Bok-tagging

Jeg har blitt tagget av Trinepine om mitt forhold til bøker. Her er mine svar:

1) Hvor mange bøker eier du?
Jeg satte i gang en kjapp telling her. Fant ut at jeg har ca. 200 bøker i hyllene, men da har jeg ikke regnet med barnebøker og oppslagsverk. De utgjør ca. 4 hyllemetere. Jeg har sikkert noen flere bøker i kjellerboden. Ellers låner jeg det meste jeg leser på biblioteket.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte?
Jeg kjøper jo nesten aldri bøker, låner dem heller på biblioteket eller av venner. Den siste jeg lånte er en selvbiografi om og av Johnny Cash.

3) Hvilken bok var den siste du leste?
Det er lett å svare på, for jeg har notert ned omtrent hver eneste bok jeg har lest siden 1984. Den siste boka jeg leste var en lydbok av Ingvar Ambjørnsen (Drapene i Barkvik). Den siste bok-boken jeg leste (dvs. ikke lydbok) var en bok av Håkan Nesser (Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen). Veldig bra begge to.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
Nå leser jeg svært sjelden bøker om igjen. Det har jeg ikke «tid» til. Jeg er en lesehest og vil helst rekke å lese mest mulig før jeg går i grava. Men enkelte bøker har jeg tatt for meg flere ganger.

The Stand – Stephen King:
Som tenåring slukte jeg bøker av S. King. Og The Stand traff meg knallhardt av en eller annen grunn. Nå leser jeg ikke King lenger i det hele tatt.

Hvem skal trøste knøttet? – Tove Janson:
Jeg griner nesten bare av å tenke på denne perlen av en bok. En bok om å føle seg helt alene i verden og å ikke tørre ta kontakt med andre. Passer for både voksne og barn.

Profeten – Kahlil Gibran:
Jeg fikk boka som gave i en veldig tung periode. Den gang traff den ikke helt. Så fikk jeg låne den som lydbokutgave innlest av Juni Dahr. Den er så vakker! Jeg må ha gått mange mil tilsammen mens jeg lyttet til den, om og om igjen. Jeg tar den fortsatt fram med jevne mellomrom.

Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede – Jan Wiese:
Også en fantastisk vakker bok. Jeg har både lest den selv og hatt den som lydbok. Anbefales på det varmeste.

Bienes hemmelige liv – Sue Monk Kidd:
Denne har jeg ikke lest mer enn en gang. Så langt. Det er ikke så lenge siden jeg leste den – men jeg vet jeg kommer til å lese den igjen. Og igjen. Den er vakker, varm og ufattelig godt skrevet. Jeg elsker den boka!

Jeg har også lest Harry Potter-serien flere ganger – for Barnet. 🙂

Ble jo glad bare av å svare på denne taggingen. Nå går jeg ut og setter meg i sola med kaffen min og lytter videre til den lydboken jeg holder på med nå: Den digitale festning av Dan Brown.

Post-post: Øyh! Glemte jo å tagge videre… Det må jeg gjøre noe med. Okay, taggingen går videre til Egoisten, Somalieren, Rockette og ellers den som føler seg kallet. (Hvis dere har tatt den før så bare se bort i fra dette.) Jo – og så vil jeg utfordre lillesøs. Hun har startet en blogg, men har ennå ikke skrevet noe der. Kanskje dette kan hjelpe henne i gang?

4 thoughts on “Bok-tagging”

  1. Jeg gleder meg til å ta fatt på denne utfordringen i kveld en gang.

    Du nevner mange fine bøker her ja.

  2. Jeg har nettopp kjøpt meg «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen» på Mammut 🙂 Er det en bok som anbefales til lettlestlesning??

  3. Bastet: Ja, heia lillesøs! 🙂 (men hun er travel for tida, reiser snart på et studieopphold i utlandet.)

    Egoisten: Det skal bli spennende å se hva du svarer, ja. 🙂

    Britt: Kim Novak-boka er ganske lettlest, synes jeg. Historien glir lett og det blir etterhvert ganske spennende. Jeg synes Håkan Nesser skriver innmari godt. Håper du liker den! 🙂

Det er stengt for kommentarer.