Bezti!

Da jeg var ung yngre hadde vi sikkert mange moteuttrykk vi slang ut av oss. Spesielt på ungdomsskolen, tror jeg, selv om jeg ikke kan huske så mange akkurat nå. Det som faller meg først inn må være uttrykket «døvt» som skulle tilsi at noe var veldig teit. Det fikk ikke jeg lov å si, ettersom søsteren min er døv. Det er jo forståelig i dag, men den gangen syntes jeg sikkert det var veldig «døvt».

Når jeg i dag hører 11-åringen min snakke, hender det jeg føler at jeg snakker med en som har et helt annet språk enn meg. Et uttrykk som går igjen er ordet «bezti». Jeg er usikker på skrivemåten, det er mulig det er «besti», eller kanskje noe helt annet. Hva vet jeg?

Ordet er trolig hentet fra et annet språk. Ifølge poden er det «pakistanisk», men jeg tror han har det fra flere mellommenn, så det er ikke godt å si. Han bruker uttrykket på samme måte som den gangen vi sa «ha, ha, driti deg ut!». Nå er det altså: «ha, ha, bezti!». Da skjønner jeg at jeg har tråkket i baret.

Jeg tok et google-søk på «bezti». Først fikk jeg opp en drøss med noe jeg tror var islandske sider. Så foretok jeg et nytt søk, denne gangen la jeg til «pakistansk» (og ikke pakistanisk) i søkefeltet og fikk en rekke treff. Det som trolig var det mest forklarende fant jeg i et pakistansk diskusjonsforum om talk showet Loose Ends. Lilac skriver følgende:

😥 😥 itni bezti

Og under står det noe som forhåpentligvis er oversettelsen: uncle very bad.

Så hvis bezti betyr «bad» kan det jo stemme med podens uttrykk.

Er det noen som tilfeldigvis vet? Please enlighten me…

3 kommentarer om “Bezti!”

  1. Etter å ha spurt alle mennesker jeg kjenner fra regionen, fikk jeg til slutt dette svaret. «på hindi/urdu betyr det «insult». Hvorfor?»

    eh, ja…øyh. ble det klart nå?

  2. m: Hehe, ja jeg håper å finne fram til dette i løpet av kort tid. Kanskje Ola alt har løst det? Ikke helt Da Vinci-koden tydeligvis…

    Ola: Takk for at du har sjekket det for meg, så artig! Forklarte du for dem at det flyr en del 10-11-åringer rundt og roper Bezti på en Oslo-skole? 🙂

Det er stengt for kommentarer.