Hurra I

I dag fyller Berit Ås 80 år!

Den gamle damen er fortsatt yderst klar i hodet og innehar stadig en skarp tunge, i hvert fall virket det sånn på NRKs frokost-tv-sending i dag morges.

Jeg har aldri vært særlig politisk interessert og hadde ikke merket meg navnet hennes før jeg gikk på sosionomhøgskolen og lærte om de fem hersketeknikkene som altså Berit Ås er opphavskvinne til. De har senere gått verden rundt og blir stadig brukt (eventuelt misbrukt) i mange sammenhenger.

Jeg pleier å si at det er tre virkelig farlige ting i verden: Tobakk, trafikk og mannfolk.

– Berit Ås

Å identifisere hersketeknikkene er bare en liten del av Berit Ås’ karriere. Hun har arbeidet mot tobakk, for trygg trafikk, for fred og kvinnerettigheter, samt mot EU. Da EU-motstanderne (dengang EF) forlot AP var Ås leder for Demokratiske Sosialister i to år. Da SV ble dannet i 1975 ble hun bedt om å være partiets første leder og hadde dette vervet i ett år.

For å feire 80-årsdagen sin skal den stadig aktive damen reise på turné for å holde festforedrag, samt vise fram en fotoutstilling over kvinnelige tenkere. I år 2000 kom det nemlig ut en bok i Norge om samfunnsvitenskapelig tenkemåte. Her var det 33 bidrag fra menn og ingen fra kvinner. Reaksjonen fra Berit Ås var å arrangere plakatutstillingen «33 kvinnelige tenkere».

Feiringen begynner på søndag 13. april med festforedrag i den Gamle Logen.

Kilder:

4 thoughts on “Hurra I”

  1. akk ja, det er sånt man nesten bare drømmer om – og være oppegående og sprek i en sånn alder. Tenk om jeg enda er i stand til å surfe på nettet når jeg er 75?… hvis jeg blir så gammel da 🙂

  2. Jeg så en video med henne kommunikasjon og samhandlingsfaget da jeg gikk på høgskole. Hun er både flink og morsom, og jeg ser stadig at folk bruker hersketeknikker, noe jeg aldri hadde lagt merke til før:) Så grattis til Berit Ås:)

Det er stengt for kommentarer.