I siget…

Når jeg nå først er i gang med bloggingen… her er post nr. 3 i dag:

Det er første mai og jeg har vært sløv, bortsett fra en tur ut i sola. Men det var kaldt, jo. Blåste og greier. Sandaler var altså ikke det rette valget. Etterpå har jeg stort sett sovet på sofaen. Og her sitter jeg nå altså… lys våken og med mye på hjertet. Det er jammen godt blogger er oppfunnet, siden det er så lange ventelister hos psykologer.

Som selskap har jeg ei venninne på MSN og et snodig, grønt insekt som jeg ikke kjenner navnet på, men som i flere dager har fløyet rundt her. Akkurat nå holder han på å utforske printeren min. Han ser litt groggy ut, jeg tror kanskje ikke han har fått i seg noe næring disse dagene. Enten det, eller så er vingene altfor store for kroppen hans. Jeg tror jeg vil kalle han Morten. Det er et fint navn. Da jeg var barn bestemte jeg at når jeg ble voksen skulle jeg få tvillinger; en gutt og en jente og de skulle hete Morten og Line. Nuvel, sånn gikk det ikke. I stedet kom altså Morten inn i livet mitt som en grønn bug.

Jeg har sett et par kule filmer i det siste. Den ene heter Romance & Cigarettes. En særdeles merkelig film der folk plutselig bryter ut i sang når du minst venter det. Det vil si; stadig vekk. Filmen er stappfull av kjente skuespillere. Blant annet Susan Sarandon, som er en fantastisk fin skuespiller. Her er et sitat fra hennes rollefigur:

I hate you with all the hate I can hate with!

Jeg tolker det som at hun hatet ganske intenst.

Den andre filmen er The Holiday, med blant annet Kate Winslet og Cameron Diaz. Dette er filmen sin, altså! Skikkelig feel good-film, akkurat som jeg liker det. Komplisert kjærlighet, humor og artig plott. Og spesielt bra fordi den er så treffende i forhold til mitt eget (miserable) kjærlighetsliv. En favoritt er Kates monolog i starten av filmen:

It was Shakespeare who also said «love is blind». Now that is something I know to be true. For some quite inexplicably, love fades; for others love is simply lost. But then of course love can also be found, even if just for the night. And then, there’s another kind of love: the cruelest kind. The one that almost kills its victims. Its called unrequited love. Of that I am an expert. Most love stories are about people who fall in love with each other. But what about the rest of us? What about our stories, those of us who fall in love alone? We are the victims of the one sided affair. We are the cursed of the loved ones. We are the unloved ones, the walking wounded. The handicapped without the advantage of a great parking space!

Snufs. Ja, ja! Sånn er det! *hulk* Kjærlighet som ikke blir gjengjeldt.
Altså… jeg lar meg så lett rive med.

Så i starten sitter jeg der og har det akkurat som Kate; Hvorfor, åh, hvorfor vil han ikke ha meg?! Ettersom handlingen utarter seg får jeg opp spiriten og ser mer positivt på tilværelsen og fremtiden. Jessss, det kalles ikke feel good for ingenting. Dessuten er Jack Black med i filmen og han er skikkelig snadder!

Så da har du fått et par filmtips fra meg. En sær og en feel good. Bon apetite!

Hvis du ikke er så glad i film, men heller liker humor som slår nedover, oppover, til siden, ja – i grunn mot alt og alle, da kan T-shirtHell være noe for deg. Men vær advart: Ikke noe for sarte sjeler. De fleiper med ALT. På dette amerikanske nettstedet kan du kjøpe t-skjorter og gensere med påskrift som f.eks. «If I had balls they would be bigger than yours» og «YouTube Myspace and I’ll Google your Yahoo«. De har også noen som er så stygge at jeg ikke vil sitere dem. Noen er fryktelige, andre er snedige. De har forresten sin egen baby-kolleksjon, med tekster som «Mommy drinks because I cry». Det skal bli interessant å se hva slags psykologiske følger dette vil gi i tiårene som kommer. Hvis du skulle finne på å bestille, husk at styggingene tar hauger av gebyrer og toll hvis du beveger deg over 200 kr.

Jeg må innrømme å ha kjøpt noen av produktene, blant annet har jeg en hettegenser med påskriften It’s not PMS, it’s you! Den har jeg på meg på dager jeg er full av f…

(legg merke til psycho-blikket)

16 kommentarer om “I siget…”

  1. La spesielt merke til det du sier om å bruke skriving fremfor psykolog. Og her har du et godt poeng. Mange kan skrive av seg problemer og ubehag, og her er nok blogg bedre enn en privat dagbok fordi man får tilbakemeldinger på egne tanker og følelser. Du er produktiv, men til glede for oss andre.
    Film skal jeg la ligge, det er ike mitt felt.

  2. Ja, jeg likte også Romance and Cigarettes, men så er jeg da også svak for musikaler. Tøft med skuespillere som gjør helt nye ting.

  3. The Holiday är verkligen underbar! Och Kate Winslet är superduktig. En annan otrolig feel-good film som du måste se om du inte sett den är Love Actually. Den är ju mer en julfilm, men funkar närsomhelst för den är så bra!

  4. Hei!

    Jeg så The holiday på torsdag. Jeg er egentlig ikke fan av romatiske komedier, men denne var veldig bra, takket være gode skuespillere, spesielt Kate Winslet og Jack Black. Jeg hadde en skikkelig fin filmkveld, en av de bedre på lenge!

    *klem*

  5. jeg vil også se feel-good-film.

    Og jack black er bare grell, stilig som umorsom og overdreven artist, men det er omtrent det. *riste oppgitt på hodet*

    mandig genser. kombinasjonen av den og slemme jenter må ha ris er ganske stilig. 😛

    og jack black er grell, sa jeg det?

  6. Genese: takk for kommentar og for at du sier jeg er til glede for andre. Det er koselig å høre! 🙂 I det hele tatt virker du veldig hyggelig, har jeg sagt det? 🙂

    Jeg tenker ikke så mye på hva bloggen min skal være for noe, jeg skriver bare det jeg føler for. Av og til noe seriøst, men som oftest blir det som å skrive mail, bare til veldig mange på en gang. En blanding av dagbok og å tenke høyt. Eller er det det samme?

    Rabbagast: Enig, og Romance & Cigarettes har jo virkelig en drøss med dyktige folk med. Bare det er grunn god nok til å se filmen.

    Malin: Love Actually tror jeg at jeg har sett. Det er den som slutter på en flyplass? Med masse bittesmå bilder satt sammen til et stort? Hmm, jo den har jeg sett, hvis jeg tenker på riktig film. 🙂 Feel good kan man se når som helst, selv om det er julefilm!

    m: Så hyggelig å høre du likte The Holiday du og. 🙂 Jeg har bare sett Jack Black i en film før, men i denne tok han jo helt av. Utrolig kul type! Jeg vil ha ham! 😉

    Ola: Drit og dra… 😛

    Hvis du ikke er snill med Jack kommer du til å stryke på eksamen. Alle sammen. Så pass deg.

    Slemme jenter pleier jeg å sove i. Tror ikke det er den jeg kommer til å ha på meg mest i sommer. I disse tider må en jente være forsiktig, vettu. Får holde meg til burka… eller skummel hettegenser.

  7. Haha, denne posten minnet meg på tidenes beste(i min mening)tvsitat:

    «That’s about as useless to me as a third tit»
    (fra tvserien Dirt)

    Forøvrig vil jeg legge til at din særdeles dyktige omgang med rosende filmomtale har bidratt til at jeg nå skal se en romantisk komedie for første gang siden…hm…på ganske så lenge! 😉

  8. Haha, flott sitat, Britt! 🙂

    Håper du liker filmen! Den er bedre enn de fleste feel good-filmer jeg har sett, og jeg liker sånt. 😉

  9. Hihi, jeg er faktisk High Class Whore på Tshirt Hell!
    Så nå kan du lete og gjette en dag du har tid til overs og kjeder deg…

  10. Heidi! Så kult! 🙂 🙂 🙂
    Nå har jeg gått gjennom alle… (jeg har jeg mye fritid), men jeg tør ikke gjette. Det er jo en del eh… vågale bilder der. Gi meg et hint’a? 😉

    Nysgjerrig… 🙂

  11. Hihi… Bildet er tatt i 2000 tror jeg, før krigen mot Irak i hvertfall. Og jeg er ikke toppløs.
    Bildet er forresten tatt av Øystein

  12. Heidi: En dag jeg får ånden over meg skal jeg finne deg! 🙂 🙂 🙂 Takk for hint!

  13. hehehehe! jeg fikk lese denne posten når jeg trykket på «tilfeldig post hos lothiane»-greia :)) artig å lese hvordan 1 mai var for deg i år :)) jeg også har sett Holiday-filmen, og den er en av de bedre feelgood-filmene ja :))
    Kunne tenkt meg å kjøpe t-skjorte fra det jeg linket til i siste innlegg i går, husker ikke linken til det, men stavangerske ord og uttrykk printet på t-skjorter iallefall. Og en av dem er: Javel?
    hehe. den kunne jeg ha tenkt meg i dag.
    (ikke at det er så veldig stavangersk)

  14. Morsomt at du bruker «tilfeldig» altså, det blir litt mimring for meg også når jeg får kommentarer på det. 🙂

    Javel? er kjempefint, stavangers uttrykk. 🙂 Det er så stilig, de sier det jo til alt mulig rart. Den MÅ jeg ha altså! 😀

    Burde kjøpe den til faren min også, han sier det støtt…

Det er stengt for kommentarer.