M.E.-faenskapet (obs: klaging)

M.E. er en bedriten sykdom. Utenpå ser jeg normal ut, men på innsiden råder kaoset. Det kjennes som alt inni meg – hjerne, nervesystem, blodbaner – er fylt opp av seig, grå masse. Ingenting virker helt som det skal og når jeg gjør noe virker det som kroppen er forgifta. Det svir og brenner, hjernen går i halv fart og alt er ekkelt. Jeg orker ikke ha noen innpå meg når jeg blir sånn. Berøring gjør vondt, men samtidig er det ingenting jeg ønsker mer enn å bli holdt rundt av noen som kan fortelle meg at alt skal bli bra igjen.

Når ferien begynner om få dager og ingenting er pakket, leiligheten er møkkete og hjemmehjelpen er syk – da er jeg jo nødt til å gjøre ting selv om jeg ikke orker. Og akkurat nå greier jeg ikke ta mer ansvar for noe. Orker ikke krav om noe som helst. Klarer ikke være noe for noen.

Det jeg egentlig kunne skrevet om dette, sensurerer jeg bort. Jeg skriver og sletter og prøver formulere på nytt. Men det finnes ikke ord egentlig. Det er tomt.

Og likevel vet jeg at jeg er «heldig» fordi det er andre der ute som er innmari mye dårligere enn meg. Det hjelper bare ikke akkurat nå…

31 tanker på “M.E.-faenskapet (obs: klaging)”

  1. Høh? Her skriver jeg en sytemail til deg, og så går jeg hit og leser dette, som er nesten ordrett det jeg skrev? Jeg lover, jeg har ikke lest her før jeg skrev!! *skummelt*

  2. Vel, ordrett er kanskje litt drøyt når jeg tenker meg om, men det du skrev her traff bare så veldig akkurat i dag. At andre er dårligere enn deg er nesten like dårlig argument som vi ble foret opp med som barn : Spis opp maten din, for tenk på de sultne barna i afrika. De sulter jo like mye selv om du ikke spiser opp maten din, og de andre har det like ille med sine sykdommer selv om du har det litt annerledes. Din opplevelse er like mye verdt som deres, den er ille nok på din måte. Du og jeg priser oss daglig lykkelige for at vi ikke er totalt sengeliggende hele tiden, men vi er begge dårlige nok til å vite at det er en truende og reell fremtidsutsikt dersom vi ikke er flinke nok til å la være å utsette oss for slike dager som vi har hatt i dag begge to.

    grmpfesukkesytesnufse

  3. Ååå, jeg melder meg veldig gjerne til å holde rundt deg, og ja, det blir bedre, det må det 😀 kjenner meg veldig igjen på det at det ikke hjelper å høre at andre har det verre. Og akkurat som Trips & Tics sier hjelper det fint lite å sulte selv om barna i Afrika gjør det. Dette er en av setningene jeg har lovt meg selv og aldri bruke til mine barn. Og følelsen når jeg er som verst er uansett at ingen kan ha det verre…sånn føles det i hvertfall. Da har jeg så nok med meg selv, at jeg ikke har mulighet til å sette meg inn i andres situasjon. Dette høres ikke veldig «norskt ut»; men jeg syns du skal unne deg og faktisk synes litt synd på deg selv akkurat nå, for det er det….uansett om folk dør av sult, eller har det «verre».
    En skikkelig god klem!

  4. Huffda! Dette høres ikke bra ut! Håper det snart blir bedre, og at du får en fin ferie.

    Bare det å få ferie burde vel gjøre ting litt bedre om noen dager?

  5. Klag ivei, kjære deg. Det har du så absolutt lov til. Hadde jeg bodd nærmere skulle jeg kommet og vasket leilighet og pakket koffert for deg. Klem!

  6. *Klemmer deg forsiktig* bare så mye du orker. Du finner ordene på en slik fin måte, jeg skjønner i alle fall hva du snakker om.
    At andre har det verre, takler det bedre, er tapre osv hjelper ikke det spor og er vel egentlig ikke ditt (vårt) problem? og hjelper ikke i det hele tatt. Å bli minnet på det er bare å få dårlig samvittighet av, og hva skal man med det?

    Kanskje det er akkurat ferien som virker inn nå, endringer av hverdagen, nye krav som må fylles med forberedelser og endringer?

    *tenker på deg*

  7. Trips & Ticks: Takk for god kommentar og ikke minst mail. Joda, jeg ser absolutt likheten i det du skriver, det er innimellom skremmende mye likhet. Og ja, det henger over meg hele tida at dette faktisk kan bli mye verre enn det er. Det er skummelt å tenke på, så jeg prøver å la være.

    Og du har helt rett, det hjelper lite at andre har det verre. Ting er som de er uansett og det må være lov å synes det er skikkelig pyton innimellom.

    Det var så koselig at dere hentet meg i dag. Takk for tur, for hyggelig kaffeprat og handlehjelp! *klem*

    el Vera: Åh, tusen takk, vennen! *klemme* Du er god, du…

    Løven er inne: Tusen takk, så god melding! Helt enig, å si til ungene at de må spise opp maten fordi andre sulter blir helt meningsløst. Det er greit å gjøre dem bevisste på at det finnes dem som har det riktig så ille – men det er ikke så mye å få gjort med det. De skal få lov å styre spisingen sin utfra helt andre kriterier enn at noen sulter, i hvert fall.

    Jeg har syntes fryktelig synd på meg selv noen dager nå, når alt kjennes fælt. Noen ganger synes jeg det er helt greit å tenke at «dette er urettferdig!». Jeg klarer å nyte livet når ting er bra og tenke at jeg er heldig, tross alt. Når livet er kjipt tenker jeg det også og forbanner det som forbannes kan. Det svinger, i hvert fall. 🙂

    Tornerose: Tusen takk for klem!

    Marina: Takk skal du ha – og ja, jeg tror og håper ferie hjelper. Skal ta med et lass bøker og gjøre minst mulig i et forsøk på å hente meg inn/opp igjen.

    Alice: Åh… Nå ble jeg helt rørt her. Tusen takk, så utrolig fint sagt! *klem*

    Graylady: Takk skal du ha! Dårlig samvittighet er bortkastet energi, men jeg er dessverre ekspert på det. 🙂 Så fint å høre at du synes jeg finner ordene på en fin måte. Det føles begredelig ut å klage her, men samtidig er bloggen mitt lille fristed der jeg kan si akkurat det jeg vil si. Det hjelper faktisk litt å få satt ord på det.

  8. De gangene du føler det begredelig ut å klage her, kan du jo først minne deg selv på at dette faktisk er din blogg, for så å minne deg selv på at du kanskje hjelper andre i samme situasjon 😀 Jeg blir i hvertfall skeptisk og usikker på folk som bare smiler, ser det positive i ALT og aldri tør ytre en negativ setning. Kjære Lothiane, det er kjempe kjipt at formen din er så dårlig, men også så deilig og levende å høre deg sette ord på alt det vonde og tørre å dele det med oss andre! Det er KUN positivt!

  9. Hm, jeg skriver «andre i samme situasjon»…..og i alle andre situasjoner. Alle «dødelige» kjenner jo bunnen noen ganger.
    Og det som gjør bunnen lettere å leve med for de fleste, er nettopp mennesker som deg, som deler dette, så man ikke føler seg så alene og anderledes 😀

  10. Kjære yndlingsløven min! Tusen takk, det var virkelig fint sagt! Og jeg håper det at jeg skriver om meg og mitt kan være med på å gjøre at andre ikke føler seg så annerledes. I hvert fall er det sånn for meg når jeg leser det andre deler.

    De som er positive uansett kan være litt vanskelige å omgås noen ganger. Det beste er de med galgenhumor, det har jeg stor sans for. 🙂

    En stor, god klem til deg og takk for den du er!

  11. Å, nå ble jeg sjalu….har du andre løver….ha,ha!
    Jeg mener hundre prosent det jeg sier! Det er virkelig bare og kun BARE (ikke det minste negativt!!!!) positivt at du er åpen, både om godt og vondt! Jeg har også alltid delt mye med folk rundt meg, som ofte får meg til å føle meg altfor gjennomsiktig, sårbar og redd for å «være for mye», da spesielt når jeg «klager»…jeg vil egentlig bort med det ordet. Men de som ikke gir deg åpenhet tilbake, virker «skeptiske, er bare reserverte har vondt for å åpne seg eller kjenne på sine egne følelser. Og noen bare forsyner seg av det for å nære seg selv! Nei, fortsett som du er! Du er som balsam for sjelen!

  12. Hi hi, jeg blir jo i rent godt humør av deg! *klemme litt til*

    Jeg har så mange løver, atte. 😉 Men de er jo i slekta di og, da. 😉

  13. Å, ja! ha,ha,ha…hadde glemt hva navnet mitt kom av! Ok, det er greit at du har flere løver, når jeg tenker meg om 😀 Men trives meget godt med å være blandt yndlingsløvene 😀 så fint at jeg kan gi deg litt godt humør, hadde det ikke vært for at jeg var super sliten og må snart ut på atter en avsluttning, skulle jeg lagt et nytt dikt til deg 😀

  14. He he, ikke alltid så lett å huske på! 😉

    Nå skal jeg sende deg en liten sak som utfordring, så kan du velge selv hva du vil gjøre med det.

    God avslutning, håper det ikke blir for slitsomt! *klem*

  15. Jeg håper ting går bedre i dag og jeg sender deg en virtuell klem fra meg 🙂
    Men husk at det bare er å klage i vei, det er tross alt din blogg og ditt liv og noen ganger er det å gi uttrykk for frustrasjonen det som funker best. Og du er veldig god til å formulere deg, sette ord på tankene dine og det gjør det hele veldig interessant å lese.
    Så igjen, trøsteklem fra meg og jeg håper alt ordner seg.

  16. Hm, venter spent! Tar den når jeg er ferdig der borte, vet det kommer til å bli slitsomt, for jeg er ganske utslitt som det er. Men har bestemt meg for å gå hjem hvis det blir for ille og ikke tyne meg….hvis jeg klarer…:(

  17. Den er sendt deg på mail, men det er ikke noe stress og det er helt opp til deg selv hvis/når du føler for det. 🙂

    Ja, gå hjem hvis du blir for sliten! Det er lov..! (Åh, som jeg skulle ønske jeg kunne huske dette oftere selv.)

  18. Hm, har sjekka mailen, men har ikke fått noe….men det kommer vel snart…
    Jeg skal ikke skryte av at jeg klarer dette ofte….og som vanlig er jeg vel en av de siste som går. Men dette er siste opplegg før ferien, så jeg har «tid» til å kollapse i kveld…uff, det hørtes brutalt ut…men det er det jo og….

  19. Her var det noe surr, for nå dukket alt opp…..eeeeeee,heee…..ANGST!! Det var en utrolig hyggelig ting av deg å gjøre..men ja, dette må kjennes og smakes litt på….svelg, svett, pes og pust!!! Nå føler jeg meg både beæret og livredd på samme tid….Svarer deg på alt via mail senere…..:D

  20. Det skal jeg huske! 😀 Da er det å pakke piknikkurven og sykle avgårde…..men det ble plutselig en mindre utfordring akkurat nå he,he,he! Vi tastes! 😀

  21. Oi! Har vært busy på min kant, så har ikke fått lest bloggen din noe særlig idet siste!

    Masse klemmer! Skulle ønske jeg hadde bil, så jeg kunne hjelpe deg her og der… Men akk, den lillesøsteren din har bare aldri tatt det siste steget! hihi

    Du får ha en super tur i morgen og at det ikke blir altfor slitsomt! Regner med at det er den andre lillesøsteren din du skal reise med?

    Klem!

  22. Jeg har ei veldig god venninne som også har ME. Hun har også skrevet om sykdommen i bloggen sin (følg linken til Syltegeek i bloggen min).

    Noe som har slått meg er at denne sykdommen er vanligere enn man skulle tro. Jeg kjenner personlig minst to som har den. Og jeg håper etterhvert folk får bedre forståelse for hva det er.

    Denne, og noen andre, typiske «kvinnesykdommer» er jo «usynlige». Men det betyr jo ikke at de ikke er der. Skulle bare ønske flere skjønte akkurat dét…

  23. Hei!
    Ja, sykdommen er trolig vanligere enn mange tror, jeg har i hvert fall funnet ut at det er mange som har den, ogsá folk i slekta.

    Takk for tips, Syltegeek skal besókes igjen! 😀

  24. Hei!

    Er bare en tilfeldig forbipasserende med samme diagnose!:) Synes det var morsomt å lese på bloggen din, og jeg likte godt beskrivelsen om grå masse. Der tok du det på kornet. Jeg likte det så godt at jeg brukte det som sitat på bloggen min. Jeg håper det er greit! Si ifra om jeg skal ta det vekk.

    God bedring! (selv om jeg vet det ikke er det beste å si til en person med kronisk energisvikt;))

    Håper du får friskere dager snart, hvertfall.
    Ha en fin sommer.

    Med vennlig hilsen
    Marianne 🙂

  25. Hei Marianne! Takk for koselig kommentar – og det er selvsagt helt i orden at du siterer meg. 🙂 Det er bare «bra» at du kan gjenkjenne hva jeg skriver, selv om jeg selvfølgelig ikke unner deg å ha det sånn – men det viser i hvert fall at jeg har klart å ordlegge meg på en måte som andre ME-syke kjenner seg igjen i.

    Takk for god bedring-ønske – jeg forstår hva du mener og ønsker deg det samme! 😀
    God sommer!
    Hilsen
    Lothiane

Det er stengt for kommentarer.