Vi snakket i hvert fall ikke om været

Om sommeren sørger jeg som oftest for å få meg en tur til vestlandet der jeg treffer Lillesos og de andre i familien min. Det pleier være fint. Om sommeren skjer det ikke alltid så mye, men det er deilig å bare slappe av og nyte at det er fri og at sola skinner. Spesielt når man er på vestlandet er det siste et stort pluss.

Lillesos og jeg pleier ha noen fine samtaler. Noen av dem har jeg notert ned for ettertiden. Kanskje jeg skal la dem gå i arv til barn og barnebarn? I første omgang tenkte jeg legge dem ut i bloggen min, så vet jeg hvor de er.

Her kommer altså litt mimring fra forrige sommer, med håp om at årets sommer byr på mange, minst like «dype» samtaler.

Viktige temaer i sommerferien I:

Lillesos: Pupper… ka ska me med de, egentlig?
Lothiane: Det er ganske merkelig… de er jo der kun for andres skyld, ikke for vår egen.
Lillesos: Ja, ein totalt meingslaus gjenstand.

Viktige temaer i sommerferien II:

Lillesos: Ka hette veranda på engelsk?

(liten pause)

Lothiane: Balcony?
Li: Det kan’kje vera balcony – det e jo ein sånnen ronde liten ein som franskmenn sidde ude på.
Lo: …

(litt senere)

Li: Porch?
Li: (retter på seg selv): Nei, det kan det jo heller ikkje ver’.
Lo: Terasse er det ikke, for den er på bakken.
Li: Porch e jo sånn som i amerikanske film… de sidde ude på porchen i svingstol med lemonade.

Lo: Veranda, da?
Li: Ka då, vør-ænda? (ha ha)

(enda litt senere)

Li: her e ordbokå.

(Lothiane blar opp i ordbok)

Lo: «veranda» heter det.

8 tanker på “Vi snakket i hvert fall ikke om været”

  1. En gang tok jeg i hemmelighet opp andre menneskers samtale på bånd, for å analysere dem og bli bedre til å skrive dialoger. Har du skrevet av etter minnet?

  2. Søsteren min og jeg skrev dem ned sammen like etter at vi hadde hatt disse samtalene. Det var igrunn veldig morsomt for oss. 😉

    Så interessant å analysere andre menneskers samtaler, men jeg tror neppe jeg ville blitt glad for å bli tatt opp i hemmelighet. Jeg regner med du ikke brukte dem som underholdning på fest? 🙂

    Egentlig tror jeg mange samtaler er såpass «enkle» som de jeg har lagt ut her. Der og da føles det helt greit, men å se det satt ned på papiret gjør noe med det. Hvor mange skikkelig dype samtaler har vi egentlig hver dag? Jeg synes i hvert fall de fleste samtaler jeg har med folk er veldig hyggelig der og da, men er lite interessant i ettertid. Det blir vær og vind, barn, familie, bøker og film… eller kaffe. 🙂

  3. Puppær!!!

    åh..jeg søkte på pupper, og så fikk jeg dette????

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med sans for puppær og lår

  4. Ha ha! Beklager å måtte skuffe deg. 😉 Det var vel ikke så mye pupper og lår å snakke om her.

  5. Ola: Jada, det er jeg klar over. Pupper er til å amme babyer… og i tillegg er de der til glede for en partner (forhåpentligvis). Men de er der bare for andre… ikke for vår egen del.

Det er stengt for kommentarer.