Det er vinter, det er sol og det er mandag

Ikke stort å skryte av egentlig, men sol hjelper jo litt. Jeg har hatt en meget slitsom natt der jeg har vært på rømmen fra politiet sammen med eksmannen min. Det var egentlig greit da vekkeklokka ringte litt over sju. Nå får jeg aldri vite hvordan det slutter og jeg må si det var riktig spennende da de sivilkledte politimennene nærmet seg med satelittallerkener i hendene for å peile oss inn. Likevel, jeg tror jeg skal klare meg gjennom dagen selv om jeg våknet mens det var på sitt mest spennende.

I går kveld så jeg et program jeg ellers ikke pleier se: Åndenes makt på TVN. Det spøker på Stortorvets Gjestgiveri! For dem som gikk glipp av programmet kan jeg fortelle at et par av de mest plagsomme åndene nå er hjulpet videre inn i lyset. Julebordet er reddet! Nesten litt trist å tenke på at det ikke skal fortsette å regne gafler og kniver der.

Det går igrunn lite interessant på tv om kveldene, eller kanskje det bare er jeg som ikke er interessert? Men poden og jeg har fått låne tre dvd-filmer i en kategori jeg har sett lite av tidligere. Det er Hayao Miyazakis anime-/mangafilmer; Laputa – castle in the sky, Chihiro og heksene og Kiki’s delivery service. Hvis du skal se disse filmene, velg for all del ikke de amerikanske versjonene. Fysjom.

Gjett tre ganger hvorfor Laputa måtte gis ut under et annet navn i Spania (og i andre land der spansk er morsmål for store deler av befolkningen).

Alle tre filmene er nydelig laget og historiene er spennende og morsomme både for barn og voksne. Poden min er 11 og syntes filmene er skikkelig bra enda de har jenter i hovedrollene. Den han likte best er Chihiro og heksene (som også er den eneste med norske undertekster). Historien er til tider skikkelig skummel (min mening, poden bare ler av meg). Det er ganske kult å høre de japanske originalstemmene, så vi valgte dette. «Ååkååsaaan» er dermed det nyeste tilskuddet til familiens ordforråd. Det betyr «mamma», for den som ikke visste det fra før. Stavingen er garantert feil.

Jeg må bare skryte av filmmusikken også. Den er laget av Joe Hisaishi og er virkelig nydelig. Ettersom det er ulovlig å laste ned musikk, ville jeg aldri drømt om å gjøre dette, men jeg kan jo nevne at det ligger en torrentfil på nett som inneholder «alt» av Hisaishis filmmusikk.

Her er link til en av sangene som ligger på YouTube. Den er fra Laputa. Vakkert…

Andre YouTubeklipp fra filmene:

Laputa
Kiki’s delivery service
Chihiro og heksene

13 kommentarer om “Det er vinter, det er sol og det er mandag”

  1. Haha! Du drømmer mye rart for tiden, kjære deg! Hva er det som foregår på innsiden av hodet ditt? 🙂

    Ellers gratulerer med oppdagelsen av en ny filmgenre. Slike bekjentskaper er alltid gøy.

  2. ang filmgenre og filmmusikk, husker du Inside man, og filmmusikken der? *ler*
    actionfilm med bollywoodmusikk. Kul kombinasjon 🙂 tror det var den låta som heter noe a la: shiiyya shiiyya (sikkert feil husket),rene mavedans-låta lissom 🙂

  3. Alice: Jeg vet ikke helt hva som foregår i hodet mitt, men jeg har alltid drømt livlig. Forrige natten var jeg på snikfotografering et sted der en Pippi Langstrømpe-look-a-like lot barna stå på hesten sin. I stallen var en mengde kameler lenket fast til veggen og midt blant dem lå et lik. Jeg håper jeg fikk levert inn bildene…

    Verene: Puta betyr hore på spansk. Ikke helt egnet navn på en barnefilm. 🙂

    Chanel: Inside man er kjempebra! Virkelig en av mine favoritter. Den bollywoodsangen er kul, aner ikke hva den heter. Skulle fått tak i den altså. 🙂

  4. Han har også laget «det levende slottet» som faktisk er med norske stemmer og jeg syns det er bra gjort og mine barn på da fire og ni så filmen en bråte ganger da de fikk den. Jeg er ikke så god på å engasjere meg i tegnefilm men fikk sett den til slutt og den er nydelig. «Min nabo totoro» som er tjue år gammel, den så vi på kino i vår. Ungene elsket den mens vi voksne, vi fikk det ikke til for vi sovnet…en hverdag rett etter jobben er ikke tidspunktet for å se film for voksne…

    Begge anbefales men du er kanskje allerede frelst?

  5. Hei Othilie!

    Takk for tips, jeg må se om jeg kan få tak i flere av disse filmene. De er nydelig laget og skikkelig spennende. Kanskje de havner under juletreet. 🙂

  6. Miyasaki og Studio Ghibli er store favoritter hos meg. «Chihiro og Heksene» skrev jeg faktisk om på bacheloroppgaven min 🙂
    Du også se «Grave of the Fireflies». Utrolig trist, utrolig vakker, og av imdb kåret til en av historiens beste filmer.

  7. Heidi: Oj, den bacheloroppgaven hadde vært morsomt å lest utdrag av! Jeg skal se om jeg kan få tak i filmen du anbefaler, må sjekke med min japanske spesialist. 🙂 Dette ga mersmak!

  8. Orofilm har kjøpt de norske rettighetene til Ghiblis filmer, for øvrig. Dette har bl. a. ført til norsk dubbing av Min nabo Totoro, og nå i høst Kikis budservice. Dette betyr norske dvd-utgivelser fortløpende. 🙂

  9. Hei Jacob og velkommen hit 🙂

    Det høres bra ut med norske utgivelser av disse filmene. Håper bare de ikke kun har dubbing, men også beholder originaltale og legger på norsk tekst. Gleder meg i hvert fall!

  10. Takk for det. Det originale lydsporet er beholdt, kjøpte ny versjon av Totoro i går. Det norske er et fint supplement i forhold til barn, selv om min sønn på 8 har sett filmen med japansk tale og engelsk tekst en… syv, åtte ganger.

  11. Mamma skrives som «obasan» med «våre» bokstaver. Med trykk på første a’en. Med trykk på andre a’en snakker vi om bestemødre her, og så langt har du ikke kommet enda!

  12. Hei Delirium! Så hyggelig med kommentar fra deg. 🙂

    Jeg fant «mamma» på nettet: お母さん eller okāsan. Men det stemmer ikke, altså? :-O

    Bestemor er jeg heldigvis langt unna.. håper jeg da. Hehe… 🙂

Det er stengt for kommentarer.