Kjipe dagen

Jeg forlanger å få bytterett på dagen i går! Den var ikke det minste ålreit. Som en skjebnens ironi (teite klisjeen) fikk jeg et slags svar på det jeg skrev om for bare noen dager siden. Kanskje det var en beskjed om å ikke være for kjepphøy? I hvert fall er det tydelig at økonomiske bekymringer ikke er helt ute av livet mitt likevel.

På toppen av en satans forkjølelse og en bil som maser om legehjelp, mottok jeg i går dommen fra Skatteetaten. Det pleier gå ganske bra, stort sett får jeg noen tusenlapper igjen og de kommer godt med. I fjor fant imidlertid noen i den etaten ut at jeg skulle betale mindre skatt. Dumme meg stolte på at de visste hva de gjorde. Eller… det gjorde jeg egentlig ikke, jeg håpet. Og hadde ikke ork til å finne ut av det heller, det var nok annet å rydde opp i av offentlige papirer og ordninger. Å være langvarig syk krever noen ganger mer av meg enn enkelte tidligere arbeidsgivere gjorde. Men nok om det… Greia er i hvert fall at jeg er skyldig såpass mange tusen at jeg kunne ha kjøpt et flott digitalt speilreflekskamera for pengene. Det har jeg ønsket meg lenge, men ikke hatt råd til. Spørsmålet blir da hvordan jeg skal få råd til å betale restskatten.

Jeg takler ikke økonomiske bekymringer særlig bra, altså. Verden raser liksom sammen med et digert brak og jeg ser ikke noe lys i tunnelen. Livet blir beksvart og løsningene jeg kommer på er rimelig selvdestruktive. Når det står mellom å hoppe fra balkongen, selge kroppen min eller eventuelt bli hjemløs, er det på tide å puste i en papirpose en stund. Det er i sånne stunder jeg mest av alt ønsker jeg hadde en rolig og trygg mann som tok over for meg mens jeg er i hysteriens verden. Men nei, ikke denne gangen heller, gitt.

Det verste er at det ikke ser ut som Skatteetaten har tatt feil. Jeg har sjekket tallene så godt jeg kan. I dag skal jeg la faren min se over faenskapet i håp om at han kan peke på en feil som redder lommeboka mi. Det er tvilsomt, selvangivelsen min er ikke spesielt avansert.

Hvordan er det mulig å spa opp nærmere 10.000 kroner på kort tid – på lovlig vis? Ikke kan jeg jobbe, så det er uaktuelt med ekstrajobb eller overtid. Jeg kunne selvsagt låne pengene, men da står jeg igjen med samme problem: Jeg må jo nødvendigvis ha noe ekstra å ta av for å betale tilbake.

Det er i sånne stunder jeg er ekstra glad i internett. Kort tid etter at jeg hadde klaget min nød på ME-forum fikk jeg svar med tips om noe som kanskje kan få skatten min ned. Etter å ha pratet med en god venn på telefonen fikk jeg et annet tips jeg skal sjekke ut. (Takk!)

Det ordner seg nok. Det pleier jo alltid det. Men min tro på The law of attraction og The Secret har dalt veldig. Faktisk tror jeg den ligger og svømmer i en sølepytt. Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om kan jeg kort forklare: Du får det du fokuserer på i livet. Fokuser positivt; Kosmos forstår nemlig ikke ordet «ikke«. Eksempel: Fokuserer du på at du IKKE vil ha mye gjeld, så får du det. Fokuserer du på at du skal få masse penger, så får du det. (ja, særlig…)

Nå er jeg straks ferdig med å beklage meg, altså. Hold ut. Jeg lurer bare på om det er noen sadister som har jobben med å sende ut skattesedler, vedtak fra Nav og lignende? De gangene jeg har mottatt negative meldinger får jeg dem nemlig i postkassa enten på en fredag eller siste dag før en ferie.

Tilfeldig? Neppe.

10 tanker på “Kjipe dagen”

  1. lillesos

    Faen ta staten!
    helvete, satans…jaevla faenskap….

    Skatteetaten tror eg e naagen av de mest ondsinnede og inkopetenete menneskene/byraa i dette landet. De pleie somregel aa gi ut feil skattekort og saann piss. (For ikke aa glemme folkeregistreringssaken t du-vet-hvem. Folkeregisteret ligger under skatteetaten. I rest my case).

    Og svarbrevene i saken hans pleie og aa komme paa freddager og midt i sommerferien!

    oh, yes. Eg tror ikkje du e den eneste som har vaert inne paa tanken om aa selge kroppen!systemet e fint paa papiret, men detter temilig fort i sanmmen naar noen personer har saker som ike helt passer inn med deres forstaaelse av virkeliigheten! (*lillesos sint og irritert paa storesos sine vegne*)

    Haaper virkelig du finner ut av det! Hvis jeg hadde hatt en million saa skulle du faatt hele paatten! 🙂 Veldig glad i deg! Det skal gaa bra, skal legge inn et godt ord t Kosmos!;) (vet ikke hvor mye det vil hjelpe siden Kosmos pleier aa ha noen mindre hyggelige overraskelser til meg ogsaa. Men verdt et forsook. 😉 Skal ta meg en tur i hindutempel over her)
    Og hvis det allikevel skulle gaa t helbvete saa ska eg komme t deg, saa kan me lage spikersuppe sammen. 😀 😉

    Store klemmer fra lillesos (*masse, masse glad i deg!*)

  2. Åååh, nå ble jeg glad! 🙂 🙂 🙂
    Tusen takk for støttende og gode ord, «lillesos». Det skal nok ordne seg, må bare vente til påsken er over så skal jeg gå i gang. Egentlig er jeg personlig konkurs og det er litt morsomt også. I hvert fall hvis det ordner seg (og det gjør det).
    Spikersuppe høres flott ut, la oss lage det når du kommer hjem!
    *klem* fra meg 🙂

  3. Vaersegod! 🙂 Bare hyggelig! haaper at alt ordner seg altsaa. Det e ganske utrolig korr oppfinnsom man kan bli med lite penger, det er vel det eneste positive med det. Realtivt laererikt for aa si det saann…ultolig hvor mange middager man kan klare aa faa ut av en pakke med pasta og en boks hakka tomater.Saa yes, blir med paa spikersuppaa naar eg komme hjem igjen. 😉

    *Klem*lillesos

  4. Hjelpe meg, dette hørtes fryktelig urettferdig ut! Håper det hjelper med tipsene du har fått. Jeg kan desverre ikke råde deg til noe… Annet enn å holde på det gode humøret jeg tror du har (om du kan). Og selv om det er et utbrukt og klisjeaktig uttrykk, så ordner deg seg alltid på en eller annen måte…

  5. Skattekemnersatan ass. Det stemmer nok at de alltd sender svarbrev før helger og ferier. Jeg tror ikke det er tilfeldig. Jeg tror alle som jobber i offentlige etater har tatt seg den jobben fordi de ikke liker sine medmennesker. Kanskje ble de mobbet på skolen eller noe. Nå fryder de seg med å plage folk…

    Jaja, klemmer vedlegges.

    N har jeg forøvrig sett Prison break 2 i løpet av tre dager, så jeg er rimelig firkantet i øynene. Naboen min hadde lastet den ned før han reiste på ferie, og så viser det seg at siste episode mangler!

    Litt kjipern det óg:-/

  6. Lillesos: Gryta står klar til du kommer hjem. Jeg har spiker! 😉

    Alice: Takk skal du ha. 🙂 Humøret er stort sett der, det bare forsvinner midlertidig når sånne ting skjer. Får ikke gjort noe nå i påsken uansett, men på tirsdag får jeg sette i gang og undersøke.

    Rockette: Du har ikke så god erfaring, gjetter jeg. Fy søren, hvor lei jeg er av å forholde meg til byråkratiet og alle papirene deres!

    Takk for klemmer. 🙂 Den siste episoden borte..? Kan du få lastet den ned på nett? Håper det. Det er jo utrolig kjedelig å ikke få sett slutten… selv om det ikke er slutten, så klart. Det bare fortsetter og fortsetter i det uendelige. Og da er vi tilbake til korridorene hos byråkratiet igjen. 😉

    Klemmer tilbake – og fortsatt god påske!

  7. Ååå, ikke ta fra meg troen på at Law of attraction fungerer, jeg trenger det så sårt akkurat nå – om enn på et litt annet område enn deg, men dog.

    Du trenger 10.000 på kort tid. Hmm … Hvis du låner pengene så kan du kanskje få satt avdragene så små at du klarer å håndtere dem over tid?

    Hvis ikke det går, så håper jeg inderlig at noen kommer opp med noen gode råd til deg. Men uansett – ha en god påske.

  8. Hei Sissel og tusen takk for kommentar og råd. 🙂

    Jeg har vel ikke helt gitt opp troen på Law of Attraction, selv om den fikk seg en knekk nå. Jeg har brukt det i andre anledninger der det faktisk funka fint. Uansett har jeg stor tro på at det gjør godt for et menneske å fokusere positivt. 🙂

    Det ordner seg forhåpentlig med disse pengene. Får ta det etter påske. God påske videre til deg også!

Det er stengt for kommentarer.