lurer litt pá. Hvor i alle dager er det spanske folket?! For ikke á snakke om det spanske kjókken? Alt vi hórer rundt oss er engelsk og maten vi spiser er engelsk – servert av engelske. Ikke at det ikke har smakt godt (nesten) alt vi har smakt, men likevel… vi er jo tross alt i Spania.

Paella har jeg smakt fór og det er ikke det beste jeg har smakt, men jeg begynner á bli lei av frityrstekt mat og vi er flere som kunne tenke oss á smake noe skikkelig spansk. Tapas, paella, tortilla og calamaris… og kanskje litt sangria? 🙂

Eller tok de med seg hándkleet og dro pá haiketur..?

Men men, ettersom jeg skal til England om et par uker, regner jeg med at der ser jeg spanske barer pá hvert gatehjórne. ¡Olé olé!

6 tanker på “Paella – lost in space?”

  1. Masse tapasbarer her i England i alle fall.

    Men Spania er et så populær feriested her – kanskje fordi de nettopp kan reise til lille-England og snakke engelsk? Hm. Men det høres jo litt ekstremt ut da.

  2. Hóres bra ut, kanskje jeg fár dra med meg Mark pá Tapasbar. 😉 Det finnes forresten i Norge ogsá, men det er sá himla dyrt der.

  3. Det er et snodig fenomen det der…
    For noen år siden da jeg var i Portugal, ville jeg prøve bacalao, men ble ganske overrasket da den var helt annerledes enn slik den lages i Norge.
    …og et eller annet sted hørte jeg at folk er skuffet når de kommer til nord-norge og har problemer med å finne en restaurant som serverer fisk 🙂 Hamburgere og pizza kan de kjøpe hvor som helst ellers, men i Lofoten vil de helst bare ha fisk 🙂

  4. I USA er det masse restauranter som serverer italiensk og kinesisk mat. Ja, ikke i samme restaurant, da.
    Nesten alle jeg kjenner, foruten dem som er av italiensk avstamning, spiser italiensk mat. Og nesten alle jeg kjenner foruten dem som er av kinesisk avstamning, spiser kinesisk mat. For italienerne vil jo ha italiensk mat som smaker italiensk, og kineserne vil ha kinesisk mat som smaker kinesisk.
    Maten man får her er kanskje god, men autentisk er den ikke!

  5. Det avhenger av hvor du er i Spania også, typiske turiststeder flommer dessverre over at svenske kjøttbullar og internasjonalisert-nasjonfri mat. Hamburgere, spagetti, lasagna, pizza, – kjedelig….

    Kluet er å finne kinaresturanten som kineserne går på, den tyrkiske tyrkerne går på, den indiske hvor det er indere etc – Da er maten som regel god.
    Men jeg vet ikke om du skal bruke det der du er, og gå på den med kjøttbullar der det er mange svensker altså 😆

  6. Eugenie: Vi har vel alle váre romantiske drómmer om hvordan vi skal se hvordan folk egentlig lever i det landet vi besóker – og hvordan maten smaker. Men det er jo bare á se pá oss selv, i Norge er det vel Grandiosa som selger mest. Ikke spesielt imponerende nár turistene kommer til Norge og vil smake fisk og … hva det ná er de tenker vi spiser. 🙂

    Marina: Hehe, ja det er tydeligvis et fenomen over alt dette her. Drar vi ned til sentrum finner vi nok et stórre spansk tilbud, men det er 4 km unna og uten bil er det litt styr. Sá jeg skal ikke klage for mye. 😉 Dessuten har jeg fátt min dose calamaris for et par ár, det er godt – men etter en porsjon blir det nesten for mye. Men spanjolene spiser ikke pá det stedet jeg var, sá det er kanskje ikke saerlig autentisk det vi fikk..?

    Randi: Svenske kjóttbullar stár jeg over, tror jeg. Hehe. 🙂 I gár spiste vi en slags fish & chips, laget av islandsk torsk… som om den smaker fryktelig annerledes enn norsk.. eller spansk (hvis de har torsk her da, ikke vet jeg). Nuvel, vi sulter neppe ihjel, men jeg begynner á bli lei maten og savner den jeg lager hjemme. Et godt tegn! 🙂

Det er stengt for kommentarer.