Jeg stoler ikke på dem

På slutten av 80-tallet satte Folkehelseinstituttet i gang med vaksineforsøk mot den fryktede sykdommen hjernehinnebetennelse. Omtrent 180.000 norske skoleelever deltok i forsøket. I informasjonsbrosjyren om forsøket fikk ungdommene og foreldrene opplyst at «det er usannsynlig at det skal oppstå alvorlige komplikasjoner«. Men det gjorde det altså. I 2007 leste vi at 240 har sendt inn krav om erstatning til Norsk Pasientskadeerstatning etter å ha utviklet ME/Me-lignende tilstander i tiden etter de fikk vaksinen. Ifølge NPEs sider har 303 søkt om erstatning. Så langt har 143 fått avslag og 47 saker er henlagt. 55 har klaget på avslagene.

Jeg kan ikke uttale meg skråsikkert om NPE har foretatt riktige avgjørelser i disse sakene. Jeg har bare litt hardt for å tro at alle disse menneskene som har blitt syke, ble det helt tilfeldig på samme tid som de fikk en vaksine som man senere har funnet ut ikke kan brukes i norsk vaksineprogram. På New Zealand derimot…

Uansett, det jeg sitter igjen med i ettertid er:

1) Jeg er skeptisk til vaksiner generelt.

2) Jeg stoler ikke på Folkehelseinstituttet.

3) Jeg vil aldri tillate at barnet mitt blir med i vaksineforsøk, uansett om de lover gull og grønne skoger.

4) Jeg anser NPE for å være fiender av norske pasienter og slett ikke noen det er noe poeng å klage til om noe skulle skje.

Les gjerne dette blogginnlegget om en som sto imot presset om å bli med i vaksineforsøket: Norsk barnesoldat såret i kamp.

Vil du lese mer om vaksineforsøket og hva som har skjedd i ettertid, kan du for eksempel lese her, eller foreta et søk på Google.

7 kommentarer om “Jeg stoler ikke på dem”

  1. I går var jeg på et kurs om bruk av digitale læringsmedia i undervisning – og der ble en YouTube video om vaksinetestingen vist!
    Jeg har lagt den ut hos meg – del 1 av 4.

  2. Jeg er sterkt enig med deg i alle fire punktene! Jeg var selv med på forsøket (har sjekket, og jeg fikk vaksine og ikke placebo) og jeg satt med klump i magen og trillende tårer når jeg gikk inn på videoen tonita har lagt ut. Er det noe som er helt sikkert, så er det at mine barn ikke skal ta ten vaksinen mot livmorhalskreft som de nå vil gi til alle jenter. Da får jeg heller stå til ansvar hvis en av jentene mine skulle få denne typen kreft…bank i bordet!

  3. Tonita: Takk for link! Jeg har sett programmet den gang det gikk på norsk tv, men det var veldig ok med gjensyn. Jeg ble like forbanna denne gangen. For en arroganse!

    Så flott at de brukte denne videoen i undervisningen, da! 🙂

    Løven: Det er forj…! Jeg kjenner flere som har tatt vaksinen og som har blitt syke i ettertid. Det er så at slike ting kan skje, men at de ikke tar ansvar i ettertid – men påstår at det ikke er sammenheng med vaksinen – det gjør meg så forbanna at jeg ikke greier tenke klart. 😦

    Helt enig med deg… jeg kommer aldri til å stole på at vaksiner er trygge. Det ligger så mye manipulering og press i vaksineprogrammet. Nekter man er man visst et forferdelig menneske.

Det er stengt for kommentarer.