XXL Langfredag

XXL står for den ekstra lange Langfredagen vi fikk, takket være snøkaoset på Sørlandet i dag. Da vi tok toget fra Stavanger i formiddag var det gråvær og bart ute. Det skulle ikke vare. Etter kort tid møtte vi snøen. Rett før Kristiansand fikk vi vite at de som skulle til Arendal måtte gå av der og ta buss videre, for Sørlandsbanen slet med tekniske problemer grunnet is og snø.

Da vi dro videre gikk vi for halv maskin, eller noe enda saktere. Til tider føltes det som toget kjørte i gangfart og de beklaget stadig over høyttalerne at det gikk så sakte. Lokføreren hadde nesten ikke sikt og de måtte stoppe flere ganger for å feie bort is og snø fra vinduene.

Snart var vi en time forsinket i forhold til rutetida. Og det skulle bli verre. I kafeen gikk sikringa i stekovnen. Da var det ikke varm mat å få. Vi hadde heldigvis med oss en del mat, men det var jo ønskelig med en middag etter hvert.

Komfortvogna var full og i kupeen vi satt var det (selvsagt) flere småunger som hylte og hoia og løp hit og dit. Jeg var sliten, hadde innmari røykesug og ble stadig mer irritabel. Selv med ørepropper nytta det ikke å sove. Hat.

Doene ble stadig mer disgøsting. Vasken var tett, det så ut som gulvet var nedpissa og det ble tomt for dopapir. Herrrrlig.

Men det var lys i tunnelen (!), for på Lunde stasjon ble vi stående lenge nok til at jeg rakk en røyk. Vi måtte vente på kryssende tog, og da det kom ble lykken enda større; de hadde nemlig med sikringer og påfyll av mat. Dermed ble det deilig spinatpai på oss og jeg fant etter hvert tilbake litt av roen i meg selv. Poden og jeg så skumle zoombiefilmer på laptop’en og hadde det egentlig ganske ålreit.

Det er alltid deilig å komme hjem etter reise. I dag var det ekstremt godt. Ekstra koselig var det fordi min kjære venninne og fuglepasser, Chanel sto klar med herlig middag. Hun gjorde påsken vår mulig, så hun fortjener favnen full av tulipaner. Det ble også et gledesfylt gjensyn med Mayra. For ikke å snakke om sofaen..! 😉

Nuh er det slutt for i kveld, kroppen vil bare sove. Men det er deilig å være hjemme etter denne ekstra lange Langfredagen.

Håper dere alle har en god påske!

20 tanker på “XXL Langfredag”

  1. Fantastiske de sommerfuglene!! Setter de seg bare ned på hånden, som en annen undulat? Gøy! 🙂

    Langfredag skal jo være lang,da. Men ble kanskje i lengste laget? Akkurat det uværet over Sørlandet kjenner jeg litt til.. 😦 Men i dag lyste sola atter en gang over oss. 🙂

  2. Isj… Kjedelig at du ble rammet av snøværet! Kan tenke meg at sofaen var ekstra god og maten smakte ekstra bra!

    *klem*

  3. Det som alltid overrasker meg, er hvordan «samfunnet» sør for Dovre, blir helt satt ut av litt snøvær 🙂

    Uansett, borte bra men hjemme best!

  4. Iskwew: Ja, det var veldig godt! 🙂

    Frk. Skavlan: Jeg lover..! Jeg lover å høre på deg neste gang. 😉 Skal trosse flyskrekken… 🙂

    Ole k: Sommerfuglene kan godt komme å sette seg på deg, ja… eller du kan stikke fingeren forsiktig foran en og se om den vil gå på. 🙂

    Imzadi: *klem* tilbake, det er godt å være hjemme, men fytti så kaldt det er her!

    Eugenie: Det kan jo muligens ha noe å gjøre med at «samfunnet» sør for Dovre stort sett inneholder mer enn ei hovedgate…

  5. lothiane:Det er bra du holder kunnskapen ved like 🙂

    Nei nå skal jeg slutte å mobbe, men det er ikke til å legge skjul på at det er nå litt morsomt også da, å få lange reportasjer på nyhetene om hvordan ”søringene” måker snø og hvordan mye stopper opp.
    Uansett, er det et eller annet som skjer med klimaet, siden det sørpå kommer uventede mengder med snø de siste par årene, mens vi her nord har gått og lurt på hvor vinteren har blitt av. Men nå skjønner jeg – det er dere som har den.

  6. Vet du hva, Eugenie. Hvis du skal komme med generaliseringer om «søringer» kan du gjøre det et annet sted. Jeg er møkklei sånne kommentarer – har fått dem for mange ganger fra for mange til at jeg gidder sånt mer.

  7. Slapp av, det var kun ironisk ment. Jeg er overhodet ikke ute etter å irritere eller såre noen, så jeg beklager så mye. Hvilket forhold du har til den slags ironi, kunne ikke jeg hvite, og jeg trodde bruk av smilere indikerer at det er sagt i en fleip. Men som sagt, beklager.

  8. Vi har tydeligvis veldig ulik oppfatning av hva ironi er. Det der var mer en spydighet i min verden… Dessuten viser det bare hvor lite man egentlig skjønner når man kommer med sånne kommentarer. Stort snøfall i ei bygd med et par-tre tusen mennesker påvirker på en helt annen måte enn et stort snøfall i for eksempel en storby med nesten 600.000 mennesker. Men søringer jo så teite og tåler ingenting… Det er selvsagt der det ligger.

  9. Swiiiiitiiiii! *klemmepå*
    Herlig å se deg her, vennen. Jeg er glad for å være hjemme igjen, nå venter jeg bare på deg. 😀

  10. Åh, ja – det hender jeg lengter litt hjem altså, men egentlig vil jeg heller at du skal komme hit:-)
    Nettforbindelsen er litt varierende her, men jeg titter innom innimellom.
    Take care

  11. Ikke bry deg om det du, Lothiane.
    Den evige hånfliringen av oss «søringer» bunner jo egentlig bare ut i lite innsikt og forståelse. Man ser jo alltid verden ut i fra hvordan man er vant til å ha det selv, og vi er jo rett og slett ikke vant med mye snø. Derfor blir det alltid litt kaos når vi plutselig må tilpasse oss noe vi ikke er vant med.
    Jeg er rimelig sikker på at dersom nordlendingene plutselig måtte forholde seg til en infrastruktur som den er i Oslo, hadde det blitt mye klaging fra dem også.
    Snakker man med nordlendinger som har flyttet hit, hører man sjelden samme hånfliring, så det er vel noe med dem som er igjen der oppe -. de vet faktisk ikke hva de snakker om (like lite som vi vet hva reinflokker, nordlys og 40 minusgrader betyr for et menneskesinn)
    Moralen er vel at man skal ha respekt og forståelse for andres reaksjoner og opplevelse av ting.

    Har fremdeles en bursdagspresang til deg her, forresten. Just say when 😉

  12. el Vere sier mye bra her. I en tidligere kommentar beklagde jeg, og jeg vil nok ikke si jeg sitter og hånflirer av ”søringer”. Hvordan jeg blir oppfattet, er en annen ting.
    Og ja, jeg synes det er trist at det er sånn en slags ”evig kamp” mellom sør og nord. Hvor dette egentlig kommer fra, aner jeg ikke. Kanskje har det noe med hvordan media fremstiller ting som et større problem enn hva det egentlig er, både når det gjelder ting i nor og i sør.
    Selvfølgelig har det mye å si at det bor massevis av mennesker i og rundt Oslo, og det er jeg enig med el Vera, hadde vi fått samme infrastruktur her, så tror jeg at jeg hadde blitt sprø. Vet hvor sliten jeg blir i hodet av et par døgn i Oslo.

    Og så har man det med kulturforskjeller. Kanskje vi her nord kan spøke med andre ting enn hva som er tillatt sørpå, og måten vi/jeg uttrykker meg på, ofte blir misforstått.

    Reinsdyr og 40 minus har jeg enda til gode og oppleve, og jeg beundrer de som lever med reindrift hele året.

    Huff, det er et utrolig langt land vi bor i.
    Vel, jeg skal avslutte nå. Jeg vifter med det hvite flagget, og ber om fred.

  13. Ønsker deg og ny, fin uke, Betty! Egentlig er det litt deilig at vi starter på hverdagene igjen.

    Rocky: Det hadde vært kos med en tur opp, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få det til nå framover altså. 😦

    el Vera: Takk! Stort sett snør det ikke sånne snømengder nordpå som de har hatt på sørlandet de siste åra… Hadde de fått det hadde det nok blitt klaging der og. 😉

    Bursdagspresang! Nææh, kult. 🙂 Jeg har jo helt glemt.. Men uansett presang, jeg vil se deg snart! 😀

    Eugenie: Jeg ser det hvite flagget vifte… det er greit. Bare trå varsomt videre, du veit… vi er litt sarte her sørpå. 😉

    *synger «three little birds» med Bob Marley*

  14. Det er bra, lothiane. Man lærer av erfaring, og jeg beklager gjerne om jeg gjør eller sier noe feil, og noe som kan såre andre.

    Har vært og gått en nydelig tur i lysløypa, og er akkurat kommet inn. Her nyter jeg vinteren med stabilt og kaldt vær, så får heller våren komme når den kommer.

Det er stengt for kommentarer.