Spørsmål til Lae og Gerhardsen

Blink.no er det opprettet et åpent diskusjonsforum om Oslovalget 2007. Den som vil kan stille spørsmål til de to herrene, og moderne som de er har de altså opprettet hver sin blinkprofil. Senere i uken skal de svare på spørsmålene som dukker opp på forumet. I tillegg kan man stille spørsmål direkte til Erling Lae på dagbladet.no i dag.

Jeg har vel ikke så mange hjertesaker, men det er en sak som opptar meg ganske sterkt. Jeg synes det er fryktelig dårlig av kommunen at de er så «gjerrige» på parkeringstillatelser for funksjonshemmede (eller bevegelseshemmede, heter det jo egentlig. Beklager, jeg er ikke alltid like oppdatert på politisk korrekt språk). Så jeg har lagt inn følgende innlegg på Blink, med håp om endringer til det bedre:

Parkeringstillatelse for funksjonshemmede
Skrevet av lothiane

Dette er rettet mot Gerhardsen og Lae. Jeg vet at dette ikke er en sak som gjelder så fryktelig mange i Oslo, men det er viktig for dem det gjelder.

Jeg er en av de mange M.E.-rammede. (ME, Kronisk utmattelsessyndrom) Det tok mange år å få en diagnose. I mellomtiden slet jeg meg videre og ble dårligere og dårligere. Nå som jeg har fått vite hvordan jeg bør leve for å unngå forverring (og kanskje til og med bli bedre), gjør jeg hva jeg kan for å legge hverdagslivet best mulig til rette etter min tilstand.

Jeg er ikke av de hardest rammede, dermed klarer jeg å fungere til en viss grad. Jeg er alene med et barn og det meste av kreftene mine går med til å gjøre det mest nødvendige husarbeid, handling og følge opp barnet mitt. I perioder orker jeg knapt nok dette. Og jeg blir ikke noe bedre, noe som er mitt høyeste ønske.

En ting som jeg virkelig er avhengig av er bilen min. Uten den ville jeg vært veldig isolert og måttet ha hjelp av andre til f.eks. handling.

Jeg har ved hjelp av legen min søkt om parkeringstillatelse for funksjonshemmede. Jeg har erklæring på at jeg er syk, at jeg blir dårlig av å gå mer enn et par hundre meter, samt et skriv fra ME-foreningen om at det er viktig for ME-rammede å ikke presse seg og at bil og parkeringstillatelse er å regne som behandling for denne sykdomsgruppen.

Det aller viktigste for meg er å kunne klare meg selv i størst mulig grad. Jeg vil gjerne føle at jeg er et oppegående og selvstendig menneske selv om jeg er rammet av sykdom.

Hvorfor er det så vanskelig å få parkeringstillatelse for funksjonshemmede i Oslo? Jeg får nemlig avslag på min søknad. Det er ikke nok plasser i Oslo, står det. I tillegg er dessverre regelverket lagt opp på en slik måte at jeg som ME-syk ikke passer inn der.

  • Ikke kan jeg jobbe, dermed har jeg ikke behov for parkering på arbeidssted.
  • Jeg har parkeringsplass der jeg bor, dermed faller også det punktet bort.
  • Da gjenstår behandling, som er det siste kriteriet. Der trenger jeg en slik tillatelse, men det er ikke Trafikketaten enige med meg i.

Men det største behovet har jeg altså i det daglige – når jeg skal handle, når jeg skal gjøre ærend, når jeg skal være med sønnen min på aktiviteter, når jeg skal besøke venner og familie. Men nei… Det betyr ingenting i forhold til regelverket.

Jeg har lest så mange historier om folk som er enda sykere enn meg og som også får avslag. Samtidig ser jeg nesten alltid handikap-plassene stå tomme når jeg ankommer butikker, handlesentre osv.

Dette ble personlig, men det gjelder så mange flere enn meg. Derfor synes jeg dette er viktig å ta opp.

Hva vil dere gjøre med denne saken? Regelverket er altfor strengt og ikke lagt opp for alle typer funksjonshemmede.

Hvis problemet er for få plasser så må det vel være mulig å legge opp til flere spesialparkeringsplasser rundt om i byen? De som har behov for tillatelsen skal vel ikke straffes for dette?

Håper på svar… men aller mest at noe blir gjort.

Med vennlig hilsen
Lothiane som er Osloboer og som nok skal klare å karre seg til valgurnen til høsten.

5 tanker på “Spørsmål til Lae og Gerhardsen”

  1. Jeg har fått meg slikt skjema for å få parkeringstillatelse jeg også, men når jeg leser om hvor vanskelig det var for deg, så lurer jeg på om det er noen vits i… Kanskje vi kan få dele en? Jeg trenger min stort sett bare på kveldstid…

  2. Egoisten: Det der høres jo vel og bra ut, selv om jeg ikke fant noe der om parkeringsplasser for bevegelseshemmede. Mange store ord er det jo, men i det daglige er det ganske enkle ting som blir viktige. F.eks. at jeg klarer å komme meg til den butikken jeg ønsker, eller kan følge poden på fotballstevner uten å måtte gå en kilometer.

    Heidi: Det var en god idé! Jeg trenger den mest på dagtid, og slett ikke hver dag heller. He he, det hadde vært morsomt å sendt inn søknad sammen. 😉

    Jeg vet ikke nok om deg og hva slags behov du har, men det kan hende du fyller kriteriene bedre enn meg. De ser først og fremst på om du trenger parkering i forbindelse med bolig og jobb… og eventuelt behandlingssteder. Gjør du det er det fullt mulig du får positivt svar. Lykke til, det er lov å prøve seg! 🙂

  3. Hei

    Det var ikke et forsøk på å tre politikk nedover øra dine. Det var mer et forsøk på trekke frem de rettigheter du har..

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med ønske om å kunne bidra positivt

Det er stengt for kommentarer.