Ekstremt høyt & utrolig nært

«Har du gjort noe spesielt i dag?» spurte hun den ettermiddagen jeg innledet jakten på låsen. Når jeg tenker over alt som har hendt, fra da vi la kisten i jorden til jeg gravde den opp igjen, tenker jeg alltid at jeg kunne ha fortalt henne sannheten der og da. Det var ikke for sent å snu, for jeg hadde ennå ikke kommet til stedet jeg ikke kunne vende tilbake fra.


Jeg har blitt tagget med et meme som har pågått i Bloggeland den siste tiden. Solskygger og Our Deathpunk Life har begge gitt meg en oppgave som jeg kommer tilbake til under.

Men først; boka jeg har sitert fra. Ekstremt høyt & utrolig nært er skrevet av Jonathan Safran Foer, og er en bok jeg leste ferdig for ikke så lenge siden. Jeg tenkte blogge om den, men kom aldri så langt. Heldige meg som fikk taggingen, så jeg endelig kunne få gjort noe med det!

Dette er en meget spesiell historie om Oskar som bor i New York. I skapet sitt gjemmer han en telefonsvarer med fem meldinger, alle fra morgenen den 11. september 2001 – alle fra hans far. Etter at tvillingtårnene falt og faren døde, finner Oskar en nøkkel gjemt i en vase. Han bestemmer seg for å finne ut hvor nøkkelen passer, som en oppgave for å holde fast på minnet om faren. Det blir aldri sagt rett ut, men Oskar virker som han har autistiske trekk. På en måte minner han om hovedpersonen i «Den merkelige hendelsen med hunden den natten«.

Oskars leting etter nålen i høystakken; han regner nemlig ut at det må finnes 162 millioner låser i New York, gjør at han møter en rekke mennesker han ellers ikke ville møtt. Blant annet Fo Black som ikke snakker så godt engelsk og har tapetsert veggene med I ♥ NY-plakater, i tillegg til t-skjorten han har på seg med samme symbol.

Han virket forvirret, eller flau, eller overrasket, eller til og med sint. Jeg visste ikke helt hva han følte, for jeg kunne ikke språket til følelsene hans. «Jeg ikke vite det var New York. På kinesisk, ny bety «du». Jeg tro det var «Jeg elske du».

Boken handler om Oskar, men den handler også om historien til besteforeldrene hans, og det er ikke småtterier. Bombingen av Dresden, livet som immigrant, en bestefar som blir stum og tatoverer ordene «ja» og «nei» inni hver sin hånd for lettere å kunne svare folk. Det kommer stadige tilbakeblikk som etter hvert blir til en helt egen historie inni historien.

Boken er merkelig lagt opp, som en slags scrap-book/dagbok med bilder og innimellom sider der det kun står et ord eller en setning. Men historien er rett og slett nydelig! Språket er godt og selv om temaet er alvorlig nok, er boken morsom på en fin og varm måte. Historien er skrevet på en naivistisk måte, slik at boken er svært lettlest – men likevel sterk og rørende. Enkelte steder står setninger jeg ikke ville gi slipp på, så nå er boken min pyntet med små eselører på de sidene jeg vil lese om igjen.

(…) det hender jeg hører skjelettet mitt knake under vekten av alle livene jeg ikke lever.

Boken anbefales på det varmeste, jeg vil faktisk gi den terningkast 6.

Og så til oppgaven, som jeg gjerne sender videre til den som måtte ønske den (og ikke har gjort den ennå):

Plukk opp nærmeste bok
Åpne den på side 123
Finn femte setning
Post de neste tre setningene
Tag fem personer, og fortell hvem som tagget deg.

🙂

11 kommentarer om “Ekstremt høyt & utrolig nært”

  1. TAKK!! Den boken skal jeg lese!
    Mark Haddons «The Curious Incident of the Dog in the Night-Time» er en fantastisk bok, og minner denne litt om den så holder det for meg 😀
    Så gjelder det at bokhandlern min har «Extremely Loud and Incredibly Close» – været er strålende, det er meldt 38 grader og sol i helga. Solseng i skyggen og bok er planen!!

    God helg til deg!

  2. Randi: Jeg og likte Haddons bok godt, og jeg syntes denne boken hadde noen likhetstrekk – i hvert fall hovedpersonene. Samtidig er det en ganske så annerledes bok, men jeg tror du vil like den. Håper du får tak i den! 🙂 Kos deg i varmen, det blir visst hett her og – men ikke så varmt som hos deg. 🙂

    God helg!

    SerendipityCat: Så fint å høre du også likte den! 😀

  3. Den boken er kjempebra, syntes jeg. Det er et vanskelig tema (vanskelige temaer til og med) og han skriver om det på en flott måte. Jeg syntes den er ganske annereldes enn The Curious Incident of the Dog in the Nighttime som jeg også liker veldig godt – men det er gjerne av tematiske årsaker.

    Så fint at du vekket frem denne!

  4. Å, den boka har jeg egentlig hatt planer om å få lest og nå ble jeg enda mer fristet. Og Curious Incident of the Dog in the Nighttime har jeg lest flere ganger og den boka er helt konge. Jeg tror jeg liker det litt merkelige i karakterer, Luna Lovegood er jo en av favorittene mine i Harry Potter for eksempel (særlig etter at jeg fant noen geniale fanfics om henne på Fanfiction.net). Jeg tror kanskje jeg skal late som om jeg har blitt tagget og gjøre den meme-en selv på ett eller annet tidspunkt. Ja, det kan jeg gjøre :O)
    Men takk for boktipset, nå har jeg enda en bok som kan stå på min mentale (og kjempelange) liste over bøker jeg må få lest!

  5. Rigmor: Takk for kommentar! Jo, jeg synes ikke de to bøkene er så like, men det er noe med hovedpersonene i begge som jeg så likhetstrekk med. (Autismen, eller hva det nå er.) Og kanskje også skrivemåten…

    Karoline: Så fint å høre, jeg anbefaler virkelig boken med glede! Jeg håper du liker den du også. 🙂 Luna Lovegood er fantastisk søt, synes jeg. 🙂

    Flott – ta gjerne taggingen, det er fritt fram! 😀

  6. Frøken Skavlan: Men nå er det snart sommer! Jeg planlegger å medbringe diverse uleste bøker når jeg reiser om et par uker. Forhåpentligvis får jeg lest alt det jeg har tenkt jeg skal lese… for det går sakte framover i bøkenes verden for tida. 🙂

  7. Den boken høres fin ut! Jeg later som jeg ble tagget og skal ta den utfordringen nå (fint tidsfordriv når man ikke får sove 🙂 )

Det er stengt for kommentarer.