Hjernekrymping

Jeg satt her og bladde i et av min lillesøsters mange ukeblader. Plutselig slår det en tekst mot meg, og jeg fikk bekreftet noe jeg har følt lenge: Stress krymper hjernen. Etter at ME’en begynte å krydre livet mitt, har det virket som hjernen min ikke fungerer like bra som før. Og det stemmer nok. Stress er jo en stor del av ME.

stressbilde.jpgStress krymper hjernen

En dansk hjerneforsker har oppdaget at hjernen skrumper ved langvarig og alvorlige stress. I de to områdene av hjernen som kalles hippocampus og amygdala er det mulig for forskere faktisk rent fysisk å se stress. Når vi er presset, klarer hippocampus å se muligheter og finne løsninger, men om den blir overbelastet, slår stresshormonene nervecellene i området ut av spill. Over tid fører det til at hippocampus krymper. Vi blir dårligere til å huske, og folk blir lettere irritert på oss. Samtidig som hippocampusen krymper, vokser amygdalaen. Dette er et område i hjernen som er mester i å utvikle frykt og angst. En del utvikler derfor også depresjoner, skriver det danske nettstedet arbeidsmiljøviden.dk.

Det forklarer jo mye for min del. Dette passer sikkert på andre enn dem med ME også. Her er en artikkel som skriver mer om dette.

Kilde: KK nr. 2, 7. januar 2008

12 thoughts on “Hjernekrymping”

  1. Kan de? Åh, det er jo en lettelse å høre. For meg virker det som det blir verre når jeg blir ekstra stresset eller veldig sliten/dårlig. Snodig å plutselig føle seg kjempedum. Glemmer ting osv. Men men, jeg vet jo hvorfor.. lettere da. 🙂

  2. Huff ja…. jeg har vært plaget av stressplager i mange år. *gammal som jeg er* 😆 Men livet roer seg litt nå tror jeg. Ihvertfall har det vært bedre og mindre stress det siste året.

    Men det er håp for oss 🙂

  3. Grøftekanten: Høres bra ut med mindre stress, håpet er der! 😀

    Goodwill: Det var fint sagt av deg, takk skal du ha. 🙂 Det er mer sånne ting jeg merker selv. Hjernen virker ikke på samme måte som før. Glemmer lett ting folk har sagt til meg, bytter om på ord når jeg snakker, klarer ikke konsentrere meg om «dypere» tekster etc.

  4. Heisann! Jo, det det har jeg også lest, men jeg kan ikke si at jeg har følt det… men heller merket det i hverdagen når man som vanlig skal gjøre mye på en gang..en dag klare man plutselig ikke å gjøre så mye på en gang lenger..det stokker seg helt….den kanskje har krympet litt da..hi..hi.. 🙂

  5. Heisan Liss! Det står jo at vanlig stress er vi laget for å tåle, da finner hjernen løsninger. Men dette handler vel om når det blir for mye stress og overbelastning av systemet. 🙂

  6. Heisann Lothiane! Ja, det gjør det jo. Går selv i terapi for å lære å håndtere dette, ikke gjort over natten dessverre..men vel verdt å ta tak i.

  7. Liss: Det er godt du får hjelp med det. Sikkert mye man kan lære som kan letne det verste..? Hvis du lærer noen enkle og greie avstressingsmetoder må du gjerne tipse meg. 🙂
    Lykke til videre!

  8. Synes det var godt å høre at det finnes en forklaring på denne «dumheten» som jeg føler følger med ME 😦

    Så lenge de kan vokse igjen så er det jo bra!!

Det er stengt for kommentarer.