Kjønnsforvirring

På utallige oppfordringer (vel… én, men her setter vi ikke så høye krav) tenkte jeg undulatblogge litt igjen. Om det blir til glede eller ergrelse for mine blogglesere er ikke greit å si.

Fuggærn, ved navn Mayra, har rukket å bli tre og en halv måned ung og er en aktiv liten krabat. Etter stort frafall av fjær har den turkise fargen gått mer over i grønn. Stripene på hodet er borte (et tegn på at hun ikke lenger er en baby), men ellers er hun ganske lik seg selv. «Hun» skriver jeg. Det er her kjønnsforvirringen kommer inn. Da vi kjøpte Mayra fikk vi nemlig beskjed om at det er en hann. Sønnen min ønsket seg jentefugl, men jeg fant ingen i passende alder. Sønnen min insisterte på å beholde navnet han hadde valgt på forhånd uansett, så da ble det hannundulaten Mayra. Og det skal vi nok være fornøyde med nå, for ting tyder på at dette altså er ei jente. Eller?

MayraJeg ble fortalt av oppdretter at guttefugler blir blå på området over nebbet (vokshud heter det visst). Jentefugler har en hvit kant rundt vokshuden. Mayra var altså litt blålig på neseområdet den gang, men nå er det ikke mye blålig igjen. Vokshuden er brunbeige og jeg kan da tydelig skimte en hvit kant der. Altså ei jente!?

På nettet finner jeg den ene siden etter det andre om hvordan finne ut kjønnet på en undulat. Det gjorde meg ikke så mye klokere, for det finnes stadige unntak fra reglene. Og på bildene jeg finner har også hannene en slik hvit kant rundt «nesa». Dette skal ikke være enkelt.

Et annet kjennetegn på jenteundulater er at de biter hardere og er mye mer interessert i å bite og smake på alt mulig. Til dette kan jeg bare sukke tungt og si «JA!». Uten at vi har noen å sammenligne med (Mayra er vår første og eneste undulat) vil jeg likevel påstå at dette stemmer svært godt med Mayra. Hun kan nemlig finne på å kaste seg mot hånden min for å bite meg hardt i fingeren. (Ikke at det virker som hun gjør det for å være slem, det ligner mer på lek.) Sitter hun på skulderen min kan hun plutselig hogge til mot siden av halsen min (au!) og dette gjentar hun helt til jeg ikke gidder mer og får henne inn i buret for å få fred. (Mayra er sta, men det er jeg og.) Min kjære venninne Chanel var her og passet Mayra i påsken. Hun fortalte at Mayra var fryktelig interessert i å nappe henne i øyevippene. Og hun gir seg altså ikke selv om du sier både nei og fy og vifter henne bort.

Korktavla mi har snart ikke kork igjen. Det er nemlig Mayras nye hobby å sitte på kanten av den og rive av korken. (Nevnte jeg at jeg støvsuger ofte?) Dessuten er det innmari moro å turne i dingeldangelet som henger i stuevinduet (lysholdere og sånt).

Og i går var en merkedag i Mayras liv. Hun sendte nemlig sin første epost – og det til tante Chanel! (Den var ikke ferdigskrevet, men hvem bryr seg om slike små bagateller?)

Men altså, kjønnsforvirringen har roet seg litt og vi har mer eller mindre vennet oss til at Mayra er jente. Så gjelder det å se om det plutselig forandrer seg igjen. Det eneste jeg vet er at Mayra neppe bryr seg.

12 tanker på “Kjønnsforvirring”

  1. Naboen min har en katt som heter Johannes til tross for at den fikk trillinger for noen år siden…

    Jeg har en gang i tiden lest at sterke, kreative personligheter ofte har en androgyn utstråling…

    … (bare for å understreke at jeg er klar over overdreven … -ing. Men trangen ble overveldende).

  2. ^ Hæ? Er du naboen til moren min? Hun har en katt som heter Johannes, men hun fikk seks unger, ikke tre…

    Og en venninne av meg har en undulat som skifter kjønn hele tiden, ser det ut som. Undulater er pussige dyr.

  3. Jeg synes det er koselig at du ”undulatblogger”. Jeg vet ikke så mye om undulater, og har lært med å lese dette. Hvordan man ser forskjell på hun og han visste jeg ikke, og at de endrer farger og mønster etter hvert som de vokser.

    Synes du var heldig som fikk tak i en så ung fugl, for jo yngre de er, jo tammere blir de vel og lærer seg raskere å prate?

    Da du skulle kjøpe den, ventet du lenge før oppdretteren fikk unge fugler, eller var du heldig at de hadde så unge da du var på utkikk?

  4. Hehe – kjønnsforvirring når det gjelder smådyr er du ikke alene om. Lenge trodde mange at Italienerfrøkenen var en gutt, men det viste seg å være helt feil.

    Søt er hun!

    Kattene sender ikke e-mail, men de er veldig flinke til å scanne. Siden scanneren er et yndet sovested.

  5. Hi hi, dyreverdenen er full av kjønnsforvirring tydeligvis. Men de forvirrede er vel egentlig oss mennesker. Dyra vet nok akkurat hva de driver med. Stort sett. 🙂

    Eugenie: Så fint at undulatbloggingen blir godt mottatt! 🙂 Om denna fuggærn lærer seg å prate noen gang er ennå uvisst, men skravlete er hun virkelig. Det kvitres, synges, kjeftes og pipes her store deler av dagen. Om natten er det heldigvis stort sett stille.

    Oppdretteren hadde flere unger da jeg tok kontakt, men i ulik alder. Jeg ville helst ha yngst mulig, i håp om å få den veldig tam. Og da var det vel bare et par stykker å velge mellom hvis jeg ikke ville vente noen uker. Det ville jeg ikke, og dermed endte vi opp med Mayra – Norges vakreste undulat. 🙂

  6. Det spiller vel egentlig ikke noen stor rolle hvilket kjønn det fjærbekledde kattasnackset er? Ikke med mindre man har flere, iallefall. Og selv da spiller det kanskje ikke så stor rolle ettersom undulater bare legger noen få egg om gangen.

  7. jeg har også en undulat! eller, hadde, det er vel mer pappa sin nå. han heter pippin og er sånn ca elleve år? gammel kar i alle fall, men i ganske god vigør, selv om han tar seg hyppigere høneblunder nå enn da han var yngre 😛

    men kan i alle fall si at han ikke biter så mye, med mindre vi erter ham. han bruker derimot å: «renske» tennene våre, spise mat fra fatene våre, kose på kinnene våre og bli helt rabiat bare han hører knitringa fra en potetgullpose.

    han er så søt, atte. undulater er søte 🙂

  8. og forresten, om dere bare er utholdende med å gjenta ord til henne, så begynner hun nok å si dem etterhvert ;P

    (riktignok skal jenter være litt mindre ivrige på å herme enn gutter, men pytt sann. lykke til 🙂

  9. Hei vaarloek og velkommen hit!

    Undulater er kjempesøte! 🙂 Så koselig med en undulat som har levd så lenge. De kan bli ganske gamle, har jeg skjønt. Det er nok mest leking som forårsaker bitinga, og innimellom har vi en skikkelig lekeslåsskamp. 🙂

    Det hadde vært veldig artig om vi fikk henne til å si noe, men det vil jo bare tida vise. Det tar sikkert en lang stund før de greier det. 🙂

  10. Iskwew: Kjønnsforvirringen er i hvert fall noe vi sliter med og ikke dyra selv. 🙂

    Ha ha, så kattene scanner seg selv? Jeg har ikke scanner, så det der får ikke fuggærn lært seg. Enn så lenge virker hun fornøyd med å taste litt på tastaturet, selv om hun også har kastet seg over mobilen min. Kanskje hun snart sender sms også?

    Marina: Neida, det spiller vel ingen rolle egentlig – det er bare litt hyggelig å vite om jeg skal kalle fuggærn han eller hun. 🙂

  11. Det er så hyggelig med fugl. Min flotte dvergpapegøye PB som vi var sikre på var en hun fikk selskap av en han døpt Gaute fordi han sang så pent. Gaute la 9 egg og oppførte seg som ei skikkelig kjerring, men PB var mest opptatt av å fly ute sammen med oss. Nå har det seg slik at Oscar katt drepte PB i et ubevoktet øyeblikk, jeg grått og Gaute omdøpt til Birdie (en under par) bestemte seg for å bli tam. Birdie stakk av med tastaturmus mi, hakket opp knappene på fjernkontrollen, slukket stearinlys, var på rømmen en dag og jaget skjærer osv. I det hele tatt veldig morsomt med en så liten krabat. Birdie fikk selskap av Boogie, men da ble det så mye leven for pusefrøkna til mor (FI) at de havnet i Lucky Næroset. Og det har ikke min kjære mann tilgitt meg ennå 🙂

  12. Haha, Scarlett! Det blir i hvert fall ikke kjedelig i heimen når man har noen dyr tilstede. 🙂 Birdie høres kul ut. Skikkelig rampefugl! Det at hun kom tilbake etter å ha stukket av er imponerende, synes jeg. De har jo vanligvis ikke så innmari peiling på hvordan finne hjem igjen. Men altså.. nå er både Birdie og Boogie borte altså? Stakkars… men de har det forhåpentligvis bra der. 🙂

Det er stengt for kommentarer.