Pillarguri anno 2007

Når man besøker Otta og området rundt, er det vanskelig å ikke få med seg historien om Skottetoget og Pillarguris varsling. Jeg kan ikke huske at vi lærte om Slaget ved Kringen da jeg gikk på skolen, så for sikkerhets skyld tar jeg en kjapp gjennomgang her.

I 1612 raste Kalmarkrigen, en krig mellom Sverige og Danmark-Norge. Svenskene sendte bud på leiesoldater og ca. 550 skotter ankom Romsdalen, for å forsøke å ta seg gjennom landet og over til Sverige. De skotske soldatene gikk visstnok hardt fram på sin vei, med skjending og drap. Bøndene var rimelig grinete i utgangspunktet ettersom mange norske bondesønner var drept i krigen. De planla et bakholdsangrep på skottene.

Guri, senere kjent som Pillarguri, ble sendt til toppen av et fjell for å holde utkikk. Da skottene kom varslet hun med å blåse i en lur. Bondehæren slapp helvete løs på skottene, som ikke hadde mulighet til å slippe unna. Mange ble drept i slaget, resten ble tatt til fange. Det var meningen de skulle føres til Oslo for å bli dømt der, men bøndene gadd ikke ofre dyrebar tid og energi på å traske så langt. De skottene som kunne kjøpe seg fri gjorde det, resten ble henrettet dagen etter slaget.

Bloody hell! Rimelig heftig historie, spør du meg.

I senere tid har det blitt kranglet om hva Guri egentlig blåste i. En lur… eller et bukkehorn. Det ble testet ut (ifjor, tror jeg) og svaret er: Lur. Bukkehornet kunne ikke høres på den avstanden.

Men altså… dersom Pillarguri skulle varsle i dag, hva hadde hun brukt da? Dette ble grundig diskutert i bilen på vei hjem fra Otta. Svaret er helt klart: Hun ville sendt en sms:

Sktne kmr! Koz & klemz, Pilla. 🙂

Les mer:

Battle of Kringen – Wikipedia
Slaget i Kringen
Skottelåven – der skottene ble henrettet

12 thoughts on “Pillarguri anno 2007”

  1. jeg tror hun hadde blåst i klimaendringene, eller forresten kanskje fulgeviruset eller no’ sånn 🙂

  2. Hehehe, får håpe hun ikke bruker NetCom da, for da hadde alle vært fortapt. Ikke pokker at hun hadde fått dekning oppi fjellheimen 😉

  3. Denne fortellinga har jeg hørt mange ganger av min far, hver gang vi i min barndom kjørte forbi støtta.

    Artig å få dette gjenoppfrisket på en så ypperlig måte. Så fikk jeg i også vite at Guri blåste i en lur.

    I historiebøkene står det mest om konger og statsmenn og lite om vanlige folk. Desto mer interessant med en slik folkelig suksess selv det gikk ille med skottene (som for det meste også var vanlige folk).

  4. Hei Bridgehill!

    Så fint du har fått med deg historien. Jeg synes det er mye mer interessant å lære om «vanlige folk» enn disse kongene og hærlederne.

    Så vidt jeg har forstått var mange av de skotske leiesoldatene kriminelle som hadde blitt hentet ut av fengslene for å bli soldater i stedet. Ettersom flere av dem overlevde er det nok en del skotske aner i dette landet. 🙂

  5. Da har vi begge sansen for Brecht:
    Hvem bygde Theben med de sju portene?
    I bøkene står noen kongenavn.
    Har kongene slept på murblokker?
    Og Babylon, ødelagt så mange ganger:
    Hvem gjenreiste Babylon så mange ganger?
    Lima strålte av gull: Hvor bodde
    bygningsarbeiderne i Lima?
    Den kinesiske mur ble endelig ferdig.
    Hvor gikk murerne da?
    Det store Roma er fullt av triumfbuer:
    Hvem satte dem opp? Over hvem triumferte de?
    Og i sangenes Bysantz: Bodde alle i slott?
    Selv i sagnenes Atlantis brølte de drukne på sine slaver den natten da havet kom.

    …..

    På hver side: en ny seier.
    Hvem kokte seiersmaten?
    Hvert tiår: en ny stor mann.
    Hvem betalte regningen?

    …..

  6. Takk Bridgehill, det var fine og viktige påminnelser. Har ikke lest Brecht (må innrømme det mangler kunnskap her altså), men dette likte jeg i hvert fall. Kanskje det er på tide med en ny tur på biblioteket? 🙂

  7. Herlig historie!!Jeg elsker sånne slemme historiske drama.
    Otta gir meg assosiasjoener til mine mange bilturer over vidda, og ikke minst Golsfjellet i sommer. – Men tenkte ikke på at en sånn diger lur kunne være et alternativ for å påkalle oppmerksomhet! ;))1000 takk for tipset- heretter skal jeg også ha med en lur i bilen- bare sånn i tilfelle jeg blir angrepet av noen. Dyr, mennesker eller spøkelser.

  8. Ragni: Før jeg leste din historie om kjøretur alene over vidda, ville jeg sagt at mobiltelefoner er mer egnet enn en lur… men nå vet jeg virkelig ikke. Kanskje luren hadde funka bedre? Det er virkelig noe å vurdere å ha med i bilen.

    Hm, kanskje jeg burde la være å selge sekkepipa, den egner seg jo sikkert til å jage skumle geiter. Dessverre tiltrekker den seg kuer, og de synes jeg er enda skumlere.

  9. Sekkepipa synes jeg du skal beholde uansett- det er et herlig instrument.
    Kuer ja… hehe- det er en annen historie om dem ja. :O))

Det er stengt for kommentarer.