Ta’rei en pille

Jeg overhørte nettopp et innslag på Radio 1 der de snakket om at nordmenn i gjennomsnitt tar ett legemiddel hver dag. En kjapp tur på gata der de snakket med tilfeldig forbipasserende viste at ‘folk var sjokkert’ og at de heller burde ‘trene masse og spise sunt’.

Jaha. Det var, så vidt jeg kunne høre, relativt unge voksne som ble intervjuet, men jeg ble igrunn mer sjokkert over uttalelsene deres enn av at det blir brukt mye legemidler i landet vårt. Det er snakk om et gjennomsnitt, og med tanke på at det er mange med kroniske sykdommer som er avhengig av ett eller flere legemidler hver dag for å holde seg noenlunde friske synes jeg ikke det er så merkelig. Jeg husker besteforeldrene mine, som begge var rammet av relativt alvorlige sykdommer, satt med hver sin boks der alle pillene de skulle ta hver uke var fordelt. Det ble mange piller hver dag, og slik er hverdagen for endel mennesker.

Disse ‘5 på gata’ er jaggu heldige som tydeligvis ikke kjenner til denne siden av livet. Men jeg kjenner jeg synes litt synd på dem også.

13 thoughts on “Ta’rei en pille”

  1. Legemidler kan være mer enn bare piller, men media omtaler ofte legemidler som piller og tabletter.

    Selv bruker jeg legemidler hver eneste dag, og har gjort det siden jeg var 5 år. Ikke i form av tabletter, men i form av øyedråper. Disse må jeg bruke resten av livet også, dersom de ikke finner opp et vidundermiddel for «grønn stær».

    Så hadde jeg blitt spurt om jeg bruker legemidler hver dag, så hadde svaret blitt ja, og jeg hadde havnet i feil statistikk.

  2. Gjennomsnitt for de som ikke er kronisk syke ville vært et bedre mål. Ingen grunn til å fokusere på pillebruk når pillene er livsnødvendige!
    Her i USA tar de ikke piller – de spiser piller….. Hodepinetabletter som du bare får kjøpt 10 el 20 av ad gangen i Norge, selges her i pakker på 750 (ja syvhundrede og femti piller) og du kan kjøpe så mange bokser du vil….
    Debatt ville gjort seg her 😉

  3. 750?? Wow. Snakker om økonomipakning. Det er jo galskap, men det er jo det meste ”der borte” 🙂

    Da jeg var i Irland for 3 år siden, var jeg innom apoteket og kjøpte noen esker med «hodepinetabletter». Det var bare 20 tabletter i eskene, men jeg tror jeg kunne kjøpt så mange jeg ville. Gjorde selvsagt ikke det, for man skal jo ha det med seg hjem igjen også. Tablettene var visst noe tilsvarende paracet, men inneholdt koffein, som hadde veldig bra effekt på min hodepine. Måtte kjøpe et par esker ekstra for å ta med hjem til Norge 🙂

  4. Det tenkte jeg også på, Eugenie, at her sauser de sammen alt som er.. hodepinetabletter og livsviktige medisiner. Det blir litt snodig i mine ører. Og hva med f.eks. nesespray? Regnes det med også? Det bruker jeg mye uten at jeg føler det som noe problem.

    Randi: Det er mer fornuftig måte å se det på, ja! De som er kronisk syke må jo ofte ta disse medisinene uten at de egentlig ønsker det selv.

    750 piller høres ekstremt ut, da! Jøsses. Jeg har jo ei 20-pakning med Ibux i månedsvis, stort sett.

    Sauegjeteren: Hehe, det høres i hvert fall mer behagelig ut. 😉

  5. Tja… Mener folk man skal la være å f. eks. ta prevansjonsmidler som p-piller også? Eller allergimedisiner? Relativt milde greier, men gjerne noe man tar hver dag. Jeg tror folk blir for stressa av slike 5-på-gata-intervju til egentlig å tenke seg om og gi et fornuftig svar. Tenker de seg om blir de neppe veldig sjokkert…

  6. Elin: Ja, det er sant.. allergimedisiner og preventiver regnes vel også med? Men det de fokuserte på i artikkelen jeg lenket til var angstdempende medisiner. Det er jo også livsviktig for en del folk. Kanskje diffust for andre, men for den det gjelder føles det absolutt reellt, og kroppen reagerer jo sterkt på sånt.

  7. Spiser vanligvis sjelden piller. Ikke engang paracet om jeg kan unngå det. Men siste uken ha jeg fått i meg nærmere 100 piller av forskjellige slag smertestillende og penicillin. At snittet blir høyt overrasker meg ikke veldig.

  8. XmasB: Nettopp, det blir innmari mye piller hvis man først er uheldig å bli sjuk. Har man en kronisk sykdom er det jo en fare for at man må gå på medisiner hele tida. Dermed synes jeg ikke det snittet sier så veldig mye om at nordmenn eventuelt skal ha «lett for» å ty til piller. Det viser vel bare at det er noen som bruker mye, uten å si noe om hvorfor.

Det er stengt for kommentarer.