Røykteppe

Jeg lurer på når noen finner opp vintersigaretter. Røyk for frosne sjeler som bare må stille nikotinbehovet før de trekker inn i varmen igjen. Eller for den som ikke vil røyke så mye av gangen. Kan ikke noen komme med en 40-pakning med halve røyk, for eksempel? Det synes jeg hadde vært en god idè. Så slipper man kaste halve sigaretten, eller stumpe den forsiktig så det går an å ta vare på resten og røyke den senere. Horder med frosne røykere all over the world vil takke meg for dette påfunnet, det er jeg sikker på, etter alle innstrammingene i røykelover her og der.

Ja, det er sånne viktige ting jeg tenker på. Godt man ikke har så mye annet å bry seg om, ikke sant?

Jeg må innrømme at jeg har en svakhet for annerledes røyk. Jeg snakker om lovlig tobakk, altså, noe annet røyker jeg ikke. Men altså, ta for eksempel i sommer da jeg var i Italia. Der fant jeg supertynne sigaretter i skikkelig damete innpakning. Veldig kult! I Sverige, på siste harrytur, fant jeg noe lignende. Slims kalles de visst. Me like. (se bildet)

Dessuten synes jeg det er artig å prøve røyk jeg ikke vanligvis finner her (eller i Sverige). En gang prøvde jeg Karva blad. Det var ikke godt, men litt kult likevel. Fordi det egentlig ikke finnes lenger. Jeg tror jeg har prøvd røyk fra Sri Lanka også. Og en gang fikk jeg stilig og god, fransk sigg av onkelen min. Husker ikke merket, dessverre.

Noen ganger har jeg kjøpt røyk jeg ikke aner hvordan smaker, bare fordi den har fin innpakning. Vet ikke helt hva det sier om meg, men noen trofast og lojal røyker er jeg ikke. Jeg hopper lett over på et annet merke hvis jeg får tak i noe nytt og interessant.

Jeg var en «late bloomer» når det gjelder røyking. Jeg starta i voksen alder (jada, du trenger ikke fortelle meg at det var teit, men jeg tok i hvert fall et bevisst valg i motsetning til mange fjortiser) og begynte så fint med sigarer av alle ting. Det lærte jeg av noen kollegaer. Dette var midt i Clinton-Lewinski-tida, så det ble en del morsomheter rundt dette på firmaturer. Etter hvert gikk jeg over til selvlagde sigaretter (laget med tippemaskin). Da røykte jeg mest på tur. Det var en fin tid. Rulle har jeg aldri lært meg, skulle gjerne kunnet det. Flere har forsøkt å lære meg, men det funker ikke. Senere har jeg blitt lat og gått over til ferdigsigaretter av ymse merker. Med og uten Menthol. Og der er jeg altså nå. Spesielt vår og sommer er det fint å sitte ute på balkongen, drikke kaffe og røyke litt og tenke over livet. Eller på vintersigaretter…

6 tanker på “Røykteppe”

  1. Det er faktisk nokså fint å slutte å røyke også. 🙂
    Jeg røyker litt av og til selv, men gjør det bare når jeg vil. Mao ikke hekta.

  2. Jeg er svært skeptisk til andre merker enn de jeg kjenner. Kresen til mat, kresen til røyk. 🙂 De aller fleste jeg kjenner begynte med Prince, som var mer enn sterkt nok. Må si jeg er imponert over at du begynte med sigarer. Av alle ting!

    Når man først røyker (og ikke ønsker å slutte) så syns jeg det er fint at man koser seg litt, jeg. Selv har jeg en hellig kaffe+røyk på jobb om morgenen.

  3. jeg savner røyken sånn innimellom, men GUD hvor deilig det egentlig er å slutte….

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar uten røyklukt

  4. Genese: Det er sikkert fint å slutte, hvis man har lyst til det. Jeg er ikke der ennå, men det hender jeg sveiper innom tanken. Lenge holdt jeg meg der du er nå, røykte litt av og til uten å bli hekta. Kan dessverre ikke si det lenger. 🙂

    Mirakel: Sigarer er egentlig ganske ålreit å starte med. Man skal jo ikke inhalere og dermed blir det ikke så voldsomt sjokk for kroppen. Jeg er ikke så glad i sigarer lenger nå, men det hender jeg tar en hvis jeg virkelig føler for å skeie ut. 😉

    Helt enig med deg: Så lenge det er kos er det ålreit. Jeg har ikke noe spesielt ønske om å slutte (ennå). Følger deg på den hellige stunden om morgenen. 🙂

    Egoisten: Det er godt å kunne klare å slutte når man først ønsker det. Jeg tror jeg kommer til å klare det selv, hvis jeg bare bestemmer meg. Men itte ennå… 🙂

  5. Har ikke lyst til å slutte å røyke jeg heller. Men skulle ønske de fant opp noe for frosne røykere. Jøsses, vi tar hensyn og røyker ute, jo! Med hakkende tenner og fryser rumpa av oss. Vel og merke frivillig, men dog….. *tommel opp for 40 pakninger med halve røyk i*

  6. Tjukksokk: He he, kanskje jeg skal sende forslaget til Tidemands tobakkfabrikk? 🙂

    Vi er så hensynsfulle, atte… Jeg har nesten ikke røyka inne i det hele tatt i min «karriere». For meg er det helt unaturlig å røyke innendørs. Det er jo greit, ellers hadde jeg sikkert røyka enda mer. 🙂

Det er stengt for kommentarer.