Jommen sa jeg smør!

Er ikke det et artig uttrykk? Godt og gammelt, det var på tide jeg fikk bruk for det. Jeg vet ikke hvem som insisterte på å ha sagt smør en gang i tida. Gjør du?

I påskeferien hadde jeg planer om å sove lenge. Og det er her overskriften passer inn, for hvem våknet i god tid før sju? Jeg er forkjøla og tett, det må være derfor. Dessuten hadde jeg en snodig drøm om at en bekjent spilte ‘Master and Servant’ på sekkepipe. Jeg sier ikke mer…

Hvis noen lurer på hvordan været var i Oslo før sju i dag, så kan jeg jo leke Tobias i tårnet: Morgentåka lå vakkert over fjorden og over Oslo-gryta, mens sola iherdig prøvde varme den bort. Til ingen nytte. Jeg tror jeg går og legger meg igjen…

2 tanker på “Jommen sa jeg smør!”

  1. Nå tenkte jeg først at jeg skulle imponere litt, for jeg har en sånn fantastisk festlig bok som forklarer hvor uttrykk kommer fra (Bevingede ord). Men der sto det ikke noe om hvem som jommen sa smør:-/

    Nuvel – håper du fikk en slumremorgen etterhvert:-)

  2. Åh, så synd! Men tusen takk for at du prøvde. 🙂 Jeg har en teori på hva som kan ha forårsaket uttrykket, men det er litt ekkelt så jeg skal holde det for meg selv.

    Slumret gjorde jeg… med gamle opptak av CSI. 🙂

Det er stengt for kommentarer.